43 646 läst ·
182 svar
44k läst
182 svar
Hotfullt brev från BRF - råd?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Men då är vi ju tillbaka vid att föreningens intressen har prioritet över den enskilde medlemmens, vilket du väl nyss ansåg inte var det normala.
Det gäller inte för t ex HSBs typstadgar som har längre gående formuleringar än att [EDIT:] uthyrningen ska godkännas av styrelsen.C cpalm skrev:
Den värderingen kan man ju naturligtvis göra och för egen del håller jag nog med. Men den värderingen måste ju naturligtvis balanseras mot den enskildes behov samt samhällets behov. T ex Stockholms dysfunktionella bostadsmarknad kräver omfattande andrahandsuthyrning för att regionen och samhället alls ska fungera.C cpalm skrev:
Redigerat:
Jag läser den delen som jag markerade med blå färg som att styrelsen ska vara restriktiv så att uthyrningsperiodens längd begränsas och att det finns de vanliga skälen för andrahandsuthyrning (typ tillfälligt jobb på annan ort eller liknande). Läser du stadgarna frikostigare än så?C cpalm skrev:
Ja, jag vet inte hur du lyckas tolka det på det sättet du gör, men:Claes Sörmland skrev:
"Bör" - inte skall. Det står inget om hur lång tid en "viss tid" är och det står inget om att man inte kan få förnyat samtycke när den tiden passerat.
Dvs. om det finns skäl ska styrelsen ge samtycke. Man kan inte tolka detta som att det omvänt också betyder att samtycke skall vägras om det inte finns skäl.
Men om medlemmarna i föreningen inte är nöjda med stadgarna så är det väl bara att ändra dem?
Jag kan inte få det till att mönsterstadgarna är någon sorts sossekonspiration som hindrar Sveriges bostadsrättsföreningar att bevilja andrahandsuthyrning, om det är medlemmarnas vilja. Inte ens när det gäller HSB:s mönsterstadgar.
Fast nu skrev hon att det var kapitalistiskt att inte tillåta andrahandsuthyrning. På vilket sätt skulle det vara kapitalistiskt? Känns för mig mer som att det är socialistisk.P pmd skrev:
/Krille
Gammalt som hänger kvar tar tid att ändras, folk finner sig i allt är som det alltid varit och öppnar inte kakhålet i onödan i landet Svennebanan! Förhoppningsvis kommer vi få upp ögon och öron för andelslägenheter med äganderätt, mer frihet åt folket!C cpalm skrev:Ja, jag vet inte hur du lyckas tolka det på det sättet du gör, men:
"Bör" - inte skall. Det står inget om hur lång tid en "viss tid" är och det står inget om att man inte kan få förnyat samtycke när den tiden passerat.
Dvs. om det finns skäl ska styrelsen ge samtycke. Man kan inte tolka detta som att det omvänt också betyder att samtycke skall vägras om det inte finns skäl.
Men om medlemmarna i föreningen inte är nöjda med stadgarna så är det väl bara att ändra dem?
Jag kan inte få det till att mönsterstadgarna är någon sorts sossekonspiration som hindrar Sveriges bostadsrättsföreningar att bevilja andrahandsuthyrning, om det är medlemmarnas vilja. Inte ens när det gäller HSB:s mönsterstadgar.
Kan föreningen hålla sina lån hemliga?Claes Sörmland skrev:
Det finns, som redan nämnts, även ägarlägenheter i Sverige.Claes Sörmland skrev:
Fast lite tramsigt, sådana ägandeformer har ju tryckts bort från vårt samhälle via lagstiftning. Bostadsrätter är den form av lägenheter som vi har och det är inte av en slump utan av medvetna politiska val som gjordes i början av 1900-talet. Man ville ha mer kollektiva ägandeformer. Det går således knappast att välja ägandeform i särskilt stor utsträckning på lägenhetssidan.
De politiska valet som gjordes när bostadsrätter inrättades handlade inte främst om mer kollektiva boendeformer utan om att öka bostadsbyggandet (det rådde svår bostadsbrist).
Dessutom finns bostadsföreningar (en sorts ekonomisk förening).
Bostadsrättslagen reglerar vad en bostadsrättsförening får ha i sina stadgar som anföra som skäl för att neka medlemskap. Skäl mot medlemskap som inte får anföras är ett visst medborgarskap, en viss inkomst och annat oskäligt villkor. Ganska gummiartat, alltså. Det ska vara en alldeles speciellt konstig person som söker medlemsskap för att förening ska kunna neka.Nötegårdsgubben skrev:
Redigerat:
Gemensamma städdagar är ett sätt att bygga samhörighet bland de boende. Har ingen berättat det för dig? Hur ska man annars få någon gemenskap i huset? Solidaritet!AndersMalmgren skrev:
Redigerat:
