Hej,

För cirka 3 månader sedan flyttade in dit där jag bor idag. Men jag insåg inte förrän idag att lampan och eluttaget utomhus är kopplade till samma knapp på strömbrytaren. Den andra knappen verkar inte göra någonting (Se bifogade bilder).

Med andra ord kan jag inte ha igång en annan trädgårdslampa som får ström från eluttaget utan att också ha igång lampan ovanför eluttaget.

Jag kan verkligen inte mycket om hur man kopplar el. Gjort det endast ett fåtal gånger med tydliga instruktioner.

Men min fråga är: Med tanke på att andra knappen på strömbrytaren inte verkar göra något överhuvudtaget, går det att koppla om så ena knappen sätter igång lampan och den andra sätter igång tillförseln av ström till eluttaget?

• Dubbelströmbrytare där ena knappen inte gör något och den andra styr både lampa och eluttag, markerat med blå och röd text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad utomhuslampa ovanför eluttag på tegelvägg, markerade med siffrorna 1 och 2.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske.

Det beror på hur lampa och uttag är kopplade på den högra knappen.

Mikael_L
Här måste man börja med att kolla vilka ledare (och hur många) som går till strömbrytare idag.
Men lite tur så är det separat ledare till lampa resp uttag och då blir det hela jättelätt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Här måste man börja med att kolla vilka ledare (och hur många) som går till strömbrytare idag.
Men lite tur så är det separat ledare till lampa resp uttag och då blir det hela jättelätt.
Oh tack! Gör jag detta genom att öppna upp och kolla bakom strömbrytaren?

Mikael_L
Jag skulle själv börja med det.

Mikael_L
Hur har det gått?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.