13 575 läst ·
52 svar
14k läst
52 svar
Hört på Biltema - skillnad mellan jfb och överspänningsskydd
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 907 inlägg
Skulle vilja ändra behörig till kunnig.Enk Projektet skrev:Vill bara tillägga att om man inte är behörig elektriker ska man inte hålla på, risken är allt för stor att något blir fel med tråkiga kosekvenser.
Jag förstår inte att någon ens kommer på iden att jobba med el och då riskera livet både på sej själv och andra. Bara för att man har JFB betyder inte det att man inte kan dö av strömmen.
Tänk först om det är värt din familjs liv innan du kopplar.
Kunnig?
Det finns allt för många som tror att dom kan men det betyder tyvärr inte att det blir rätt. Lika lite som att dom som jobbar med ställverk och/eller
tex högspänning automatiskt kan installera en villa.
Skulle inte vilja ha en som installerar något hemma hos mej som jobbar med något annat på dagarna.
Det finns allt för många som tror att dom kan men det betyder tyvärr inte att det blir rätt. Lika lite som att dom som jobbar med ställverk och/eller
tex högspänning automatiskt kan installera en villa.
Skulle inte vilja ha en som installerar något hemma hos mej som jobbar med något annat på dagarna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 907 inlägg
Jag skrev kunnig, inte tror sig vara kunnig.
Varför tror alla att vi vill tillåta okunniga att installera el??
Varför tror alla att vi vill tillåta okunniga att installera el??
Jag har jobbat som service elektriker i 15år och har sett nog med "kunniga" sk elektriker. Man kan ha otur när man har med alla typer av hantverkare.
Viktigt att kolla ref.
Men som tråden började så blir man ju lite orolig om den som skulle köpa en JFB och stod och valde mellan det och överspänningsskydd, vet man inte skillnaden på det är jag tveksam till att den personen kommer att få ihop det överhuvudtaget.
Att det sedan är brister hos personalen på tex Biltema är mest beklaglit.
Viktigt att kolla ref.
Men som tråden började så blir man ju lite orolig om den som skulle köpa en JFB och stod och valde mellan det och överspänningsskydd, vet man inte skillnaden på det är jag tveksam till att den personen kommer att få ihop det överhuvudtaget.
Att det sedan är brister hos personalen på tex Biltema är mest beklaglit.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 907 inlägg
Ja, man kan inte dra alla över en kam som det heter.
inte nån ny "elinstallatören" nu bara.. det räcker med moralkärringar! ingen som skriver på ett forum kan förmå nån som hempular att sluta med det.
jag tänkar inte sluta göra elarbeten för jag vet bäst själv precis vad jag klarar av att utföra.
jag tänkar inte sluta göra elarbeten för jag vet bäst själv precis vad jag klarar av att utföra.
Vill inte vara någon moralkärring, jag hoppas bara att ingen kommer till skada. Det är inte jag som ska bo i era hus.
Klicka här för att svara