M -MH- skrev:
Jag var tvungen att googla lite.

[länk]
Reglerna kring vad som är en byggnad eller inte är ju mer än lovligt luddiga men jag skulle kunna sätta min ena högerarm på att formuleringen "Går det att ta sig in i den, är det en byggnad - även om den är liten." inte står med i något regelverk över huvud taget. Intressant att det är en bygglovsinspektör som kläcker en sådan fras till en reporter. Om det nu inte var den klagande grannen som sade det, även reportern är lite luddig i just den meningen... 🙄
Det skulle ju öppna upp för att altaner kan förses med fastskruvade sidor runt om kan byggas hur höga som helst utan att vara byggnader. 😉

Byggde min på en pall så den är mobil om nån skulle gnälla :-) Mobilt hönshus byggt på en pall inomhus i ett inhägnat område med grus, vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
Tror inte pallen skulle hjälpa ett dugg om någon anmäler. 😁 Men snyggt bygge! Vore jag granne skulle jag definitivt inte anmäla, snarare erbjuda passning vid behov. 😊 Å då har jag inte ens sett jycken i fråga. 😄

O
T ToRy skrev:
Tror inte pallen skulle hjälpa ett dugg om någon anmäler. 😁 Men snyggt bygge! Vore jag granne skulle jag definitivt inte anmäla, snarare erbjuda passning vid behov. 😊 Å då har jag inte ens sett jycken i fråga. 😄
tror snarare pallen är till för att kunna flytta den om någon gnäller?
och på så sätt slippa sanktionsavgift.

• Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Det är en pall i botten sen pallkragar till stomme utv Isolering sen panel

• Gilla
oliven1
  • Laddar…
H
Nu är vi igång och bygger, marken sluttar så under trallen bli det ett skydddat krypin på 3,6x2 m (70-100cm i höjd) och den vinterisolerade kojan ställer vi ovanpå trallen. Så vi skippar plasten på sidorna och ovanför.

Vovven är med oss när vi är där inne och grejar och stenen är redan ett favoritställe att ligga på.
Vi tänker att även om det endast är få timmar så ska vi satsa på berikning. Vi har i dagsläget bara kommit på ett hängande däck, ett hörn med sand som han kan gräva i, en kong som ska gå i en kedja som han kan dra i. Men vi får fortsätta att fundera.
Pågående bygge av ett hundkrypin med trätrall omgiven av metallstaket vid en sluttning, sten och grönska syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Glöm inte att jycken skall även ha tillgång till hundkojetaket för utsikt och kontroll av omgivningarna.

• Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.