janwide
Vi kommer att ha en vägghängd wc i låda typ som på bilden.
Illustration av vägghängd WC i låda med tillhörande tätning och installation.
Däremot kommer vi, i stället för klinker, ha våtrumsmatta och målade väggar. tanken är att lägga våtrumsmattan först så att den utgör tätskikt inne i lådan. Men hur gör vi en snygg anslutning av lådan mot golvet sedan? På övriga väggar blir det ju ett uppvik av mattan. Men mot lådan vet vi inte hur vi ska lösa det snyggt. Mattan är ju då redan på plats.

Några bra idéer?

I ert fall skulle jag nog satt dit fixturen först innan matta, och gjort en slitsbotten för avrinning i fixturen.
Sen gjort uppvik av mattan på inklädnaden av fixturen.

janwide
Slitsbotten. Vad är det? Är det godkänt att göra så?

Tänk dig att man gjuter som ett kar inne i fixturen med tex betong, med fall ner mot mitten, där man gjutit in ett elrör el dyl, som går ut i fixturväggen.
Så om det skulle bli läck inne i fixturen/lådan, så tar sig vattnet ut den vägen via röret.
Skulle inte vilja ställa fixturbenen på en våtrumsmatta...även om du har fästpunkter i väggen, så kan du aldrig komma ifrån ett tryck på benen.
Men skyddar du mattan på ngt sätt, så är det ju bara att lämna en springa nertill mot golvet som kan släppa ut ett ev läckage.
Det är ju dom alt du har.

janwide
OK. Typ såhär.
1) Täta väggen.
2) Montera fixturen.
3) Gjuta slitsbotten med avrinningsrör.
4) Sist klä in det hela på något snyggt sätt med tex våtrumsskivor och täta hela insidan.
Vad tätar man betongen med? De tätmembran jag sett verkar det som att de måste täckas med ex klinker för att vara godkända.

Helt korrekt!
Det räcker med att täta med "vanligt" hederligt rollbart tätskikt.
Det är ju inte så att det kommer vattenbegjutas hela tiden, är ju bara utifall en läcka uppstår.

Ett alternativ är ju att bara måla fixtureninklädnaden. Foga mot mattan på golvet med våtrumssilikon i lämplig färg.

janwide
F falkn skrev:
Ett alternativ är ju att bara måla fixtureninklädnaden. Foga mot mattan på golvet med våtrumssilikon i lämplig färg.
Ja, det var min ursprungstanke. Fördelen med det är ju att om något skulle hända så kan man riva inbyggnaden och åtgärda utan att våtrumsmattan blir förstörd. Men jag tror att det blir snyggare om våtrumsmattan går upp mot inbyggnaden som Jörgen Ö föreslår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.