Verkar som strömbrytaren har tappat sin funktion.jag får vrida manuellt av lampan för att släcka. Det finns en dimmer monterad i takkontakten.

• Dimmer monterad i takkontakt med blottade elsladdar i en takarmatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du bytt ljuskälla till LED?
Sannolikt är inte dimmern kompatibel med LED och den lägre förbrukningen från den. Väggströmbrytaren är OK.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fairlane
Välkommen till forumet.

Du behöver nog ge lite mer information för att få bra hjälp. Vad menar du med att dun får vrida manuellt? Skruvar du ut lampan?
Har där plötsligt slutat att fungera?

Om dimmern gått sönder så vill hag minnas att man kan få den effekten.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
E etompau skrev:
Har du bytt ljuskälla till LED?
Sannolikt är inte dimmern kompatibel med LED och den lägre förbrukningen från den. Väggströmbrytaren är OK.
Hej, tack för snabb svar. Jag har inte bytt ljuskälla. Händer inget nä jag trycker på tryckknappen för att släcka eller justera. Jag har dimmer i hela lägenheten och det funkar fint.

• Gilla
Christer Gustafsson5
  • Laddar…
M Morris Hanna skrev:
Hej, tack för snabb svar. Jag har inte bytt ljuskälla. Händer inget nä jag trycker på tryckknappen för att släcka eller justera. Jag har dimmer i hela lägenheten och det funkar fint.
OK, då kan det vara dimmerenheten som har gått sönder.
Att väggbrytaren går sönder är mycket ovanligt.

Fairlane Fairlane skrev:
Välkommen till forumet.

Du behöver nog ge lite mer information för att få bra hjälp. Vad menar du med att dun får vrida manuellt? Skruvar du ut lampan?

Om dimmern gått sönder så vill hag minnas att man kan få den effekten.
Hej, den har slutat fungera plötsligt. Jag skruvar ut lampan för att släcka. Går inte bryta strömmen med strömbrytaren.

Fairlane Fairlane skrev:
Välkommen till forumet.

Om dimmern gått sönder så vill hag minnas att man kan
E etompau skrev:
OK, då kan det vara dimmerenheten som har gått sönder.
Att väggbrytaren går sönder är mycket ovanligt.
Har bytt ut den för ett par år sedan. Vad kan anledningen vara att den har pajat igen. Går det att felsöka dimmer.

Dimmern ser jag nu är OK att användas till LED.
Har du någon hög eller mycket låg belastning kopplad till dimmern?

Text om dimringsbara lågenergilampor och LED-lampor, inklusive begränsningar och komfort-lägen för ljusreglering och effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E etompau skrev:
Dimmern ser jag nu är OK att användas till LED.
Har du någon hög eller mycket låg belastning kopplad till dimmern?

[bild]
Hej, jag ska beställa en dimmer.först tänkte jag koppla förbi dimmer och se om väggströmbrytaren bryter strömmen. Är det en bra idé tycker du?

M Morris Hanna skrev:
Hej, jag ska beställa en dimmer.först tänkte jag koppla förbi dimmer och se om väggströmbrytaren bryter strömmen. Är det en bra idé tycker du?
Väggbrytaren är kopplad till plint A1 och A2. Du bör kunna mäta spänningen på denna plint och verifiera att väggbrytaren är hel.

Elektrisk kopplingsschema som visar väggbrytaren kopplad till plint A1 och A2 med markeringar för manöverspänning och brytspänning 230 V.

• Gilla
Morris Hanna
  • Laddar…
M Morris Hanna skrev:
först tänkte jag koppla förbi dimmer och se om väggströmbrytaren bryter strömmen. Är det en bra idé tycker du?
Om du vet vad du gör är det inga problem att kontrollera om strömbrytaren fungerar. Hur tänkte du koppla? Jag antar att det är strömbrytare med återfjädrande knappar.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om du vet vad du gör är det inga problem att kontrollera om strömbrytaren fungerar. Hur tänkte du koppla? Jag antar att det är strömbrytare med återfjädrande knappar.
Jag ska först bryta strömmen (säkringskåp). Koppla bort sladdar från dimmer. Koppla bruna L sladden direkt till takdosan. Vet dock ej vad svarta sladden har för funktion?

Testa att först bryta strömmen från elcentralen, och efter någon minut slå på strömmen igen. Det finns skydd i dimmern, som bara återställs om dimmern görs strömlös. Oftast är det dock skydd som gör att lampan stängs av helt tills man slår av och på strömmen. Men det kan vara värt att testa.

Detta är ett generellt råd för dimmers, vet ej om just denna modell har skydd av den typen.

H hempularen skrev:
Testa att först bryta strömmen från elcentralen, och efter någon minut slå på strömmen igen. Det finns skydd i dimmern, som bara återställs om dimmern görs strömlös. Oftast är det dock skydd som gör att lampan stängs av helt tills man slår av och på strömmen. Men det kan vara värt att testa.

Detta är ett generellt råd för dimmers, vet ej om just denna modell har skydd av den typen.
Hej, testade, felet återstår.

M Morris Hanna skrev:
Jag ska först bryta strömmen (säkringskåp). Koppla bort sladdar från dimmer. Koppla bruna L sladden direkt till takdosan. Vet dock ej vad svarta sladden har för funktion?
Mät och kontrollera, börja inte koppla ”på chans” bara sådär.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.