531 622 läst ·
6 165 svar
532k läst
6,2k svar
Home Assistant
Medlem
· Västra götaland
· 562 inlägg
Nu börjar det bli ordning på det mesta. Min Fibaro HC2 dog några dagar sedan och har nu fått det flesta enheterna, 30+ z-wave, in i HA:t. Automationerna är i stor sett på plats och även fått HA att presentera diverse enheter som Philips Hue prylar så att automatiken i bion med Harmony hubben, Siri, och Alexor fungerar med. Kunde även skrota HA-Bridge och HomeBridge servrarna då det gick att lösa direkt i HAn
Nästa blir att fixa lämpliga vyer för det som behövs.
Nästa blir att fixa lämpliga vyer för det som behövs.
Anledningen att nybörjare "ska passa sig" för HACS, är att de applikationerna inte är certifierade av HA själva, till skillnad från deras egna integrationer. Alltså är allt HACS förstahandsmisstänkta om något inte skulle funka som tänkt. Jag anser ändå att det finns mycket där som inte riskerar att riva sönder något. Men man ska så klart vara införstådd med hierarkin och att man kommer bli ombedd att stänga av allt HACS om något krånglar - som ett första steg i felsökningen.G Gallianoman skrev:Det var ett bra svar! Lätt hänt att det blir rätt krystade lösningar innan man har några köpta sensorer och man tvingar fram helt onödiga/opraktiska lösningar och det är inte någon bra insäljning till ”övriga i hushållet boende”….
Jag har satt upp ett larm på värmepumpen när rumstempen blir för låg… något som nibes app klarade själv för några versioner sen…
HACS läste jag om någonstans - men med en varning om att nybörjare skulle passa sig…(?!)
Har du svart bälte i nätverkskonfiguration, är det inga problem att ordna med de brandväggsöppningar du behöver för WLAN-sensorer. Personligen tycker jag att det är meckigt, men har du din friggis långt ifrån, har du antagligen inget val. Faktum är att jag "åkt på" att använda både WLAN, Zigbee och Z-wave. De sensorer man behöver finns nämligen spridda i alla tre domänerna. Nu tillkommer dessutom Matter/Thread, så då får vi det också. Jippi.🙃
/Fumble
Hur lång bort från din hub är friggeboden? Är det över 30m, så kan du kanske få problem. Men som Karlmb sa har du en utelamp, så blir den perfekt som repearer. Eller bara sätta en IKEA smart lamp i förnstret mot friggeboden, så funkar det lika bra.G Gallianoman skrev:
Avståndet till friggeboden är ganska avgörande i detta. Sen hade det nog inte skadat om du läste på lite om ziggbee tex signalens räckvid.R RoAd skrev:Nej, är det över 30 meter så ska man räkna med att zigbee inte fungerar. Är det under det så kanske det fungerar med "fri sikt". Här har gallianoman skrivit att det är ett el-element han vill styra och mäta förbrukning på så det är nästan garanterat inomhus, så räckvidden sjunker direkt eftersom det ska genom en vägg till. Så om den här friggeboden ens ligger inom räckhåll för zigbee ö.h.t. så lär det behövas två repeaters.
Så det låter ganska rimligt att använda wifi om det nu finns tillgängligt och inte göra som karlmb brukar förespråka, och använda en lösning för alla problem, hur krystad eller omöjlig den än är ("constant current" *host host*).
Jag ställde en fråga till gallianoman om hur lång avstånd det var mellan punkterna. Så fick jag svar från dig, som inte svara alls på min fråga.R RoAd skrev:Varför skriver du detta till mig? Det är inte jag som gissat på hur långt gallianoman har till sin friggebod. Det är karlmb som antar att det är kort nog och att det finns möjlighet att sätta upp repeaters (trots att gallianoman säger något annat).
Jag tycker för övrigt att jag har ganska bra koll på zigbee, så vad tycker du specifikt att jag ska läsa på utifrån det jag skrivit här?
Du behöver inte läsa på, jag tar tillbaka de.
Medlem
· Västra götaland
· 562 inlägg
Det är egentligen inte särskilt långt emellan, men det är rejält isolerade väggar och flera innerväggar mellan HA och element som jag vill styra. Det som är problemet med Zigbee och förlängare är, som jag ser det, att försöka bygga ett rimligt system för att styra värmen… Idag har jag en termostat direkt i väggen, som funkar alldeles utmärkt, helt utan smartness och uppkoppling. Att koppla det till HA är en liten vinst i fråga om kontroll och eventuellt kunna dra upp värmen i friggan vid behov på distans. Men egentligen en ganska liten vinst….
Att sätta upp lampor på vägen emellan bara för att, blir inte rimligt…. Varken prismässigt eller hållbart. (”Den lampan måste stå där annars funkar inte värmestyrningen i friggan”)
Jag hade uppe en fråga längre upp i tråden om hur wifi-mojänger, och svaren då var att någons enstaka wifi skulle nog gå att få till, och jag fick en bra förklaring på varför man inte bygger hela systemet på wifi….
Att sätta upp lampor på vägen emellan bara för att, blir inte rimligt…. Varken prismässigt eller hållbart. (”Den lampan måste stå där annars funkar inte värmestyrningen i friggan”)
Jag hade uppe en fråga längre upp i tråden om hur wifi-mojänger, och svaren då var att någons enstaka wifi skulle nog gå att få till, och jag fick en bra förklaring på varför man inte bygger hela systemet på wifi….
Men en temperaturmätare med WiFi, och en WiFi-brytare borde väl fungera?G Gallianoman skrev:Det är egentligen inte särskilt långt emellan, men det är rejält isolerade väggar och flera innerväggar mellan HA och element som jag vill styra. Det som är problemet med Zigbee och förlängare är, som jag ser det, att försöka bygga ett rimligt system för att styra värmen… Idag har jag en termostat direkt i väggen, som funkar alldeles utmärkt, helt utan smartness och uppkoppling. Att koppla det till HA är en liten vinst i fråga om kontroll och eventuellt kunna dra upp värmen i friggan vid behov på distans. Men egentligen en ganska liten vinst….
Jag kör inte HA själv, men tänker att det rent teknisk är lösbart, om man nu vill ha lite bättre kontroll än utan "smartness".
Men det finns bra prylar även där tänker jag.S sjoelund skrev:
Har själv tempgivare på WiFi, där batteriet säkerligen räcker ett år, och det är tillräckligt bra för mig tänker jag.
Exakta är dom dessutom, så det kan vara en väg att gå.
Jag har dom där jag har problem med att få Zigbee att räcka ända fram, och har inte hittat lika bra Zwave givare heller.