Jag har ett par duschblandare/spolblandare, en från FM Mattson, och en annan från Mora (de är i grunden likadana) där man ska kunna ändra den utanpåliggande anslutningen från ovansidan till undansidan, och i manualen visas det som en enkel operation. De har en invändig fattning för 10 mm insexnyckel, men de sitter som berget, och jag törs inte ta i mer innan jag vet om jag fattat rätt i att det bara ska vara att skruva lös det, men normal gängning.

Är det någon som gjort liknande och kan bekräfta att det bara ska vara en normal gängning (dvs ingen konstig dold låsning, omvänd gänga eller dyl)

• Diagram för montering av duschblandare, visar borttagning och installation av anslutningsdelar med hjälp av en skruvmejsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschblandare med invändig fattning för 10 mm insexnyckel, omgiven av verktyg och material i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Hej!
Ja, jag har gjort liknande ommontering, sitter som attan om det är en gammal kran, men inga dolda låsningar, i alla fall inte på kranen jag hade.

Minns inte hur jag gjorde för att få loss dom, men ett knep kan vara att värma med en hårfön för att materialet ska röra på sig. Kanske funkar med penetrerande rostlösningsprej också, typ 5-56 (?)

Om det är någon dold låsning bör den sitta på kortsidan av kranen, den syns inte på bilden så går inte att avgöra utan flera bilder.

Kanske finns någon röris här på forumet som har något bra knep 😎

Redigerat:
  • Gilla
Richard Rönnbäck
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Hej!
Ja, jag har gjort liknande ommontering, sitter som attan om det är en gammal kran, men inga dolda låsningar, i alla fall inte på kranen jag hade.

Minns inte hur jag gjorde för att få loss dom, men ett knep kan vara att värma med en hårfön för att materialet ska röra på sig. Kanske funkar med penetrerande rostlösningsprej också, typ 5-56 (?)

Om det är någon dold låsning bör den sitta på kortsidan av kranen, den syns inte på bilden så går inte att avgöra utan flera bilder.

Kanske finns någon röris här på forumet som har något bra knep 😎
Super, nu vågade jag ta i med gubbkrafterna, och då släppte de! Lite rengöring och smörjning av oringarna så ska det nog bli toppen.

Tack för hjälpen!

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S
Richard Rönnbäck Richard Rönnbäck skrev:
Super, nu vågade jag ta i med gubbkrafterna, och då släppte de!
När jag jobbade som timmerman förra seklet hade vi ett mycket "vinstgivande" talesätt:

- Våld lönar sig!
- Brutus Brutalus, timmermannens bästa vän!

😉

Mats-S Mats-S skrev:
När jag jobbade som timmerman förra seklet hade vi ett mycket "vinstgivande" talesätt:

- Våld lönar sig!
- Brutus Brutalus, timmermannens bästa vän!

😉
😂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.