796 läst ·
27 svar
796 läst
27 svar
Hur ändra till kolfilter
Ok, tror jag hänger med bättre nu! Så dela på rören, låta röret från fläkten gå upp i takanslutningen, sätta galler där.BirgitS skrev:
Och sen sätta ett frånluftsdon. Ska det också sitta i takanslutningen? Hur ska det kopplas till röret ut?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Ventilationsdonet ska sitta så att det har fri tillgång till rumsluften och det ska sitta rätt nära spisen/hällen. Oftast sätter man det nog i takanslutningen.K Kronoberg79 skrev:
Du får öppna upp takanslutningen och se hur det är gjort. Det är först då man kan se vad som behövs.
Jag tror det blir lättast och bäst att ersätta ikeafläken med en passiv spiskåpa, även om denna kostar några tusenlappar.
Tex
https://www.bauhaus.se/spiskapa-franke-classic-1221a-10-60cm-vit
Då slipper du dra nya rör och såga hål i köksskåpen för ventilationsdon och galler.
Tex
https://www.bauhaus.se/spiskapa-franke-classic-1221a-10-60cm-vit
Då slipper du dra nya rör och såga hål i köksskåpen för ventilationsdon och galler.
Om inte ventilationssystemet används i dagsläget, alltså de som sitter i badrummen och det som är vid fläkten, kan jag strunta i frånluftsdon då? Och bara täppa till?BirgitS skrev:
Försöker hitta en lösning som håller något år, huset ska säljas senast om 18 månader
Det lättaste är givetvis att låta det vara som det är.K Kronoberg79 skrev:
Så länge det inte är så illa att din köksfläkt trycker in köksluften i badrummet eller liknande när den går så är det ju egentligen inget problem.
Det är tyvärr precis det den gör. Så någon form av åtgärd måste görasC Conqvist skrev:
Försöker bara hitta ett sätt att kunna göra detta själv helst
Varför vill man ersätta en bra fläktinstalation med en kolfilterlösning?
För mig obegripligt.
Är det en snyggare kåpa/fläkt du vill ha så varför inte bara köpa en ny sådan istället för att montera in en återcirkulerande skitfläkt med filter?
För mig obegripligt.
Är det en snyggare kåpa/fläkt du vill ha så varför inte bara köpa en ny sådan istället för att montera in en återcirkulerande skitfläkt med filter?
För att i dagsläget är det ju som att jag inte har någon fläkt. Den är ju felkopplad vilket innebär att den inte suger typ alls.Huddingebo skrev:
Min front är helt krackelerad och nu ska jag byta fronter för att fräscha upp köket. Då har jag två val: antingen en alliansfläkt vilket jag inte har råd med eller att koppla om befintlig fläkt till kolfilter och då på något sätt täppa till utsugsröret så att jag kan laga mat utan att behöva öppna altandörren på vid gavel
Felkopplad. Koppla om den rätt?K Kronoberg79 skrev:För att i dagsläget är det ju som att jag inte har någon fläkt. Den är ju felkopplad vilket innebär att den inte suger typ alls.
Min front är helt krackelerad och nu ska jag byta fronter för att fräscha upp köket. Då har jag två val: antingen en alliansfläkt vilket jag inte har råd med eller att koppla om befintlig fläkt till kolfilter och då på något sätt täppa till utsugsröret så att jag kan laga mat utan att behöva öppna altandörren på vid gavel
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Som jag skrev tidigare, huset mår inte bra av all den fuktiga luft som bildas vid matlagning. Det riskerar alltså att bli fuktskador i köket, t.ex. i taket. Ändå värre om du menar att det inte finns en fläkt som blåser ut fuktig badrumsluft. Hus måste ventileras för att må bra.K Kronoberg79 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden