705 läst ·
28 svar
705 läst
28 svar
Är den här väggen bärande? Behöver hjälp att bedöma konstruktionen
Hej!
Jag håller på att renovera ett rum och försöker ta reda på om en innervägg är bärande innan jag gör några förändringar.
Från början var jag 200 % säker på att väggen inte är bärande. Jag har både tittat på husets ritningar och varit i kontakt med kommunens byggavdelning och fått intrycket att det är en icke-bärande vägg.
Men när jag nu har öppnat upp väggen blev jag lite tveksam på grund av hur den faktiskt är uppbyggd.
Huset är byggt på 1970-talet, riktigt tegel ytterväggar, har fackverkstakstolar och en och en halv våning.
Jag kan se följande:
Det finns plywoodskivor på väggen, cirka 10 mm tjocka.
Plywoodskivan går hela vägen längs väggen fram till dörren.
Bakom plywooden finns horisontella träreglar som också fortsätter längs väggen.
De horisontella reglarna är kopplade till vertikala reglar, bland annat med två spikar.
Konstruktionen går upp mot taket.
Det är framför allt det kontinuerliga plywoodskiktet och regelverket som gjorde mig osäker. Jag vill därför gärna höra vad ni som har mer erfarenhet av byggnadskonstruktioner tycker.
Ser detta ut som en vanlig icke-bärande innervägg, eller finns det något i konstruktionen som borde göra mig försiktig?
Finns det något särskilt jag bör kontrollera på vinden, exempelvis hur fackverkstakstolarna ligger i förhållande till väggen, för att kunna avgöra saken?
Jag bifogar bilder på väggen och konstruktionen. Jag kan även ta fler bilder från vinden om det hjälper.
Tacksam för alla synpunkter!
Förtydligande: Takstolarna ligger vinkelrätt mot väggen, alltså är de inte parallella med väggen. Väggen går tvärs mot takstolarnas riktning.
Jag håller på att renovera ett rum och försöker ta reda på om en innervägg är bärande innan jag gör några förändringar.
Från början var jag 200 % säker på att väggen inte är bärande. Jag har både tittat på husets ritningar och varit i kontakt med kommunens byggavdelning och fått intrycket att det är en icke-bärande vägg.
Men när jag nu har öppnat upp väggen blev jag lite tveksam på grund av hur den faktiskt är uppbyggd.
Huset är byggt på 1970-talet, riktigt tegel ytterväggar, har fackverkstakstolar och en och en halv våning.
Jag kan se följande:
Det finns plywoodskivor på väggen, cirka 10 mm tjocka.
Plywoodskivan går hela vägen längs väggen fram till dörren.
Bakom plywooden finns horisontella träreglar som också fortsätter längs väggen.
De horisontella reglarna är kopplade till vertikala reglar, bland annat med två spikar.
Konstruktionen går upp mot taket.
Det är framför allt det kontinuerliga plywoodskiktet och regelverket som gjorde mig osäker. Jag vill därför gärna höra vad ni som har mer erfarenhet av byggnadskonstruktioner tycker.
Ser detta ut som en vanlig icke-bärande innervägg, eller finns det något i konstruktionen som borde göra mig försiktig?
Finns det något särskilt jag bör kontrollera på vinden, exempelvis hur fackverkstakstolarna ligger i förhållande till väggen, för att kunna avgöra saken?
Jag bifogar bilder på väggen och konstruktionen. Jag kan även ta fler bilder från vinden om det hjälper.
Tacksam för alla synpunkter!
Förtydligande: Takstolarna ligger vinkelrätt mot väggen, alltså är de inte parallella med väggen. Väggen går tvärs mot takstolarnas riktning.
Redigerat:
Tack för svaret! Bara som förtydligande: trapphålet till övervåningen ligger på andra sidan av huset, alltså inte i närheten av den här väggen.F fribygg skrev:
Om trapphålet inte är relevant i det här fallet, tror du fortfarande att plywoodbalken med stödreglarna kan vara bärande för takstolarna?
Jag håller med fribygg här, den där lösningen känns ologisk om den inte är bärande. Sen är det skillnad på bärande och bärande också; den kan vara bärande för att övervåningen ska hålla och det riskerar att rasa utan den eller så är den mer ett stöd för att inte riskera att golvet på övervåningen sviktar/gungar men att konstruktionen håller utan den. Det är dock inget jag skulle velat chansa på så att ta hjälp av en konstruktör som kan räkna på det känns som en vettig och billig försäkring om den måste bort.
Redigerat:
Tack för ett bra och nyanserat svar! Det låter klokt att inte chansa med konstruktionen. Jag ska försöka undersöka den lite mer och eventuellt ta hjälp av en konstruktör.S Svampe skrev:Jag håller med fribygg här, den där lösningen känns ologisk om den inte är bärande. Sen är det skillnad på bärande och bärande också; den kan vara bärande för att övervåningen ska hålla och det riskerar att rasa utan den eller så är den mer ett stöd för att inte riskera att golvet på övervåningen sviktar/gungar men att konstruktionen håller utan den. Det är dock inget jag skulle velat chansa på så att ta hjälp av en konstruktör som kan räkna på det känns som en vettig och billig försäkring
Har du konstruktionsritningar för hur den där väggen ser ut? Är den i så fall byggd enligt dem eller kan det vara något som är ändrat i efterhand? Verkar plyfabalken gå från yttervägg till yttervägg eller är den bara i det där rummet? Kan du lista ut det så kanske det går att lista ut varför den är där och ser ut som den görJ jafarsafdar skrev:
Det här kanske kan göra det tydligare.S Svampe skrev:Har du konstruktionsritningar för hur den där väggen ser ut? Är den i så fall byggd enligt dem eller kan det vara något som är ändrat i efterhand? Verkar plyfabalken gå från yttervägg till yttervägg eller är den bara i det där rummet? Kan du lista ut det så kanske det går att lista ut varför den är där och ser ut som den gör
Tack! Jag är lite osäker på hur man ska tolka sektionsritningen i just mitt fall. På de ritningar jag har tittat på har jag fått uppfattningen att väggen är icke-bärande, och det var även den bedömning jag fick när jag pratade med kommunens byggavdelning.D datja skrev:
Huset är från 70-talet och har fackverkstakstolar. Jag försöker därför förstå om det är något särskilt på sektionsritningen som visar att just den här väggen är bärande. Vet du vad man ska titta efter?
Jag har bara lärt mig såsom jag skrev. Enligt sektionsritningen är den parallella väggen i allrummet inte bärande, däremot är också den längre korridorsväggen längre bort det. Vad jag fattar. Ingen expert.J jafarsafdar skrev:Tack! Jag är lite osäker på hur man ska tolka sektionsritningen i just mitt fall. På de ritningar jag har tittat på har jag fått uppfattningen att väggen är icke-bärande, och det var även den bedömning jag fick när jag pratade med kommunens byggavdelning.
Huset är från 70-talet och har fackverkstakstolar. Jag försöker därför förstå om det är något särskilt på sektionsritningen som visar att just den här väggen är bärande. Vet du vad man ska titta efter?
Jag uppskattar verkligen alla svar och synpunkter jag får här, det hjälper mycket att få olika perspektiv. Tack för att du tog dig tid att förklara hur du tolkar sektionsritningen!D datja skrev: