Mikael_L
Jag har länge haft ett problem att lösa, att kunna läsa i sängen utan att störa den bredvid som vill sova (jag har typ alltid senare vanor dessutom). I pipelinen har också legat att finna en lösning på sänglampor, som ska skruvas i väggen, eller sitta i någon hylla över sängen osv. Allt måste bestämmas, utformning, design, riktning av ljus och dimmer (möjlighet och hur) osv. Så detta 10-årsprojekt har nu lämnat både 5-årsplanen och 10-årsplanen, och ligger nu på 20-årsplanen.

Men så hittade jag denna på erikshjälpen (tror jag det var), den har ju slutat säljas på IKEA, jag har haft koll på lampan tidigare, men varit arg på mig att jag inte köpt den medan den fanns.

Drygt 50 cm böjbar arm, dvs möjlig att ha stående på sängbordet och rikta in nära boken som ska läsas.

Så jag slog till, ... och problemet är ju att den lyser med fast starkt sken, så ljuset reflekteras från boken och lyser upp hela taket ..
dim-ledlampa-01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

Mikael_L
Så först provade jag att dimra med en Plejd SPD-01, plug dimmer, och det funkade ... sådär.
Ljuset börjar flämta och flimra vid neddimmat läge, skulle gärna kunna dimmats ner lite till också, men det skulle räckt om bara ljuset inte flimrade.
dim-ledlampa-011.jpg
SPD-01 inkopplad mellan skarvsladd och "drivdon" till lampan.

Här nedan hur det flimrar vid neddimrat, det syns inte så mycket, men jag lovar att det är irriterande när man ska läsa.

Redigerat:
Mikael_L
Så, vad ska jag hitta på då? Börja bygga elektronik igen ...

Men så kommer jag på att Plejd har ju en LED-driver-puck, LED-10. Den kanske funkar, den kan användas för 12V LED, 24V LED och strömdrivna LED, det sista borde ju kanske funka.

Bäst att först kolla vad det står på IKEA's nätdel.
dim-ledlampa-02.jpg
Skapa konto

Ja detta borde ju kunna uttydas till att LED lyser max om den matas med 750 mA, då kommer LEDen ha en framspänning på 4V, och matematiken stämmer ju även med att det då blir 3W.

Ja det är värt en chansning, att den går att köra med en LEDdriver som ger 750 mA konstantström (och den behöver ju inte ge fullt detta, enda som händer är att jag inte får riktigt full ljuseffekt)

Så jag beställer en högtalarkontakt från electrokit (jag har ju haft massor av sådana här 🤔, är de bortkastade, eller kommer jag att hitta dem nästa vecka?

Mikael_L
Först tänker jag att det är bra att kolla vad som är plus och minus på LED-lampan jag har.
För kopplar jag fel väg, så går det ju ingen ström och LED-drivern reagerar ju med att skicka ut så hög spänning den kan, och då finns det ju en risk att jag passerar reverse breakdown voltage (vet inte vad det heter på svenska) ..
dim-ledlampa-03.jpg
Skapa konto

Sedär, 4V, stämmer ju bra, och plus ligger på det lilla stiften, och minus på den bredare spaden.

Då är det bara att sätta igång och löda, lite svart och röd RK1 rotade jag fram ur bilen, den hade annars hamnat i något apparatskåp i ett fläktrum. Lika bra att köra med färger som alla raggare kan.
dim-ledlampa-04.jpg
Skapa konto

Och sen var det bara att ansluta till dimmern, och provköra.
dim-ledlampa-05.jpg
Skapa konto

Mikael_L
Japp, det funkade jättebra, inget som helst flimmer, och gick även att dimra ner ännu mer med denna driver isf dimmerpluggen.

Jag har inte gjort någon film, den skulle ju inte visa något annat än att det lyser ...
Ni får tro mig.

Nu är det bara sista halvan kvar av projektet, att bygga in det i någon låda eller så, jag kan ju inte ha strömförande berörbara saker liggande på golvet vid sängen!

Och även bestämma hur det ska styras, nu har kört den dels med appen i telefonen, dels med en Plejd trådlös tryckknapp, men jag kan ju även använda någon vanligt återfjädrande tryckknapp (som tål 230V).

Hoppas inte detta tar 10 år !!!

Jag återkommer snart, vilket år som helst nu ...

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.