Hej! Ska bygga ett hörnskafferi, klätt med pärlspont. Men eftersom jag är nybörjare inom detta behöver jag hjälp. Dumma frågor kommer nu så håll i hatten :
* hur avgör jag måtten för att veta att pärlsponten kommer täcka utsidan på rätt sätt? Har tänkt mig att sidorna på skafferiet ska vara 500mm och ”framsidan” där dörren ska vara 750mm. Behöver jag göra tex större mått för att pärlspontens mått ska passa in i bredd?
* har tänkt bygga en z-dörr i pärlspont, hur avgör jag var gångjärnen ska sitta för att den ska sitta rätt? (Har aldrig byggt en dörr).

Jag har en gammal skåpdörr (eventuellt till garderob) jag helst velat använda (med dörrkarm) men den är trasig uppe i ena hörnen (masonit). Oklart om det går att laga på ett hållbart och snyggt sätt?

Har du letat runt här på forumet alt Googlat? Har för mig att jag har sett minst ett par byggtrådar där man gjort precis detta. Lycka till!

J JonasSun skrev:
Har du letat runt här på forumet alt Googlat? Har för mig att jag har sett minst ett par byggtrådar där man gjort precis detta. Lycka till!
Ja det har jag. Men tycker i ärlighetens namn de flesta skafferiet som dykt upp här är alldeles för stora och märkligt byggda. Jag vill ha ett traditionellt hörnskafferi som ser ut som det alltid funnits där.
Hur gör man om pärlsponten inte passar i sidleds, dvs om måtten inte stämmer?(tänk tex 120 mm bred pärlspont fördelat på 500 mm vägg)?

Ja du
Jag brukar inte vara så brydd med måtten, eller iaf tänka åt andra hållet. Vad vill jag inte att det ska bli.
Vill inte börja med avfasningen på pärlsponten mot vägg och jag vill inte avsluta med pärlan längst ut, så vill klyva både start och stopp-brädorna, den smarte kan då använda samma bräda till det men riktigt den millimeterpassningen har jag lite gett upp på för den typen av projekt.
Kan tycka att 500mm låter lite väl lite om du vill få plats med lite saker också, väggen kommer ju att vara
Pärlspont - 14mm (finns ju andra också men som exempel)