Hej,
Är det någon som har ett bra förslag på delar för att ansluta en tryckluftsnippel till en vattetteända på en kulventil?

Jag tänkte montera detta vid en lågpunkt för att både dränera samt blåsa ut ett rör inför vinterstängning.

Gå in på en hydraul och/eller tryckluftsfirma så hjälper dom dej med lite slang och kopplingar.

• Gilla
Anders243
  • Laddar…
Krilleman
Anders243 Anders243 skrev:
Hej,
Är det någon som har ett bra förslag på delar för att ansluta en tryckluftsnippel till en vattetteända på en kulventil?

Jag tänkte montera detta vid en lågpunkt för att både dränera samt blåsa ut ett rör inför vinterstängning.

Vad har du för dimension på din Vatette Kulventil?

Krilleman Krilleman skrev:
Vad har du för dimension på din Vatette Kulventil?
Sorry, missade att skriva att det är en med Dy 15.

Bästa svaret

Krilleman
Sorry, missade att skriva att det är en med Dy 15.
Det finns två vägar att komma till en gänga så du kan få dit en tryckluftsnippel.

1965612 - Dubbelmutter 15
1940972 - Koppling 15xinv G15 (1/2")
Eller:
2436604 - Adapter 15xinv G15 (1/2")

Jag skulle kört på adaptern i ditt läge.

Tex kan den köpas här:
https://www.hornbach.se/p/vatette-adapter-invandig-ganga-g15x15-2436604/7952897/

• Gilla
nino
  • Laddar…
Tack,
bara för att kolla min förståelse..
1. Kulventil
2. Adaptern till G15 (sätts med klämring i kulventilen)
3. Tryckluftsnippel i G15-gängan

Stämmer det?

Ska isåfall se till att hitta en lämplig nippel också. (R1/2"-gänga antar jag) Sist jag köpte nipplar på Swedol så fick jag med NPT-tänga...

Krilleman
Tack,
bara för att kolla min förståelse..
1. Kulventil
2. Adaptern till G15 (sätts med klämring i kulventilen)
3. Tryckluftsnippel i G15-gängan

Stämmer det?

Ska isåfall se till att hitta en lämplig nippel också. (R1/2"-gänga antar jag) Sist jag köpte nipplar på Swedol så fick jag med NPT-tänga...
Korrekt.

Var ska du handla?
Lättare att länka till korrekta produkter då!

Krilleman Krilleman skrev:
Korrekt.

Var ska du handla?
Lättare att länka till korrekta produkter då!
I princip alla stora shoppinglador funkar då jag kan nå Bauhaus/Motonet/Swedol/Jula/.... rimligt förutom Hornbach.
Jag gillar Hornbach mycket bättre än Bauhaus, men nu såg jag att även Bauhaus har börjat med ett rimligt vattette-sortiment. Men även Hornbach eller andra vvs-onlinemånglare funkar via postorder. :)

• Gilla
Anders243
  • Laddar…
Krilleman:
En "dumfråga", kan man inte ha en planadapter i Dy15-sidan av kulventilen och sedan en utvändig G1/2-tryckluftsnippel? (Cejn 320)

Jag inser att jag inte fullt förstått hur gängorna är tänkta på vatetteänden.

Planadaptern fyller ingen funktion mot cejnkopplingen, du får ju täta med någon gängtätning. Tycker det borde funka med cejn direkt på kulventilen men blir lite osäker på gängan på kulventilen, är det verkligen vanlig rörgänga….

Jo, det får väl bli så :) Ville bara kolla eftersom jag hade en planadapter hemma och jag såg att lokala mekonomen sålde cejn 320 (fast jag tänkte nog ha nippel där för att passa min slang).

MathiasS MathiasS skrev:
Planadaptern fyller ingen funktion mot cejnkopplingen, du får ju täta med någon gängtätning. Tycker det borde funka med cejn direkt på kulventilen men blir lite osäker på gängan på kulventilen, är det verkligen vanlig rörgänga….
Antagligen fungerar det om man ändå måste täta mot cejn-kopplingen, men eftersom jag under alla år försökt göra allt i mitt hus "by the book" så skippar jag det och skaffar en adapter enl ovan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.