20 033 läst ·
72 svar
20k läst
72 svar
Hört talas om Nepas kök?
Jag har läst tråden från början då jag själv letar köksleverantör. Ts började redan innan jul. Det jag efterfrågar är förtydligande av olika avtal, ordrar, kvitton mm.N nybyggarn3 skrev:
Är det inte värt att ta det erbjudandet? Vad säger er juris om det?R Roberto Alvarez skrev:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 48 inlägg
Vår jurist anser att det avtal dom försöker få oss att signera är orimligt och inkräktar på grundläggandeK Kane skrev:
svenska rättigheter, dessutom är inte ned montering samt montering av det nya köket inkluderat i det de erbjuder att återbetala.
Juristerna formulerar sig på detta sätt kring det avtal Nepas försöker få oss att singera "Roberto och ***** kommer därutöver under inga omständigheter skriva under det förlikningsavtal som tidigare har presenterats av Nepas. Villkoren är absurda och på alla sätt orimliga. Nepas har levererat en bristfällig produkt och är således skyldiga att utan motprestation leverera ett nytt kök."
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 48 inlägg
Hade gärna laddat upp allt det @PixieEddie men jag ser det som en situation där vi i nuvarande stund inte tjänar på att ladda upp alla dessa dokument då det mest troligen skulle göra ägaren till Nepas än mer oresonlig än vad han redan är. Gör Nepas inte rätt för sig eller att vi hamnar i domstol så kommer vi självklart att ladda upp allt då vi inte anser att de inte gjort rätt för sig. Men skulle de göra rätt för sig efter många om och men så hoppas jag att de tar lärdom av sina misstag och faktiskt försöker bli bättre. Är själv egen företagare och hade själv inte tyckt att det var så kul om det stod sådana här saker online om mig och mitt företag. Men som sagt skulle de inte göra rätt för sig så får de helt enkelt ligga som de bäddat när allt jag postat här styrks med dokument osv.. Inte särskilt bra reklam för ett litet företag när allt kan bevisas.PixieEddie skrev:
Värt att fundera på är om det finns en risk att bolaget går i konkurs. Då spelar det ju ingen roll hur kass produkten är och hur dåliga rätt ni har.R Roberto Alvarez skrev:Vår jurist anser att det avtal dom försöker få oss att signera är orimligt och inkräktar på grundläggande
svenska rättigheter, dessutom är inte ned montering samt montering av det nya köket inkluderat i det de erbjuder att återbetala.
Juristerna formulerar sig på detta sätt kring det avtal Nepas försöker få oss att singera "Roberto och ***** kommer därutöver under inga omständigheter skriva under det förlikningsavtal som tidigare har presenterats av Nepas. Villkoren är absurda och på alla sätt orimliga. Nepas har levererat en bristfällig produkt och är således skyldiga att utan motprestation leverera ett nytt kök."
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 48 inlägg
1. Enligt min vetskap så fortsätter de att försöka hävda att vi ändrat ordern från TRÄ till MDF, trots vad som står i orderbekräftelsen. Nej precis, säljaren Jan på Nepas har försökt få oss att signera alla dessa ändringar när det uppdagades men vi vägrade att skriva under detta då de ej levererat vad vi beställt eller till svensk bygg standard överhuvudtaget. Så varning då de är riktigt fula och försöker lura kunder på detta sätt genom att hävda att avtalet de vill man skall signera avser något annat. Läs alltid avtal innan ni signar!PixieEddie skrev:
Hej igen!
Jag tror att jag förstår men har ändå några frågor o synpunkter.
1. Om ni har order på trä och inte mdf och betalat för det (vilket jag tror du skrev i början av tråden?) har ni väl ett kvitto där allt ni valt står specificerat? Vad exakt säger Nepas om det? De kan inte hävda att ni bytt material muntligt för byter man måste ju kvittot mm skrivas om då trä väl är dyrare?
2. Vilka har monterat köket? Ngn Nepas har som har samarbete med eller ngn oberoende?
3. Hur förklarar Nepas att stommarna inte passar till vitvarorna? Du skrev att Nepas sålde vitvaror men att ni fick leta efter dem själva? Hittade ni exakt likadana med samma mått? Vad sa Nepas när ni meddelade att ni själva köpt in dem?
Ibland kan säljare vägra att installera något kunden själv köpt om man beställt helentreprenad, vet inte vad Nepas sagt?
3. Tror tyvärr att det kan bli diskussion i rätten om leveranser, det beror på vilka avtal N har med underleverantörer. Nu diskuteras om pandemin ska falla under force majeur eller inte, Sverige har ingen direkt lag om detta så där kan det bli prejudicerande, jag vet inte.
4. Om N erbjuder sig att hämta köket och betala tillbaka allt så ni kan köpa nytt kök kan de säkert ställa ngn form av krav då det faktiskt inte är deras skyldighet att göra så. Men att kräva tystnad o vite kan de säkert inte begära. Det spelar heller ingen roll för går ni till domstol o dom faller utgör den offentlig handling som vem som helst kan begära ut.
Jag ber om ursäkt om jag tjatar men jag är väldigt intresserad av just konsumentfrågor och ert fall verkar vara något att bita. Många kanske inte tycker att tråden hamnar rätt men den kanske kan läggas under annan rubrik. De flesta, även här, diskuterar hantverkare, byggen mm och då vi alla är konsumenter av varor och/eller tjänster så frågan är mycket viktig.
Du får gärna lägga upp olika papper här men prata med juristen först och hör vad hen säger. Men jag har svårt att tro att det kan utgöra problem.
Vill ni sen veta hur en förhandling går till kan jag berätta! Fick en av mina hundar bitna och istället för att hjälpa till attackerade den andra hundägaren mig med sparkar o slag men det hör ju inte till tråden.
2. De har försökt säga att det var fel i deras program som de använder, men det är bara bortförklaringar. Det är deras mjukvara och det är således deras ansvar att allt är korrekt.Vi har inte köpt in något själva, Nepas meddelade mitt i vår semester att vitvarorna vi beställt inte kunde levereras, vi spenderade då flera veckor under pågående pandemin att leta efter vitvaror men kunde inte hitta några, de ordnar då ersättningsprodukter som är lååångt ifrån vad vi betalat för (tex kyl/frys/diskmaskin som kostar 4000 kr när de vi beställt kostade lite över ca 20.000 sek/styck) och vi meddelar då att vi kommer att häva hela köpet då de inte kan leverera vad vi beställt. Helt plötsligt så kunde Jan skaka fram produkter som var motsvarade vad vi beställt. Ugn levererades med resten av köket, men med en ugn som var för stor för den ugnsstomme de planerat, sålt och levererat.
3. Iom att vi än idag står utan ett kök och de faktiskt hade kunnat åtgärda det de levererat fel och då de begått avtalsbrott så vet vi att vi skulle vinna i rätten. Vi är dessutom villiga att ta det till rätten om så skulle krävas.
4. Möjligen att de kan, men bör de rent moraliskt när det är de som har gjort bort sig något så oerhört? Har dessutom för mig att du inte får tysta en enskild medborgare i Sverige så det avtalet hade mest troligen ansetts ogiltigt i rätten oavsett, yttrandefriheten är inget man avtalar bort hur som helst. Till saken hör även att det är så otroligt många saker som blivit fel med detta kök, stommar, luckor, täcksidor, färg kvalitet, härdning av luckor och täcksidor, skadade bänkskivor, fel monterade bänkskivor, fel frästa bänkskivor, i försök att "åtgärda" den förstora vasken som monterats i en för liten stomme så sågade man (Nepas egen hantverkare) sönder stommen så att den hänger löst. Detta har även bekräftats av oberoende besiktningsman, den rapporten finns längre upp i tråden.
Pengar är bara pengar, går alltid att köpa ett nytt kök av någon annan. Hade de gjort rätt för sig från första början, inga lögner, inga skrämseltaktiker osv så hade denna tråd aldrig existerat. De hade då haft nöjda kunder som hade skrutit om dem även fast det hade gått lite galet från början. Men de är inte ett sådant bolag uppenbarligen efter allt vi fått uppleva från dem, nu har de istället oerhört arga kunder som dessutom orsakats massiva extra kostnader pga deras förseningar och ovilja att göra rätt för sig, men blir en skadeståndsanspråkan för alla extra kostnader samt förseningar de orsakat.
Det är absolut inte något fara att du ställer frågor, diskussioner och andra infallsvinklar som man själv inte tänkt på kan uppkomma utöver att man varnar andra från att gå i deras fällor.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 48 inlägg
Går de i konkurs får man bita i det sura äpplet och gå vidare, bara att beställa ett nytt kök av någon annan och gå vidare med sitt liv men de kan i vart fall inte fortsätta lura människor i det bolaget.N nybyggarn3 skrev:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 48 inlägg
Precis du har helt rätt i det @PixieEddie. Det är alltid den som hävdar något annat än det avtalet reflekterar som måste kunna styrka det denne hävdar.PixieEddie skrev:
Ett kort svar bara, TS har vad jag kan se inte lagt ut ngt köpekontrakt där jag kan se vad som köpts, dvs jag vet bara vad Ts säger därför vill jag vill jag ha motpartens sida konkret beskrivet. Tvivlar inte på att ts har det eländigt men om de nu ska upp i rätten är det papper och saklighet som gäller. Därför vill jag gärna se vad som skrivits.N nybyggarn3 skrev:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 48 inlägg
Tyckte jag hade laddat upp köpeavtalet tidigare, men verkar som om det försvunnit i tråden då Moderatorerna är i tråden konstant då ägaren till Nepas Kök och Inredning AB är inne i tråden hela tiden och anmäler inlägg osv ^^ Laddar upp det på nytt här. Det är inte mycket till köpeavtal.PixieEddie skrev:
Ett kort svar bara, TS har vad jag kan se inte lagt ut ngt köpekontrakt där jag kan se vad som köpts, dvs jag vet bara vad Ts säger därför vill jag vill jag ha motpartens sida konkret beskrivet. Tvivlar inte på att ts har det eländigt men om de nu ska upp i rätten är det papper och saklighet som gäller. Därför vill jag gärna se vad som skrivits.
Vi har nu fått hela vår bostad renoverad m h a inredningsföretaget Fru Bohlin, som samarbetar med Nepas kök och vi är supernöjda med resultatet! Fru Bohlin valde Nepas åt oss och Janne (från Nepas) har gjort ett fantastiskt jobb. Janne är proffsig, kunnig och utomordentligt trevlig, vi har gnm hela processen känt oss såå trygga!
Jag har för avsikt att lägga upp lite "före och efter" bilder på slutresultatet hos oss. Svarar i denna tråd på ts fråga om någon hört talas om Nepas så om någon mer undrar så kan jag berätta om vår köksresa!
Vad just vårt kök kostat vet jag däremot inte då det priset är inbakat i offert från Fru Bohlin och Christian på Färingsö Bygg AB, som stod för bygget.
Jag har för avsikt att lägga upp lite "före och efter" bilder på slutresultatet hos oss. Svarar i denna tråd på ts fråga om någon hört talas om Nepas så om någon mer undrar så kan jag berätta om vår köksresa!
Vad just vårt kök kostat vet jag däremot inte då det priset är inbakat i offert från Fru Bohlin och Christian på Färingsö Bygg AB, som stod för bygget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden