Nu gav den upp efter mer än tjugo år i drift. Att hjulet är borta har inte hindrat mig från att klippa, men nu är även motorn helt död. Jag orkar inte mecka upp den utan den hjälp jag vill ha är vilken gräsklippare ni rekommenderar.
Mina behov: ca 1000 kvadratmeter trädgård, större delen består av gräs, kuperad terräng längs kortsidan.
Jag antar att bensindriven är bäst för mig och jag vill lägga så lite pengar som möjligt på en ny. Den får gärna vara blå eller grön då det är mina favoritfärger 😉
Hjälp mig vad jag ska köpa och vilken kedja jag ska vända mig till.
Mina behov: ca 1000 kvadratmeter trädgård, större delen består av gräs, kuperad terräng längs kortsidan.
Jag antar att bensindriven är bäst för mig och jag vill lägga så lite pengar som möjligt på en ny. Den får gärna vara blå eller grön då det är mina favoritfärger 😉
Hjälp mig vad jag ska köpa och vilken kedja jag ska vända mig till.
Jag förstår att du inte vill mecka men "helt död" låter som dödmansgreppet. Jag lagade just detta för en vecka sedan på exakt samma motor (fast en Stiga) så jag kunde inte hålla mig från att trots allt ge dig eller annan läsare detta tips.
Under den här kåpan är mekanismen för dödmansgrepp:
Om wiren inte spänns som den ska så kan motorn bäst beskrivas som "helt död".
Under den här kåpan är mekanismen för dödmansgrepp:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om wiren inte spänns som den ska så kan motorn bäst beskrivas som "helt död".
Mina yngre grannar i 30-årsåldern köper batteridrivna klippare. Kanske är dags för det nu? Mina äldre grannar köper robotgräsklippare. Ingen verkar köpa bensinare.L Lilla Yk skrev:
Men 2000 kr är ju svårslaget. Om den så bara håller fem år:
https://www.biltema.se/fritid/tradg...lippare-bensin-150-cc-26-kw-410-mm-2000062287
(Sjukt vad billigt konsumentpryttlar är nu för tiden...)
Av bilden att dömma verkar du inte klippa så ofta, och då är nog valfri maskin med sidoutkast bäst, som den du har. Jag har idag en Klippo med mulcher och en batteriklippare med uppsamling/bakutkast och skulle jag vara tvungen att välja bara en blir det batterikkipparen. Ungefär samma tomtstorlek som du. Jag använder gräsklipp som näring i odlingarna.
Jag tror denna passar dig bäst
https://www.biltema.se/fritid/tradg...ippare-bensin-150-cc-27-kw-510-mm--2000045411
https://www.biltema.se/fritid/tradg...ippare-bensin-150-cc-27-kw-510-mm--2000045411
Jag har varit på semester i en månad så det är därför gräset är så högt. Vad är fördelarna med batteriklipp?J Johan62 skrev:Av bilden att dömma verkar du inte klippa så ofta, och då är nog valfri maskin med sidoutkast bäst, som den du har. Jag har idag en Klippo med mulcher och en batteriklippare med uppsamling/bakutkast och skulle jag vara tvungen att välja bara en blir det batterikkipparen. Ungefär samma tomtstorlek som du. Jag använder gräsklipp som näring i odlingarna.
Jag tröttnade också på att meka med bensinklippare. Mer skruva än klippa…
Köpte en elklippare med sladd. Löjligt enkel. Ut med två skarvsladdar, starta och bara klippa. Dessutom är den relativt tyst.
Jag ser fördel att slippa ladda batteri.
(nackdel: man måste klippa fram-och-tillbaka. för att undvika klippa sladd.
Med bensinklipparen klippte jag runt, in mot mitten…)
Köpte en elklippare med sladd. Löjligt enkel. Ut med två skarvsladdar, starta och bara klippa. Dessutom är den relativt tyst.
Jag ser fördel att slippa ladda batteri.
(nackdel: man måste klippa fram-och-tillbaka. för att undvika klippa sladd.
Med bensinklipparen klippte jag runt, in mot mitten…)
En batteriklippare är mycket enklare att hantera än en bensinare om man bara vill den ska funka. Inget smörj eller vätskor som ska fyllas. Såklart behöver elektroniken funka och batterierna behöver skötas men det är en liten uppoffring.
Körde själv en motsvarande modell i över 8 år på samma batteri (dock halva batteristorleken som i länken) på 400kvm på en laddning. Efter 8 år visade batteriet att den tappat lite effekt och man behövde ta en laddpaus men hanteringen var svårslagen. https://www.bauhaus.se/grasklippare-ryobi-max-power-ry36lmx46a-140-36v-1x4-0ah
Körde själv en motsvarande modell i över 8 år på samma batteri (dock halva batteristorleken som i länken) på 400kvm på en laddning. Efter 8 år visade batteriet att den tappat lite effekt och man behövde ta en laddpaus men hanteringen var svårslagen. https://www.bauhaus.se/grasklippare-ryobi-max-power-ry36lmx46a-140-36v-1x4-0ah
Eftersom lågt pris verkar vara en tung faktor för dig så är nog Biltemas maskin, som länkats ovan, svårslagen. Men efter att ha haft ett antal olika bensindrivna trädgårdsmaskiner (Jula, bauhaus, stiga, klippo, husqvarna mfl) så tycker jag mig se ett mönster på vilka som bara går och går och vilka som måste pysslas med när de har stått ett par månader.
Så vill du slippa pyssla med den men ha en bensinare så hade jag skippat alla maskiner med billiga kinamotorer, de brukar starta snällt i början men blir relativt snabbt kinkiga och behöver bli pysslad med men reservdelarna är ofta billiga och lätta att få tag i. Jag hade istället valt en Klippo med Briggs & Straton-motor för de verkar bara gå och gå. Min Klippo är drygt 10 år gammal, har i långa perioder stått utomhus, det enda jag någonsin har gjort med den är att jag bytte olja på den i år (nej, inget tidigare oljebyte har skett dumt nog och möjligenhar maken slipat kniven någon gång) och den är otroligt lättstartad. Jag brukar alltid få be maken dra igång maskinerna första gången för säsongen, ibland varje gång, men klippon drar jag lite lätt 1-3 gånger så startar den snällt även när den stått en hel vinter. Den stora nackdelen är att de inte är i det billiga segmentet direkt men efter dessa 10 år så är klippon (tillsammans med en Husqvarna åkklippare) den enda bensindrivna trädgårdsmaskinen som jag alltid blir lika glad att få använda och som aldrig har gjort mig irriterad eller frustrerad så jag anser att klippon var klart värd sin peng.
Så vill du slippa pyssla med den men ha en bensinare så hade jag skippat alla maskiner med billiga kinamotorer, de brukar starta snällt i början men blir relativt snabbt kinkiga och behöver bli pysslad med men reservdelarna är ofta billiga och lätta att få tag i. Jag hade istället valt en Klippo med Briggs & Straton-motor för de verkar bara gå och gå. Min Klippo är drygt 10 år gammal, har i långa perioder stått utomhus, det enda jag någonsin har gjort med den är att jag bytte olja på den i år (nej, inget tidigare oljebyte har skett dumt nog och möjligenhar maken slipat kniven någon gång) och den är otroligt lättstartad. Jag brukar alltid få be maken dra igång maskinerna första gången för säsongen, ibland varje gång, men klippon drar jag lite lätt 1-3 gånger så startar den snällt även när den stått en hel vinter. Den stora nackdelen är att de inte är i det billiga segmentet direkt men efter dessa 10 år så är klippon (tillsammans med en Husqvarna åkklippare) den enda bensindrivna trädgårdsmaskinen som jag alltid blir lika glad att få använda och som aldrig har gjort mig irriterad eller frustrerad så jag anser att klippon var klart värd sin peng.