13 575 läst ·
52 svar
14k läst
52 svar
Hört på Biltema - skillnad mellan jfb och överspänningsskydd
Vad är problemet? Till Biltema, Byggmax och liknande lågprisvaruhus går man när man själv vet vad man ska ha. Behöver man professionell hjälp får man gå till någon som erbjuder detta.
Man kan inte begära att man ska betala de lägsta priserna och samtidigt få service som om man betalade för det.
Man kan inte begära att man ska betala de lägsta priserna och samtidigt få service som om man betalade för det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 905 inlägg
Jo, dom flesta konsumenter förstår nog vad dom får när dom handlar på lågprisvaruhus, åtminstone efter två felköp. Men försök få höga befattningshavare att förstå det också när dom köper IT-tjänster från lågprisländer...
Jag är kke gammalmodig men jag anser att man ska brinna för det man arbetar med, arbetar man på biltema ska man i princip kunna katalogen i huvudet och ha använt alla verkyg mm irl, tvivlar på att en butiksägare har ngn invändning mot att personalen utvärderar vad dom säljer.
Samma sak på bauhaus, är man inte intresserad av gips så ska man inte sälja gips helt enkelt.
Samma sak på bauhaus, är man inte intresserad av gips så ska man inte sälja gips helt enkelt.
andersmc skrev:
Enligt grannen som jobbar på Bauhaus så är det så men tydligen så har dom ganska stor omsättning på folk både mellan avdelningar och till/från butikerna.Timor skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 905 inlägg
Stora lågprisvaruhus och utbildad kunnig (=välbetald) personal går inte ihop...
Redigerat:
Man behöver inte ha ngn högre examen för att vara kunnig på sitt område, det krävs engagemang och intresse och har man inte det å ska man man inte ta jobbet.
Bra lön är relativt men det påstås finnas arbetslöshet i detta landet senast jag kollade så då bör det rimligtvis finnas ngn som vill ha anställning och därmed är villiga att lära sig om det dom ska arbeta med?
Bra lön är relativt men det påstås finnas arbetslöshet i detta landet senast jag kollade så då bör det rimligtvis finnas ngn som vill ha anställning och därmed är villiga att lära sig om det dom ska arbeta med?
Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 905 inlägg
Några finns nog.
Vill bara tillägga att om man inte är behörig elektriker ska man inte hålla på, risken är allt för stor att något blir fel med tråkiga kosekvenser.
Jag förstår inte att någon ens kommer på iden att jobba med el och då riskera livet både på sej själv och andra. Bara för att man har JFB betyder inte det att man inte kan dö av strömmen.
Tänk först om det är värt din familjs liv innan du kopplar.
Jag förstår inte att någon ens kommer på iden att jobba med el och då riskera livet både på sej själv och andra. Bara för att man har JFB betyder inte det att man inte kan dö av strömmen.
Tänk först om det är värt din familjs liv innan du kopplar.
Erik>Nej risken finns alltid att något går fel när man jobbar med el eller annat.
Behörighet är ett kvitto på att någon har teoretisk och praktisk kunskap i tillräcklig grad för att ses som lämplig för att utföra elinstallationer i den omfattningen som behörigheten avser.
Sen finns det en del som t ex jobbar eller har jobbat under någons behörighet och du tror väl på fullt allvar inte att de/vi skulle ringa efter en elfirma för att flytta ett vägguttag etc?
Sen finns det även en del som t ex arbetar med konstruktion av ställverk, elskåp för industrin etc och som nog får ses att ha mer än hyfsade kunskaper med.
Där är nog skälen till att en del här gör "lite" mer än vad man normalt får göra utan behörighet, dvs i princip byta smältsäkringar och befintliga uttag/brytare.
Det var väl den här trådens pekpinne? *S*
/K
Behörighet är ett kvitto på att någon har teoretisk och praktisk kunskap i tillräcklig grad för att ses som lämplig för att utföra elinstallationer i den omfattningen som behörigheten avser.
Sen finns det en del som t ex jobbar eller har jobbat under någons behörighet och du tror väl på fullt allvar inte att de/vi skulle ringa efter en elfirma för att flytta ett vägguttag etc?
Sen finns det även en del som t ex arbetar med konstruktion av ställverk, elskåp för industrin etc och som nog får ses att ha mer än hyfsade kunskaper med.
Där är nog skälen till att en del här gör "lite" mer än vad man normalt får göra utan behörighet, dvs i princip byta smältsäkringar och befintliga uttag/brytare.
Det var väl den här trådens pekpinne? *S*
/K