530 981 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 283 inlägg
Och jag tycker att dennes ursprungsfråga var väldigt relevant i #5565:[SKPG]Zamora skrev:
"Hur kommer det sig att man inte kör med så mycket wifi sensorer?"
Personligen är min uppfattning att det inte finns så många, utvecklingen på andra protokoll som Zwave och Zigbee har tagit täten.
Men WiFi är absolut en möjlighet, det finns alternativ som är minst lika bra som Zigbee och Zwave i mina ögon, inte för alla funktioner, men i detta specifika fall så finns det.
Men man måste beakta storlek på enheten, och vilket system man tänker implementera det i, och även faktorer som temperatukompabilitetet mm.
Medlem
· Västra götaland
· 562 inlägg
…man skulle ha en forum-ai som rensade bort tjafsande med automatik.. 😁
… jag är tacksam för alla inspel däremellan -även från de tjafsande…. 👍
… jag är tacksam för alla inspel däremellan -även från de tjafsande…. 👍
Wifi är helt enkelt i allmänhet något bra system för majoriteten av sensorer. Prion är helt på hög hastighet till kostnad av batteri & praktisk räckvidd.Hannuse skrev:
Och jag tycker att dennes ursprungsfråga var väldigt relevant i #5565:
"Hur kommer det sig att man inte kör med så mycket wifi sensorer?"
Personligen är min uppfattning att det inte finns så många, utvecklingen på andra protokoll som Zwave och Zigbee har tagit täten.
Men WiFi är absolut en möjlighet, det finns alternativ som är minst lika bra som Zigbee och Zwave i mina ögon, inte för alla funktioner, men i detta specifika fall så finns det.
Men man måste beakta storlek på enheten, och vilket system man tänker implementera det i, och även faktorer som temperatukompabilitetet mm.
De flesta sensorer klarar sig utmärkt med 100bps men vigg gärna vara billiga och många.
Sen finns en del som tex kameror där wifis fördelar överväger.
Utveckling av standarden menade jag.Hannuse skrev:
Men ja, wifi har ofta fördelen att den finns installerad & användaren känner till att den är där.
En annan standard blir då en tröskel för användaren/kunden ska acceptera att installera ett nätverk till.
Även om man (som mig) har både zigbee och wifi i sitt system så är såklart wifi en bättre lösning om det redan finns på platsen man vill installera något på och zigbee inte gör det. Att börja sätta upp en massa extra prylar bara för att få in en speciell teknik är förstås en sämre lösning.redarn skrev:
Jag har haft nästan exakt samma problem som gallianoman, befintligt wifi i garaget men ingen zigbeetäckning. Jag satte förstås en shelly där för att styra belysningen.
Enda fördelen med WiFi är väl att det är enkelt att komma igång med sina första hemautomationsprylar?
Vill man göra nånting mer än styra några lampor eller väggutagspluggar är inte WiFi något alternativ längre. Dels finns det inga batteridrivna sensorer och dels är det hundra gånger enklare att bygga ett nät med bra täckning med t ex Zigbee - Det är bara att trycka på en knapp och inkludera en nätansluten pryl i nätet så agerar den router/förlängare utan någon som helst ytterligare konfiguration.
Dessutom är utbudet av prylar med zigbee mycket större.
Vill man göra nånting mer än styra några lampor eller väggutagspluggar är inte WiFi något alternativ längre. Dels finns det inga batteridrivna sensorer och dels är det hundra gånger enklare att bygga ett nät med bra täckning med t ex Zigbee - Det är bara att trycka på en knapp och inkludera en nätansluten pryl i nätet så agerar den router/förlängare utan någon som helst ytterligare konfiguration.
Dessutom är utbudet av prylar med zigbee mycket större.
I det aktuella fallet är det även en stor fördel att det finns på platsuseless skrev:
Men ja, jag föredrar också zigbee i de flesta fall (har lite över 50 enheter i HA som är kopplade med det, jämfört med ett 10-15st enheter via wifi). Jag har verkligen inget mot protokollet, bara uppfattningen att det ska användas även där det finns lämpligare lösningar.
Ingen egen erfarenhet över tid.redarn skrev:
Har bara haft mina i en och en halv månad, men dom visar fortfarande 100%.
Men ser att i praktiken så verkar batteritiden vara 6-12 månader om man kikar runt lite.
Men jag får återkomma med egen input när det är dags för batteribyte.
Med 3st AA-batterier så blir det i alla fall smidigt.