20 033 läst ·
72 svar
20k läst
72 svar
Hört talas om Nepas kök?
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 48 inlägg
PixieEddie skrev:
Hej Roberto!
Vi har anlitat ett inredningsföretag som samarbetar med Nepas och jag blev ganska orolig då jag läste om era erfarenheter. Utan att förringa era upplevelser på något sätt så
är det dock ett par saker jag undrar över :
1. Hur ser garantiavtalet ut? Ni har väl ett sådant, vilket givetvis skall vara skriftligt aldrig muntligt! Garantin borde väl rimligen ligga på mer än ett år?
2. Vad jag ser i svaret från Nepas så är de villiga att byta ut allt trasigt och felaktigt och det utan kostnad för er, vilket är deras skyldighet enligt lag.
3. Enligt konsumentköplagen har säljare två försök på sig att rätta till felaktigheter (eller laga) innan man kan lämna in en reklamation.
Ni har lagt ut bilder på ett kök som ser för j-ligt ut på ren svanska men om ni inte har ngt emot det skulle jag vilja veta lite mer ingående vad ert bråk med Nepas handlar om? Att köket måste bytas ut är ju självklart men det går ju på garantin så vari består själva konflikten?
Som sagt, gärna lite mer detaljer så jag förstår vad Nepas gör/inte gör?
Just nu känns det osäkert om jag vill anlita dem eller inte men skulle som sagt uppskatta lite mer info om det inte är alltför privat!
1. Hur ser garantiavtalet ut? Ni har väl ett sådant, vilket givetvis skall vara skriftligt aldrig muntligt! Garantin borde väl rimligen ligga på mer än ett år?
Enligt lag så har man garanti för allt man inhandlar egentligen, men sedan beror det på företaget om de faktiskt vill ta ansvar eller inte. Nepas representant inspekterade köket när det kom och konstaterade att allt var skadat och lovade att allt som kom skadat skulle bytas ut, men det var endast tomma ord. När det väl kom till kritan så var de inte villiga att byta ut något, efter att Nepas vägrat ta ansvar för alla fel så har vi i månaders tid "förhandlat" med Nepas Kök och Inredning AB, men dessa förhandlingar leder inte någon vart då Nepas Kök och dess ägare Zeljko sätter orimliga krav i avtalet de försökt få oss att signera för att återta köket. Bänkskivan vi inhandlade som kostade skjortan är skadad på flera ställen, eluttag utskurna fel så det ej går att installera eluttag och det vägrar de ta ansvar för tex, bänkskivor som saknar korrekt planerat stöd och riskerar att knäckas efter dectons egna anvisningar. Diskmaskin som ej får plats pga att de installerat en för stor vask och därefter sågat ut så sidan på stommen så den hänger löst. Ugn får ej plats i ugnsstommen de planerat. Alla luckor och täcksidor kom skadade, de var dessutom i MDF och ej i trä som vi beställt.
--
2. Vad jag ser i svaret från Nepas så är de villiga att byta ut allt trasigt och felaktigt och det utan kostnad för er, vilket är deras skyldighet enligt lag.
Nepas försöker hävda att vi ändrat ordern från trä till mdf och vägrar därför ersätta med nya trä luckor, men finns inte något email/sms eller samtal där vi bett om den förändringen. Bänkskivorna är skadade och dessutom felutskurna vilket de vägrar ta ansvar för, bänskivorna saknar korrekt stöd och riskerar att knäckas. Alla stommar förutom ungskåpsstommen vägrar de ta ansvar för, de vägrar tex ta ansvar för bänkskivan när en stomme som de tillverkat fel måste bytas ut, risken för att bänkskivan knäcks när de monterar av den är oerhört stor så det är en stor sak. Led belysning som aldrig levererades i tid vägrar de ta ansvar för så våra överskåp är utan skåpsbelysning pga att det inte levererades i tid. Dessutom var alla vitvaror i princip försenade och de försökte då byta ut vitvarorna till billiga vitvaror som kostar ca 5000 SEK/st trots att vi betalat nästan 100.000 för endast vitvarorna, de var tur att vi upptäckte det och vägrade acceptera det de levererade. Inga av luckorna håller svensk standard enligt besiktningen, de är inte korrekt målade eller härdade och färgen bara ramlar av bara man tittar på dem, tillverkningen är rent ut sagt ett skämt. De vill inte heller stå för arbetet med att ersätta allt. Deras attityd har vart allt annat än hjälpsam, vi försökte föra dialog med dem i månaders tid men vi kom inte någonvart med det utan är vi som legat på dem. De har tom besvarat våra krav på omleverens med "Att du orkar"..
--
3. Enligt konsumentköplagen har säljare två försök på sig att rätta till felaktigheter (eller laga) innan man kan lämna in en reklamation.
Ja det har de, men Nepas anser att de har 3 försökt på sig att försöka åtgärda felen vilket inte stämmer.
När ägaren för Nepas Kök och Inredning AB kom för att kika på köket så upplevde vi honom som hotfull och vi har därefter haft mindre trevliga anabola stinniga människor som börjat följa en på Instagram som är vänner med ägaren på Nepas osv. I stort en väldigt obehaglig upplevelse. Detta skulle bli vårt dröm kök till denna fastighet och de drömmarna har kraschats helt av Nepas Kök pga deras ovilja att ta ansvar för alla bitar med köket och endast vissa utvalda delar. Kvaliteten på köket som du kan läsa om i besiktningsprotokollet påvisar det jag skriver så läs det gärna, vi känner att vi hade vart med nöjda med ett Ikea kök så det säger rätt mycket om kvaliteten. Utställningsköken Nepas Kök har i sitt showroom stämmer inte överens med det de faktiskt levererar, utan långt ifrån. Blderna visar en hel del med, men det har äcklat oss är deras anställdas lögner och hur de lämnat oss som kunder i sticket med advokater påkopplat osv. Hade de faktiskt tagit ansvar för allt med köket hade vi aldrig känt behov av att posta som vi gjort om dem och försöka upplysa andra människor så de inte råkar i klorna på dessa människor.
--
Ni har lagt ut bilder på ett kök som ser för j-ligt ut på ren svanska men om ni inte har ngt emot det skulle jag vilja veta lite mer ingående vad ert bråk med Nepas handlar om? Att köket måste bytas ut är ju självklart men det går ju på garantin så vari består själva konflikten?
Som sagt, gärna lite mer detaljer så jag förstår vad Nepas gör/inte gör?
Just nu känns det osäkert om jag vill anlita dem eller inte men skulle som sagt uppskatta lite mer info om det inte är alltför privat!
Bråket handlar om att vi anser att Nepas Kök ljuger om att vi ändrat ordern från trä till mdf, om ansvar som de inte vill ta fullt ut, utan endast för vissa delar. De vill inte stå för arbetet heller.
Vi har även gjort skadestånd anspråken gentemot dem pga alla förseningar samt att köket än idag inte står klart trots att vi beställde för nästan ett helt år sen, men det vill de inte kännas vid heller.
Vill du uppleva en mästerlig huvudvärk, stress och ett icke färdigställt kök för hundratusentals kronor från din leverantör i mer än ett års tid så är de helt rätt företag att låta försänka sina klor i en, men vill du slippa detta så rekommenderar vi dig verkligen att välja en utav de större och erkända köksleverantörererna som faktiskt levererar och tar ansvar när saker går fel som Siematic, Ballingslöv, Marbodal, Vedum, Tibrokök (blandade omdömen om dessa), Kvänum, Puustelli, Härjedalskök. Vi ångrar verkligen att vi valde Nepas Kök och Inredning AB, hade vi haft vetskapen vi har idag inte beställt från Nepas Kök. Vi hade gladeligen beställt ett Ikea kök istället då det är det deras kök är närmast i kvalitet anser vi, och då har vi på nytt vart runt alla kökstillverkare då vi kommer inhandla ett helt nytt kök för att kunna komma i hamn med vår renovering.
Ursäkta det sena svaret, hoppas du får svar på alla dina frågor och kan ta en informerat beslut kring Nepas Kök.
Ps. Kan vara värt att nämna att jag vart i kontakt med tillverkaren av köket och han brydde sig inte om hur Nepas Kök agerat eller det skick köket kom i, så denna anda att inte ta ansvar verkar sträcka sig till tillverkaren med.
Hej igen,R Roberto Alvarez skrev:1. Hur ser garantiavtalet ut? Ni har väl ett sådant, vilket givetvis skall vara skriftligt aldrig muntligt! Garantin borde väl rimligen ligga på mer än ett år?
Enligt lag så har man garanti för allt man inhandlar egentligen, men sedan beror det på företaget om de faktiskt vill ta ansvar eller inte. Nepas representant inspekterade köket när det kom och konstaterade att allt var skadat och lovade att allt som kom skadat skulle bytas ut, men det var endast tomma ord. När det väl kom till kritan så var de inte villiga att byta ut något, efter att Nepas vägrat ta ansvar för alla fel så har vi i månaders tid "förhandlat" med Nepas Kök och Inredning AB, men dessa förhandlingar leder inte någon vart då Nepas Kök och dess ägare Zeljko sätter orimliga krav i avtalet de försökt få oss att signera för att återta köket. Bänkskivan vi inhandlade som kostade skjortan är skadad på flera ställen, eluttag utskurna fel så det ej går att installera eluttag och det vägrar de ta ansvar för tex, bänkskivor som saknar korrekt planerat stöd och riskerar att knäckas efter dectons egna anvisningar. Diskmaskin som ej får plats pga att de installerat en för stor vask och därefter sågat ut så sidan på stommen så den hänger löst. Ugn får ej plats i ugnsstommen de planerat. Alla luckor och täcksidor kom skadade, de var dessutom i MDF och ej i trä som vi beställt.
--
2. Vad jag ser i svaret från Nepas så är de villiga att byta ut allt trasigt och felaktigt och det utan kostnad för er, vilket är deras skyldighet enligt lag.
Nepas försöker hävda att vi ändrat ordern från trä till mdf och vägrar därför ersätta med nya trä luckor, men finns inte något email/sms eller samtal där vi bett om den förändringen. Bänkskivorna är skadade och dessutom felutskurna vilket de vägrar ta ansvar för, bänskivorna saknar korrekt stöd och riskerar att knäckas. Alla stommar förutom ungskåpsstommen vägrar de ta ansvar för, de vägrar tex ta ansvar för bänkskivan när en stomme som de tillverkat fel måste bytas ut, risken för att bänkskivan knäcks när de monterar av den är oerhört stor så det är en stor sak. Led belysning som aldrig levererades i tid vägrar de ta ansvar för så våra överskåp är utan skåpsbelysning pga att det inte levererades i tid. Dessutom var alla vitvaror i princip försenade och de försökte då byta ut vitvarorna till billiga vitvaror som kostar ca 5000 SEK/st trots att vi betalat nästan 100.000 för endast vitvarorna, de var tur att vi upptäckte det och vägrade acceptera det de levererade. Inga av luckorna håller svensk standard enligt besiktningen, de är inte korrekt målade eller härdade och färgen bara ramlar av bara man tittar på dem, tillverkningen är rent ut sagt ett skämt. De vill inte heller stå för arbetet med att ersätta allt. Deras attityd har vart allt annat än hjälpsam, vi försökte föra dialog med dem i månaders tid men vi kom inte någonvart med det utan är vi som legat på dem. De har tom besvarat våra krav på omleverens med "Att du orkar"..
--
3. Enligt konsumentköplagen har säljare två försök på sig att rätta till felaktigheter (eller laga) innan man kan lämna in en reklamation.
Ja det har de, men Nepas anser att de har 3 försökt på sig att försöka åtgärda felen vilket inte stämmer.
När ägaren för Nepas Kök och Inredning AB kom för att kika på köket så upplevde vi honom som hotfull och vi har därefter haft mindre trevliga anabola stinniga människor som börjat följa en på Instagram som är vänner med ägaren på Nepas osv. I stort en väldigt obehaglig upplevelse. Detta skulle bli vårt dröm kök till denna fastighet och de drömmarna har kraschats helt av Nepas Kök pga deras ovilja att ta ansvar för alla bitar med köket och endast vissa utvalda delar. Kvaliteten på köket som du kan läsa om i besiktningsprotokollet påvisar det jag skriver så läs det gärna, vi känner att vi hade vart med nöjda med ett Ikea kök så det säger rätt mycket om kvaliteten. Utställningsköken Nepas Kök har i sitt showroom stämmer inte överens med det de faktiskt levererar, utan långt ifrån. Blderna visar en hel del med, men det har äcklat oss är deras anställdas lögner och hur de lämnat oss som kunder i sticket med advokater påkopplat osv. Hade de faktiskt tagit ansvar för allt med köket hade vi aldrig känt behov av att posta som vi gjort om dem och försöka upplysa andra människor så de inte råkar i klorna på dessa människor.
--
Ni har lagt ut bilder på ett kök som ser för j-ligt ut på ren svanska men om ni inte har ngt emot det skulle jag vilja veta lite mer ingående vad ert bråk med Nepas handlar om? Att köket måste bytas ut är ju självklart men det går ju på garantin så vari består själva konflikten?
Som sagt, gärna lite mer detaljer så jag förstår vad Nepas gör/inte gör?
Just nu känns det osäkert om jag vill anlita dem eller inte men skulle som sagt uppskatta lite mer info om det inte är alltför privat!
Bråket handlar om att vi anser att Nepas Kök ljuger om att vi ändrat ordern från trä till mdf, om ansvar som de inte vill ta fullt ut, utan endast för vissa delar. De vill inte stå för arbetet heller.
Vi har även gjort skadestånd anspråken gentemot dem pga alla förseningar samt att köket än idag inte står klart trots att vi beställde för nästan ett helt år sen, men det vill de inte kännas vid heller.
Vill du uppleva en mästerlig huvudvärk, stress och ett icke färdigställt kök för hundratusentals kronor från din leverantör i mer än ett års tid så är de helt rätt företag att låta försänka sina klor i en, men vill du slippa detta så rekommenderar vi dig verkligen att välja en utav de större och erkända köksleverantörererna som faktiskt levererar och tar ansvar när saker går fel som Siematic, Ballingslöv, Marbodal, Vedum, Tibrokök (blandade omdömen om dessa), Kvänum, Puustelli, Härjedalskök. Vi ångrar verkligen att vi valde Nepas Kök och Inredning AB, hade vi haft vetskapen vi har idag inte beställt från Nepas Kök. Vi hade gladeligen beställt ett Ikea kök istället då det är det deras kök är närmast i kvalitet anser vi, och då har vi på nytt vart runt alla kökstillverkare då vi kommer inhandla ett helt nytt kök för att kunna komma i hamn med vår renovering.
Ursäkta det sena svaret, hoppas du får svar på alla dina frågor och kan ta en informerat beslut kring Nepas Kök.
Ps. Kan vara värt att nämna att jag vart i kontakt med tillverkaren av köket och han brydde sig inte om hur Nepas Kök agerat eller det skick köket kom i, så denna anda att inte ta ansvar verkar sträcka sig till tillverkaren med.
Ja, jag såg att de var otrevliga, det är ju faktiskt olaga hot de kör med! Men har ni inte ett skrivet köpeavtal det är det ju lag på? Där ska det ju specificera exakt vad ni köpt, alltså trä inte mdf, antal år för garanti mm? Har de struntat i både kvitto och garantiformulär (skriftligt) är det ju olagligt! Eller struntar de i det skriftliga oxå?
Jag fattar inte hur de kan komma undan!?
En fråga till : priset? Vi har inte fått nån offert på vad köket kostar annat än att man Miele för över 70 000. Är det som Marbodal eller dyrare? Du behöver inte tala om vad ni betalat bara var Nepas hamnar. Är de dyrare än Marbodal?
Jag tror att vi väljer nåt annat men jag ska åka dit o titta i alla fall! Hoppas det löser sig för er, har de brutit ett skriftligt löfte skulle jag nog göra en polisanmälan även om det aldrig leder till nåt! Vill ni får ni gärna berätta om fortsättningen!
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 48 inlägg
Nepas Kök är nu anmälda till SVT Plus redaktionen samt DN, förhoppningsvis så tar någon av dessa redaktioner upp detta så problemen blir allmänt kända och andra inte råkar ut för dem.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 48 inlägg
PixieEddie skrev:
Hej igen,
Ja, jag såg att de var otrevliga, det är ju faktiskt olaga hot de kör med! Men har ni inte ett skrivet köpeavtal det är det ju lag på? Där ska det ju specificera exakt vad ni köpt, alltså trä inte mdf, antal år för garanti mm? Har de struntat i både kvitto och garantiformulär (skriftligt) är det ju olagligt! Eller struntar de i det skriftliga oxå?
Jag fattar inte hur de kan komma undan!?
En fråga till : priset? Vi har inte fått nån offert på vad köket kostar annat än att man Miele för över 70 000. Är det som Marbodal eller dyrare? Du behöver inte tala om vad ni betalat bara var Nepas hamnar. Är de dyrare än Marbodal?
Jag tror att vi väljer nåt annat men jag ska åka dit o titta i alla fall! Hoppas det löser sig för er, har de brutit ett skriftligt löfte skulle jag nog göra en polisanmälan även om det aldrig leder till nåt! Vill ni får ni gärna berätta om fortsättningen!
Som det ser ut så finns det ett avtal med Nepas Kök och Inredning AB med allt det specificerade som vi beställt så det kommer bli svårt för dem att hävda något annat, men det stoppar de inte från att försöka hävda att vi ändrat material. Vad jag kunnat se i avtalet så finns det inte någon formulering kring garanti, så är väl standard lag som gäller för detta. De kommer undan med allt detta genom att trötta ut kunden, de drar ut på tiden, ställer orimliga krav, skrämmer osv för att man inte skall orka eller våga driva vidare ärendet. Lite vet väl de att jag inte är en person som ger mig, någonsin.
Priset är lite billigare än Marbodal, Puusteli, osv. De kök vi ritade upp hos marbodal gick på ca 250-350, beroende på vilka vitvaror samt luckor vi valde. Men som vi märkt av så får man verkligen vad man betalar för, hos Nepas Kök så får du ett sämre kök än hos Ikea i alla avseenden. Hos Nepas landade prislappen för vårt kök på över 200.000 SEK har jag för mig, de är inte alls värda de pengarna. Hade gett matt 30.000-50.000 SEK för det horribla kök de levererat och det med montering isåfall.
Kan nämna det att vi fick ett jätte gott intryck av Nepas Kök och deras säljare Jan Andersson från början, Jan bor dessutom granne med oss och bor 3 minuter bort från oss men när det väl kom till kritan och Jans tomma löften genomskådas och vi ertappade honom med lögner så förlorade vi allt förtroende för Jan och Nepas Kök. Det har vart en enorm huvudvärk sedan första dagen köket kom som vi än idag står mitt i och det ser inte ut som om bekymmerna kommer att lösas i första taget, utan kommer ta månader eller möjligen år att nå en överenskommelse.
Hej igen,R Roberto Alvarez skrev:Som det ser ut så finns det ett avtal med Nepas Kök och Inredning AB med allt det specificerade som vi beställt så det kommer bli svårt för dem att hävda något annat, men det stoppar de inte från att försöka hävda att vi ändrat material. Vad jag kunnat se i avtalet så finns det inte någon formulering kring garanti, så är väl standard lag som gäller för detta. De kommer undan med allt detta genom att trötta ut kunden, de drar ut på tiden, ställer orimliga krav, skrämmer osv för att man inte skall orka eller våga driva vidare ärendet. Lite vet väl de att jag inte är en person som ger mig, någonsin.
Priset är lite billigare än Marbodal, Puusteli, osv. De kök vi ritade upp hos marbodal gick på ca 250-350, beroende på vilka vitvaror samt luckor vi valde. Men som vi märkt av så får man verkligen vad man betalar för, hos Nepas Kök så får du ett sämre kök än hos Ikea i alla avseenden. Hos Nepas landade prislappen för vårt kök på över 200.000 SEK har jag för mig, de är inte alls värda de pengarna. Hade gett matt 30.000-50.000 SEK för det horribla kök de levererat och det med montering isåfall.
Kan nämna det att vi fick ett jätte gott intryck av Nepas Kök och deras säljare Jan Andersson från början, Jan bor dessutom granne med oss och bor 3 minuter bort från oss men när det väl kom till kritan och Jans tomma löften genomskådas och vi ertappade honom med lögner så förlorade vi allt förtroende för Jan och Nepas Kök. Det har vart en enorm huvudvärk sedan första dagen köket kom som vi än idag står mitt i och det ser inte ut som om bekymmerna kommer att lösas i första taget, utan kommer ta månader eller möjligen år att nå en överenskommelse.
Finns det en skriven specifikation (kvitto) på träluckor, täcksidor mm då kan jag inte tänka mig att de skulle få rätt i Tingsrätten. Om de hävdar att ni frångått ordinarie avtal så borde bevisbördan hamna hos dem, dvs de måste övertyga rätten om att ni gjort fel och hur ska de komma undan med det när ni har ett avtal (skriftligt, som tyvärr väger mer än ett muntligt i praktiken)? Nu var det länge sedan jag läste juridik men har en syster som är advokat. Det borde inte vara så svårt att jämföra er beställning mot foton/skrift från det besiktningsprotokoll du har visat här!? Att vitvaror mm blir försenade är ett elände men sådant får man nog stå ut med. Är de vitvaror ni hittade exakt samma modell som Nepas sålde? Samma prisklass? Har de ett lägre pris och kvitto finns är de skyldiga er mellanskillnaden. I sådana här fall är jag som en gammal gädda, hugger jag släpper jag aldrig taget! Om det var jag som råkat ut för detta skulle jag samla ihop alla dokument ni har, skriv ut alla sms mm och ring runt till advokatfirmor. De flesta har gratis rådgivning så man i alla fall kan få ett hum om vilken typ av jurist ni kan få hjälp av. Nu kan jag ha fel men sa inte Nepas i ett svar till er att allt material finns hos dem och att de sätter upp allt utan kostnad? Det är i alla fall ett erkännande att de gjort fel. Sen hamnar det nog under konsumentköplagen ändå tyvärr, som säger att säljaren har rätt att erbjuda ett byte minst 1 gång innan köpet hävs men ni kan ju ha tur.... Har ni några bevis på hot? Sms, röstbrevlåda el dyl? Har ni det ska ni polisanmäla för olaga hot! Läggs ner, visst men ni får ett diarienummer ni kan slå Nepas i huvudet med! Principen!!! Orkar ni så fortsätt gärna skriva här vad som händer!
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 48 inlägg
Vad jag förstått från vår jurist så verkar Nepas Kök gå med på att återta hela köket, men de förseningar de orsakat och kommer att orsaka när vi tvingas beställa ett kök från en annan leverantör är ej medräknade såvitt jag vet. Inte heller kostnaden för nedmontering och uppmontering av ett nytt kök. De utlovade när köket levererades att allt som var skadat skulle bytas ut och att byta ut allt skadat skulle de bekosta och att uppsättningen av köket ej skulle stoppas så bygget ej stoppades, men när allt var uppmonterat så vägrade de hedra det löftet.. så karusellen fortsätter. Vi får väl se vad vår jurist återkommer med i nästa vecka..
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 48 inlägg
Nepas har fortfarande inte återtagit köket och bibehåller sina larviga krav. Xxx för Nepas Kök Xxxx verkar tro att vi lever i stasi Ryssland där man kan tysta människor. Nepas Kök och Inredning AB agerar inte etiskt utan är riktigt fult i vårt tycke då de har agerat som de gjort. Vi inledde diskussioner med Xxx Nepas Kök i juni 2021 om det leveransskadade kök de levererat, men står än idag med ett leveransskadat kök där luckorna dessutom är i fel material, ugnen passar inte, bänkskivorna saknar korrekt stöd, stommar skadade överallt, eluttag utsågade fel osv.
Vi kan än idag ej rekommendera Nepas Kök då fortfarande inte gjort rätt för sig och då vi nästan ett helt år efter leverans fortfarande står med ett skadat kök som dessutom ej håller svensk bygg standard.
#nepas #nepaskok #nepaskök #nepaskökochinredningab #Nepas-kök-och-inredning #Jan-Nepas #Zeljko-Nepas #Almira-Nepas #Martin-Nepas #Frejgatan-20 #0812058200
Vi kan än idag ej rekommendera Nepas Kök då fortfarande inte gjort rätt för sig och då vi nästan ett helt år efter leverans fortfarande står med ett skadat kök som dessutom ej håller svensk bygg standard.
#nepas #nepaskok #nepaskök #nepaskökochinredningab #Nepas-kök-och-inredning #Jan-Nepas #Zeljko-Nepas #Almira-Nepas #Martin-Nepas #Frejgatan-20 #0812058200
Redigerat av moderator:
Satan så tragiskt.
Svarar mest för att tråden ska hamna överst bland senaste inlägg så att fler får chansen att bli varnade för dessa skojare.
Svarar mest för att tråden ska hamna överst bland senaste inlägg så att fler får chansen att bli varnade för dessa skojare.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 48 inlägg
N nybyggarn3 skrev:
Tack för hjälpen @nybyggarn3, undrar hur många som hamnat i klorna på dessa men som inte vågat skriva online pga i vårt tycke skrämseltaktiker.
Antagligen för många. Hur gick det förresten med anmälan till plus? Jag brukade cykla förbi Sverkers röda soptunna på väg till jobbet, som numera står som ett monument utanför svts redaktion i Umeå. Där skulle dessa kök och lurendrejare passa utmärkt.R Roberto Alvarez skrev:
Går det förresten inte att byta rubrik på denna tråd? Något med "varning för" skulle passa bättre med tanke på hur den har utvecklats. Om inte TS misstycker förstås.
R Roberto Alvarez skrev:Nepas har fortfarande inte återtagit köket och bibehåller sina larviga krav. Xxx för Nepas Kök Xxxx verkar tro att vi lever i stasi Ryssland där man kan tysta människor. Nepas Kök och Inredning AB agerar inte etiskt utan är riktigt fult i vårt tycke då de har agerat som de gjort. Vi inledde diskussioner med Xxx Nepas Kök i juni 2021 om det leveransskadade kök de levererat, men står än idag med ett leveransskadat kök där luckorna dessutom är i fel material, ugnen passar inte, bänkskivorna saknar korrekt stöd, stommar skadade överallt, eluttag utsågade fel osv.
Vi kan än idag ej rekommendera Nepas Kök då fortfarande inte gjort rätt för sig och då vi nästan ett helt år efter leverans fortfarande står med ett skadat kök som dessutom ej håller svensk bygg standard.
#nepas #nepaskok #nepaskök #nepaskökochinredningab #Nepas-kök-och-inredning #Jan-Nepas #Zeljko-Nepas #Almira-Nepas #Martin-Nepas #Frejgatan-20 #0812058200
Inte för att nedvärdera era upplevelser så måste jag erkänna att jag fortfarande inte riktigt förstår vad diskussionen handlar om. Köket ni fått monterat är bedrövligt men Nepas representant har, på Reco, meddelat er att de givetvis byter ut allt skadat samt att de har allt material hemma så de kommer gärna ut till er och gör om allt utan kostnad för er. De har enligt lag rätten på sin sida dvs ni måste låta dem rätta fel de gjort 2 ggr innan ni kan reklamera. Kommer ni dit får ni pengarna tillbaka men ni får inte behålla det trasiga köket. Förlorar ni en tvist får ni betala motpartens rättegångskostnader plus era egna vilket kan bli en dryg summan enligt min husadvokat. Att saker blir försenade är inget argument, det händer alla överallt, framför allt som ni gjorde köpet mitt i en pandemi.
Jag förstår er ilska och upprördhet men om du kan formulera dig lite mer sakligt utan känslor så att säga. Det kommer ni bli tvungna till i rätten som bara tar hänsyn fakta och bevis. Som sagt, jag håller helt med er på det känslomässiga planet men för oss som läser er upprördhet blir det lite svårt att förstå. Hoppas du förstår utan att ta illa upp, inte min mening!
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 48 inlägg
PixieEddie skrev:
Inte för att nedvärdera era upplevelser så måste jag erkänna att jag fortfarande inte riktigt förstår vad diskussionen handlar om. Köket ni fått monterat är bedrövligt men Nepas representant har, på Reco, meddelat er att de givetvis byter ut allt skadat samt att de har allt material hemma så de kommer gärna ut till er och gör om allt utan kostnad för er. De har enligt lag rätten på sin sida dvs ni måste låta dem rätta fel de gjort 2 ggr innan ni kan reklamera. Kommer ni dit får ni pengarna tillbaka men ni får inte behålla det trasiga köket. Förlorar ni en tvist får ni betala motpartens rättegångskostnader plus era egna vilket kan bli en dryg summan enligt min husadvokat. Att saker blir försenade är inget argument, det händer alla överallt, framför allt som ni gjorde köpet mitt i en pandemi.
Jag förstår er ilska och upprördhet men om du kan formulera dig lite mer sakligt utan känslor så att säga. Det kommer ni bli tvungna till i rätten som bara tar hänsyn fakta och bevis. Som sagt, jag håller helt med er på det känslomässiga planet men för oss som läser er upprördhet blir det lite svårt att förstå. Hoppas du förstår utan att ta illa upp, inte min mening!
Hej PixieEddie,
Absolut inte någon fara, har förklarat tidigare i tråden men kan dra allt på nytt.
Vad de skriver ut på reco och vad de faktiskt är villiga att genomföra är två helt olika saker. Det enda Nepas försöker med på reco.se är att försöka framstå som schyssta när de i praktiken inte är det.
Vi har ett beställt ett kök i ett helt annat material än vad som levererats, de har levererat MDF och inte i trä som vi har beställt. Vi har en orderbekräftelse att vi beställt köket i trä, men Nepas Kök och Inredning försöker att hävda att vi muntligen ändrat ordern när vi ej gjort det. Nepas är endast villiga att byta ut luckorna samt täcksidorna till nya i MDF och då det inte är vad vi beställt eller betalat för kan vi självklart inte gå med på det, sedan så räcker det inte att endast byta ut luckorna samt täcksidorna i detta kök då ALLT annat i köket även är skadat. Vi har skadade stommar, luckor, täcksidor, en ugn som ej passar i ungstommen de sålt och planerat, bänkskivor som är utskurna fel, bänkskivor saknar stöd och riskerar att knäckas, bänkskivor som är skadade. Sedan tillkommer det faktum att köket ej håller svensk standard, färgen ramlar av det de levererat av att man tittar på köket.
Allt i köket är fel eller skadat, så det de erbjuder räcker tyvärr inte då de endast erbjuder att byta ut luckor samt täcksidor och dessutom i annat material än vad vi beställt. Gällande förseningarna så har de utlovat ett leveransdatum när köket skulle vara klart så pandemi eller ej så har de ej hållt sina egna leveranstider, att det är pandemi håller inte i rätten. Att vi än idag står utan ett kök pga dem och att de inte kan hålla vad som avtalats påvisar enligt oss hur oseriösa de är. Sedan tillkommer även bekymret med att Nepas ej vill stå för arbetskostnaderna att byta ut allt som är skadat.
Nepas har enligt oss samt juristen vägrat att byta ut allt som är skadat och dessutom leverera i korrekt material.
Förstår du problematiken nu @PixieEddie?
Vi är fortfarande i fasen med att skicka brev mellan juristerna utan att komma någon vart då Nepas vägrat att byta ut allt som är skadat och leverera i korrekt material, utan hellre återtar köket på eget bevåg och återbetalar pengarna för köket. Det tar jag som att de inte kapabla till att leverera vad vi faktiskt beställt. Då vi ej kan nå en överenskommelse så har Nepas Kök och Inredning AB ebjudit sig att återta köket men vill då att vi skriver under ett avtal med viten osv om vi inte tar bort det vi postat online eller skriver ut att Nepas har gjort rätt för sig. Nepas ägare Zeljko Raketic försöker alltså även frånta oss rätten till vår yttrandefrihet. Detta är inte normala avtal gentemot kund för att återta ett kök, Nepas försatte sig själva i denna sits genom att ljuga och allt annat agerande samt inte leverera köket vi avtalat om. Allt som postats i denna tråd är sant och jag har belägg för att styrka allt jag postat. Vill ni se avtalet de nu försöker få oss att signa? Borde egentligen inte posta det förrän allt är avklarat med juristerna, men har helt ärligt vid detta laget slutat bry mig och insett att vi kommer att vara tvungna att gå upp i rätten för att vinna detta.
Redigerat:
R Roberto Alvarez skrev:Hej PixieEddie,
Absolut inte någon fara, har förklarat tidigare i tråden men kan dra allt på nytt.
Vad de skriver ut på reco och vad de faktiskt är villiga att genomföra är två helt olika saker. Det enda Nepas försöker med på reco.se är att försöka framstå som schyssta när de i praktiken inte är det.
Vi har ett beställt ett kök i ett helt annat material än vad som levererats, de har levererat MDF och inte i trä som vi har beställt. Vi har en orderbekräftelse att vi beställt köket i trä, men Nepas Kök och Inredning försöker att hävda att vi muntligen ändrat ordern när vi ej gjort det. Nepas är endast villiga att byta ut luckorna samt täcksidorna till nya i MDF och då det inte är vad vi beställt eller betalat för kan vi självklart inte gå med på det, sedan så räcker det inte att endast byta ut luckorna samt täcksidorna i detta kök då ALLT annat i köket även är skadat. Vi har skadade stommar, luckor, täcksidor, en ugn som ej passar i ungstommen de sålt och planerat, bänkskivor som är utskurna fel, bänkskivor saknar stöd och riskerar att knäckas, bänkskivor som är skadade. Sedan tillkommer det faktum att köket ej håller svensk standard, färgen ramlar av det de levererat av att man tittar på köket.
Allt i köket är fel eller skadat, så det de erbjuder räcker tyvärr inte då de endast erbjuder att byta ut luckor samt täcksidor och dessutom i annat material än vad vi beställt. Gällande förseningarna så har de utlovat ett leveransdatum när köket skulle vara klart så pandemi eller ej så har de ej hållt sina egna leveranstider, att det är pandemi håller inte i rätten. Att vi än idag står utan ett kök pga dem och att de inte kan hålla vad som avtalats påvisar enligt oss hur oseriösa de är. Sedan tillkommer även bekymret med att Nepas ej vill stå för arbetskostnaderna att byta ut allt som är skadat.
Nepas har enligt oss samt juristen vägrat att byta ut allt som är skadat och dessutom leverera i korrekt material.
Förstår du problematiken nu @PixieEddie?
Vi är fortfarande i fasen med att skicka brev mellan juristerna utan att komma någon vart då Nepas vägrat att byta ut allt som är skadat och leverera i korrekt material, utan hellre återtar köket på eget bevåg och återbetalar pengarna för köket. Det tar jag som att de inte kapabla till att leverera vad vi faktiskt beställt. Då vi ej kan nå en överenskommelse så har Nepas Kök och Inredning AB ebjudit sig att återta köket men vill då att vi skriver under ett avtal med viten osv om vi inte tar bort det vi postat online eller skriver ut att Nepas har gjort rätt för sig. Nepas ägare Zeljko Raketic försöker alltså även frånta oss rätten till vår yttrandefrihet. Detta är inte normala avtal gentemot kund för att återta ett kök, Nepas försatte sig själva i denna sits genom att ljuga och allt annat agerande samt inte leverera köket vi avtalat om. Allt som postats i denna tråd är sant och jag har belägg för att styrka allt jag postat. Vill ni se avtalet de nu försöker få oss att signa? Borde egentligen inte posta det förrän allt är avklarat med juristerna, men har helt ärligt vid detta laget slutat bry mig och insett att vi kommer att vara tvungna att gå upp i rätten för att vinna detta.
Hej igen!
Jag tror att jag förstår men har ändå några frågor o synpunkter.
1. Om ni har order på trä och inte mdf och betalat för det (vilket jag tror du skrev i början av tråden?) har ni väl ett kvitto där allt ni valt står specificerat? Vad exakt säger Nepas om det? De kan inte hävda att ni bytt material muntligt för byter man måste ju kvittot mm skrivas om då trä väl är dyrare?
2. Vilka har monterat köket? Ngn Nepas har som har samarbete med eller ngn oberoende?
3. Hur förklarar Nepas att stommarna inte passar till vitvarorna? Du skrev att Nepas sålde vitvaror men att ni fick leta efter dem själva? Hittade ni exakt likadana med samma mått? Vad sa Nepas när ni meddelade att ni själva köpt in dem?
Ibland kan säljare vägra att installera något kunden själv köpt om man beställt helentreprenad, vet inte vad Nepas sagt?
3. Tror tyvärr att det kan bli diskussion i rätten om leveranser, det beror på vilka avtal N har med underleverantörer. Nu diskuteras om pandemin ska falla under force majeur eller inte, Sverige har ingen direkt lag om detta så där kan det bli prejudicerande, jag vet inte.
4. Om N erbjuder sig att hämta köket och betala tillbaka allt så ni kan köpa nytt kök kan de säkert ställa ngn form av krav då det faktiskt inte är deras skyldighet att göra så. Men att kräva tystnad o vite kan de säkert inte begära. Det spelar heller ingen roll för går ni till domstol o dom faller utgör den offentlig handling som vem som helst kan begära ut.
Jag ber om ursäkt om jag tjatar men jag är väldigt intresserad av just konsumentfrågor och ert fall verkar vara något att bita. Många kanske inte tycker att tråden hamnar rätt men den kanske kan läggas under annan rubrik. De flesta, även här, diskuterar hantverkare, byggen mm och då vi alla är konsumenter av varor och/eller tjänster så frågan är mycket viktig.
Du får gärna lägga upp olika papper här men prata med juristen först och hör vad hen säger. Men jag har svårt att tro att det kan utgöra problem.
Vill ni sen veta hur en förhandling går till kan jag berätta! Fick en av mina hundar bitna och istället för att hjälpa till attackerade den andra hundägaren mig med sparkar o slag men det hör ju inte till tråden.
Ett tipps är att läsa tråden. Då kommer du att se att orderbekräftelsen säger trä och att Nepas hävdar att de ändrat ordern muntligen, efter orderbekräftelse.PixieEddie skrev:
Hej igen!
Jag tror att jag förstår men har ändå några frågor o synpunkter.
1. Om ni har order på trä och inte mdf och betalat för det (vilket jag tror du skrev i början av tråden?) har ni väl ett kvitto där allt ni valt står specificerat? Vad exakt säger Nepas om det? De kan inte hävda att ni bytt material muntligt för byter man måste ju kvittot mm skrivas om då trä väl är dyrare?
2. Vilka har monterat köket? Ngn Nepas har som har samarbete med eller ngn oberoende?
3. Hur förklarar Nepas att stommarna inte passar till vitvarorna? Du skrev att Nepas sålde vitvaror men att ni fick leta efter dem själva? Hittade ni exakt likadana med samma mått? Vad sa Nepas när ni meddelade att ni själva köpt in dem?
Ibland kan säljare vägra att installera något kunden själv köpt om man beställt helentreprenad, vet inte vad Nepas sagt?
3. Tror tyvärr att det kan bli diskussion i rätten om leveranser, det beror på vilka avtal N har med underleverantörer. Nu diskuteras om pandemin ska falla under force majeur eller inte, Sverige har ingen direkt lag om detta så där kan det bli prejudicerande, jag vet inte.
4. Om N erbjuder sig att hämta köket och betala tillbaka allt så ni kan köpa nytt kök kan de säkert ställa ngn form av krav då det faktiskt inte är deras skyldighet att göra så. Men att kräva tystnad o vite kan de säkert inte begära. Det spelar heller ingen roll för går ni till domstol o dom faller utgör den offentlig handling som vem som helst kan begära ut.
Jag ber om ursäkt om jag tjatar men jag är väldigt intresserad av just konsumentfrågor och ert fall verkar vara något att bita. Många kanske inte tycker att tråden hamnar rätt men den kanske kan läggas under annan rubrik. De flesta, även här, diskuterar hantverkare, byggen mm och då vi alla är konsumenter av varor och/eller tjänster så frågan är mycket viktig.
Du får gärna lägga upp olika papper här men prata med juristen först och hör vad hen säger. Men jag har svårt att tro att det kan utgöra problem.
Vill ni sen veta hur en förhandling går till kan jag berätta! Fick en av mina hundar bitna och istället för att hjälpa till attackerade den andra hundägaren mig med sparkar o slag men det hör ju inte till tråden.





