W wimpyfudge skrev:
När man talar om effektavgifter:
Beskriver dock inget om dem tar hänsyn till det när dem laddar batteriet. Tolkar det som att detta enbart gäller laddning av bilen. Och dem drar ner laddhastigheten inget om att dem pausar den.

Ja, det återstår och se om dom klipper laddning av batteriet eller om det kommer.
Men det känns som ett steg i rätt riktning i alla fall att dom nu verkar ta större hänsyn till effektavgifterna.
Är inte avundsjuk på dom på Tibber som försöker knåpa ihop en algoritm så allt ska hänga ihop 😅

• Gilla
gmogmo och 2 till
  • Laddar…
Ngn som har koll på det tekniska vad gäller själva inkopplingen av en HV?

Har som tidigare nämnt beställt 1 x HV 13,3 och nu fått formuläret som ska fyllas i inför elektrikerns besök.

För att summera...
Jag har min (eller tja, Eons) elmätare på utsidan av förrådet.
Tycker det är så smidigt att jag även har kunnat få elbilsladdaren installerad på samma förråd (också på utsidan), samt solpanelernas inverter (SolarEdge) gömd inne i förrådet.
Förhoppningen är ju att även HV ska installeras på förrådets insida, där är gott om plats. Alla prylar samlade på samma plats, inga långa kabeldragningar!

Jag noterar dock att de vill veta avstånd både till elmätaren OCH hemmets elcentral.
Varför behövs avståndet till elcentralen? Det är typ 15 meter kabelvägen. Kommer jag att få en sån ful slavcentral inne i huvudbyggnaden (där elcentralen är)
Om ja, varför krävs detta? Går det inte att lösa med ett slavskåp ute i förrådet bland alla andra prylar?

Någon som vet?

D
Dizzy00 Dizzy00 skrev:
Ngn som har koll på det tekniska vad gäller själva inkopplingen av en HV?

Har som tidigare nämnt beställt 1 x HV 13,3 och nu fått formuläret som ska fyllas i inför elektrikerns besök.

För att summera...
Jag har min (eller tja, Eons) elmätare på utsidan av förrådet.
Tycker det är så smidigt att jag även har kunnat få elbilsladdaren installerad på samma förråd (också på utsidan), samt solpanelernas inverter (SolarEdge) gömd inne i förrådet.
Förhoppningen är ju att även HV ska installeras på förrådets insida, där är gott om plats. Alla prylar samlade på samma plats, inga långa kabeldragningar!

Jag noterar dock att de vill veta avstånd både till elmätaren OCH hemmets elcentral.
Varför behövs avståndet till elcentralen? Det är typ 15 meter kabelvägen. Kommer jag att få en sån ful slavcentral inne i huvudbyggnaden (där elcentralen är)
Om ja, varför krävs detta? Går det inte att lösa med ett slavskåp ute i förrådet bland alla andra prylar?

Någon som vet?
De sätter två elmätare som mäter med klämmor, en på solcellerna, vid växelriktaren och en vid inkommande på elcentralen, detta för att batteriet ska kunna reglera sin uteffekt bla. Dessa kommunicerar via radio, 868MHz alltså inte Wifi, och vissa har haft problem med signalstyrkan.

De kanske har blivit bättre på att installera idag men min installatör hade lite problem med signalstyrkan och trots detta tog han inte ur antennen ur batterilådan. Detta är ett tips, antennen sitter i lådans topp och har en längre kabel, den kan man ta ur och placera så att signalen blir acceptabel, stor skillnad hos mig.

Ett annat tips är att klämmorna har en medföljande skenmonterat nätdel, installatörerna är ofta slöa och föredrar att bara stoppa i batterierna, jag tycker man ska insistera på att få nätdelen installerad.

En annan sak jag hade varit noggrann med, inte säker på om det gör skillnad men har en känsla, är att se till att faserna "följs åt", dvs att ex L1 i skåpet får klämma L1 och att den också kopplas in på L1 i batteriet.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D
C Crank skrev:
När på dygnet får ni oftast grid reward for nätbalansering och hur många kW tar man emot vid dessa tillfällen?

Vi har effekt avgift sedan länge mellan kl 07-19 och efter det kör vi ingen tvätt eller diskmaskin mm då det är för dyrt så vi och dom flesta kapat topparna redan.

Ser att vi har ca 1-1.5 toppar när vi kommer hem och lagar mat och barnen startat tv, datorer mm och det skulle betyda att man bara skulle kunna ta emot 1-1.5kW för nätbalansering under övrig tid för att inte överskrida max effekt toppen.

Hur skulle det påverka eran grid reward i pengar om ni bara kunde ta emot ca 1kw dagtid?
Grid rewards är inte igång på riktigt så ingen vet, vi får en ganska jämn ersättning om ca 20kr/dag men det är ingen GR-aktivitet på batteriet än.

R Robert-san01 skrev:
Både och. Du kan väldigt höga toppar i kW under en timme utan att det blir många kWh.
Nej, det är inte både och. Antalet köpta kWh är samma som medeleffekten under timmen. Något annat betalar man inte för.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fick samtal från Transtema som gjort min installation att dem ska komma ut för att felsöka på mina klämmor. Dem hade tydligen fått något från Tibber eller Homevolt att något var fel. Hoppas få mer information när dem är på plats.

• Wow
Dizzy00
  • Laddar…
Blir lite fundersam kring temperaturer.
Har Homey Pro och nu har det kommit en Homevolt app som man kan se lite data i.
Och enligt den så har temperaturen nu vid urladdning varit upp på 33°C. Dem sitter i ett kallförråd där det just nu är runt 0-1°C. Och kollar jag i webbgränssnittet så står det att fläkten är igång. Vidare är utetemperauren -7°C, och hur kommer det bli när vi har 25-30°C ute?

Vet dock inte vad det är för temperatur som presenteras i Homey appen.

Det där är en intressant fråga och kanske värt att dyka lite i.

Nu har jag inte fått mitt batteri än, men har hemmet fullt av Aqara-multisensorer (Zigbee)
Man borde kanske peta in en av dessa i HV på ngt strategiskt ställe för att få lite temperaturgrafer över tid.
Frågan är bara var som är mest relevant (och säkert)

Nu lär där finnas gott om säkerhetsanordningar i HV redan, men om inte annat så kan det vara lite nördigt och intressant att kolla arbetstemperaturen under olika förutsättningar.

• Gilla
Lillollen
  • Laddar…
Dizzy00 Dizzy00 skrev:
Det där är en intressant fråga och kanske värt att dyka lite i.

Nu har jag inte fått mitt batteri än, men har hemmet fullt av Aqara-multisensorer (Zigbee)
Man borde kanske peta in en av dessa i HV på ngt strategiskt ställe för att få lite temperaturgrafer över tid.
Frågan är bara var som är mest relevant (och säkert)

Nu lär där finnas gott om säkerhetsanordningar i HV redan, men om inte annat så kan det vara lite nördigt och intressant att kolla arbetstemperaturen under olika förutsättningar.
Verkar som värmaren startar omkring 7-8°C enligt den temperaturgivaren som presenteras i Homey Pro appen.

Nu på morgonen så laddade jag bilen från batteriet.. Kändes så där även om det var högt elpris.

• Gilla
Dizzy00
  • Laddar…
N N3rox skrev:
Blir lite fundersam kring temperaturer.
Har Homey Pro och nu har det kommit en Homevolt app som man kan se lite data i.
Och enligt den så har temperaturen nu vid urladdning varit upp på 33°C. Dem sitter i ett kallförråd där det just nu är runt 0-1°C. Och kollar jag i webbgränssnittet så står det att fläkten är igång. Vidare är utetemperauren -7°C, och hur kommer det bli när vi har 25-30°C ute?

Vet dock inte vad det är för temperatur som presenteras i Homey appen.
Så hög temperatur, är det någon värmeslinga i batteriet? Oavsett så borde det bli rätt höga förluster.

C Crank skrev:
Så hög temperatur, är det någon värmeslinga i batteriet? Oavsett så borde det bli rätt höga förluster.
Vet inte vart temperaturgivaren mäter, om det är batteri eller invertern.

Fick notis om att Tibet ska utföra tester imorgon i 24 timmar. Hoppas det betyder att dom närmar sig att få igång GridRewards...

Som en del av värt arbete med att optimera batteristyrningen och dess delaktighet i Grid Rewards genomför vi ett test i morgon med utvalda batterier.

Under testet kommer ditt Homevolt-batteri att sättas i underhällsläge i 24 timmar. Efter testet ätergär batteriet automatiskt till normalläge.

Ingen ätgärd krävs frän din sida - vi tar hand om allt och ser till att du blir kompenserad i efterhand för Grid Rewards-intäkter du missar under testet. Stort tack för att du hjälper oss att göra Homevolt med Tibber ännu battre.

• Gilla
Dizzy00 och 2 till
  • Laddar…
Schemat fick ett nytt utseende redan - långt som sjutton så detta är bara en del av tibber-28feb-30dual-SE3;
Schema som visar tidsintervaller, lägen som "Idle", "Charge Setpoint", "Discharge Setpoint" och parametrar för datum 27-28 februari 2025.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
N3rox och 2 till
  • Laddar…
Gött, nu sattes en helt underbar effekttopp 11kWh uttaget under en timme mitt på dagen... Får snart ställa ner så att min huvudsäkring bara är 8A, så att det inte drar iväg för mycket. Detta är orimligt. Hur upplever ni andra att batteriet agerar vid laddning?

• Haha
  • Wow
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.