531 162 läst ·
6 154 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Men vad är problemet att sätta en zigbee-termostat, eller en tempmätare + en brytare? 1-2 zigbee-enheter i friggan så är du igång. Har du inte HA så finns det molnbaserade lösningar för småpengar.G Gallianoman skrev:Det är egentligen inte särskilt långt emellan, men det är rejält isolerade väggar och flera innerväggar mellan HA och element som jag vill styra. Det som är problemet med Zigbee och förlängare är, som jag ser det, att försöka bygga ett rimligt system för att styra värmen… Idag har jag en termostat direkt i väggen, som funkar alldeles utmärkt, helt utan smartness och uppkoppling. Att koppla det till HA är en liten vinst i fråga om kontroll och eventuellt kunna dra upp värmen i friggan vid behov på distans. Men egentligen en ganska liten vinst….
Att sätta upp lampor på vägen emellan bara för att, blir inte rimligt…. Varken prismässigt eller hållbart. (”Den lampan måste stå där annars funkar inte värmestyrningen i friggan”)
Jag hade uppe en fråga längre upp i tråden om hur wifi-mojänger, och svaren då var att någons enstaka wifi skulle nog gå att få till, och jag fick en bra förklaring på varför man inte bygger hela systemet på wifi….
Enda problemet, och det gäller ju både Wifi o Zigbee är hur långt det är mellan huvudbyggnaden o friggan.
Räckvidden är INTE kortare för Zigbee. Dessutom är det som sagt lätt att sätta ngn enhet, behöver inte vara en lampa halvägs till friggan, kan räcka med en enhet på fasaden på huvudbyggnaden ifall inte avståndet är typ 100m.
Redigerat av moderator:
Tvärtom. Jag kan gå runt med mobilen och se var mitt Wifinät börjar svaja, och då är jag ändå närmare routern än vad min mest avlägsna fullt fungerande Zigbee-enhet är. (Zigbeehuben sitter intill wifiroutern)Hannuse skrev:
Självklart kunde jag dra upp en massa wifi-repaters och få bra täckning på hela tomten, men det är ju dyrare o mer komplicerat och drar dessutom bandbredd.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 286 inlägg
Fast nu fanns det ju redan wifi där, så varför inte använda det?
Ok, då har vi olika upplevelser där.K karlmb skrev:
Finns säkert variationer på WiFi nät, liksom Zigbee tänker jag.
Men gott så.
Medlem
· Västra götaland
· 562 inlägg
Medlem
· Västra götaland
· 562 inlägg
Japp….
(typisk) Zigbee och 2.4 WiFi använder samma frekvenser och samma maxeffekt (100mW) men batteridrivna zigbeeenheter håller sig vad jag förstår till 1mW och därmed avsevärt kortare räckvidd. Så räckvidden mellan två 100mW Zigbee-enheter borde vara något bättre än för WiFi då den har avsevärt lägra datahastighet, men 1mW batteriprylar borde ha sämre räckvidd än WiFi till mobiltelefon.K karlmb skrev:Tvärtom. Jag kan gå runt med mobilen och se var mitt Wifinät börjar svaja, och då är jag ändå närmare routern än vad min mest avlägsna fullt fungerande Zigbee-enhet är. (Zigbeehuben sitter intill wifiroutern)
Självklart kunde jag dra upp en massa wifi-repaters och få bra täckning på hela tomten, men det är ju dyrare o mer komplicerat och drar dessutom bandbredd.
Men det är borde. Han med friggeboden ger jag rådet att börja med det han vet fungerar på platsen.
Ja, batteri kan ju vara kortare räckvid med, men här finns ju el...redarn skrev:
(typisk) Zigbee och 2.4 WiFi använder samma frekvenser och samma maxeffekt (100mW) men batteridrivna zigbeeenheter håller sig vad jag förstår till 1mW och därmed avsevärt kortare räckvidd. Så räckvidden mellan två 100mW Zigbee-enheter borde vara något bättre än för WiFi då den har avsevärt lägra datahastighet, men 1mW batteriprylar borde ha sämre räckvidd än WiFi till mobiltelefon.
Men det är borde. Han med friggeboden ger jag rådet att börja med det han vet fungerar på platsen.
Hade det varit min friggebod så hade jag valt en IKEA smartplug med effektmätning som de nu säljer för 69 kr plus en ikea termometer för 79 kr och kopplat allt till HA som matter-enheter via min IKEA gateway.K karlmb skrev:
Men som jag förstod det hade han ingen zigbee alls och då är mitt råd att börja med vad som ganska säkert funkar.
Det funkar ju helt säkert med en Ikea-gateway där ute. På köpet kan en massa fler zigbee-enheter nås ute i trädgården om man vill efterhand.redarn skrev:
Hade det varit min friggebod så hade jag valt en IKEA smartplug med effektmätning som de nu säljer för 69 kr plus en ikea termometer för 79 kr och kopplat allt till HA som matter-enheter via min IKEA gateway.
Men som jag förstod det hade han ingen zigbee alls och då är mitt råd att börja med vad som ganska säkert funkar.