Walle85 Walle85 skrev:
I första inlägget där frågan kom upp var detta med som information, därav förslaget att köpa en eller kanske två wifi-enheter...
OK.

K karlmb skrev:
Hur vet han det då? Har han varit på platsen?
Vill bara upplysa att gallianoman har varit på platsen.
Han bor där.

• Gilla
  • Haha
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vill bara upplysa att gallianoman har varit på platsen.
Han bor där.
Och jag tycker att dennes ursprungsfråga var väldigt relevant i #5565:
"Hur kommer det sig att man inte kör med så mycket wifi sensorer?"

Personligen är min uppfattning att det inte finns så många, utvecklingen på andra protokoll som Zwave och Zigbee har tagit täten.

Men WiFi är absolut en möjlighet, det finns alternativ som är minst lika bra som Zigbee och Zwave i mina ögon, inte för alla funktioner, men i detta specifika fall så finns det.
Men man måste beakta storlek på enheten, och vilket system man tänker implementera det i, och även faktorer som temperatukompabilitetet mm.

…man skulle ha en forum-ai som rensade bort tjafsande med automatik.. 😁

… jag är tacksam för alla inspel däremellan -även från de tjafsande…. 👍

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Och jag tycker att dennes ursprungsfråga var väldigt relevant i #5565:
"Hur kommer det sig att man inte kör med så mycket wifi sensorer?"

Personligen är min uppfattning att det inte finns så många, utvecklingen på andra protokoll som Zwave och Zigbee har tagit täten.

Men WiFi är absolut en möjlighet, det finns alternativ som är minst lika bra som Zigbee och Zwave i mina ögon, inte för alla funktioner, men i detta specifika fall så finns det.
Men man måste beakta storlek på enheten, och vilket system man tänker implementera det i, och även faktorer som temperatukompabilitetet mm.
Wifi är helt enkelt i allmänhet något bra system för majoriteten av sensorer. Prion är helt på hög hastighet till kostnad av batteri & praktisk räckvidd.

De flesta sensorer klarar sig utmärkt med 100bps men vigg gärna vara billiga och många.

Sen finns en del som tex kameror där wifis fördelar överväger.

redarn redarn skrev:
Wifi är helt enkelt i allmänhet något bra system för majoriteten av sensorer. Prion är helt på hög hastighet till kostnad av batteri & praktisk räckvidd.
Det verkar ju ändå ske viss utveckling eftersom det finns sensorer idag med godtagbara batteritider.

Hannuse Hannuse skrev:
Det verkar ju ändå ske viss utveckling eftersom det finns sensorer idag med godtagbara batteritider.
Utveckling av standarden menade jag.

Men ja, wifi har ofta fördelen att den finns installerad & användaren känner till att den är där.

En annan standard blir då en tröskel för användaren/kunden ska acceptera att installera ett nätverk till.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
R
redarn redarn skrev:
Utveckling av standarden menade jag.

Men ja, wifi har ofta fördelen att den finns installerad & användaren känner till att den är där.

En annan standard blir då en tröskel för användaren/kunden ska acceptera att installera ett nätverk till.
Även om man (som mig) har både zigbee och wifi i sitt system så är såklart wifi en bättre lösning om det redan finns på platsen man vill installera något på och zigbee inte gör det. Att börja sätta upp en massa extra prylar bara för att få in en speciell teknik är förstås en sämre lösning.

Jag har haft nästan exakt samma problem som gallianoman, befintligt wifi i garaget men ingen zigbeetäckning. Jag satte förstås en shelly där för att styra belysningen.

Enda fördelen med WiFi är väl att det är enkelt att komma igång med sina första hemautomationsprylar?
Vill man göra nånting mer än styra några lampor eller väggutagspluggar är inte WiFi något alternativ längre. Dels finns det inga batteridrivna sensorer och dels är det hundra gånger enklare att bygga ett nät med bra täckning med t ex Zigbee - Det är bara att trycka på en knapp och inkludera en nätansluten pryl i nätet så agerar den router/förlängare utan någon som helst ytterligare konfiguration.
Dessutom är utbudet av prylar med zigbee mycket större.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Enda fördelen med WiFi är väl att det är enkelt att komma igång med sina första hemautomationsprylar?
I det aktuella fallet är det även en stor fördel att det finns på plats :)

Men ja, jag föredrar också zigbee i de flesta fall (har lite över 50 enheter i HA som är kopplade med det, jämfört med ett 10-15st enheter via wifi). Jag har verkligen inget mot protokollet, bara uppfattningen att det ska användas även där det finns lämpligare lösningar.

useless useless skrev:
Dels finns det inga batteridrivna sensorer och dels
Fattar poängen i och för sig, men det finns batteridrivna sensorer till WiFi, bara så att vi inte exkluderar det!

Hannuse Hannuse skrev:
Fattar poängen i och för sig, men det finns batteridrivna sensorer till WiFi, bara så att vi inte exkluderar det!
Har du någon erfarenhet eller kunskap om batteritid på dessa?

Vill man ha WiFi nu och kanske i framtiden komplettera med Zigbee är Shelly gen 4 ett alternativ.

• Gilla
styren
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Har du någon erfarenhet eller kunskap om batteritid på dessa?
Ingen egen erfarenhet över tid.
Har bara haft mina i en och en halv månad, men dom visar fortfarande 100%.
Men ser att i praktiken så verkar batteritiden vara 6-12 månader om man kikar runt lite.
Men jag får återkomma med egen input när det är dags för batteribyte.
Med 3st AA-batterier så blir det i alla fall smidigt.

• Gilla
redarn
  • Laddar…
Batteritiden på Zigbee givare utan display är något bättre... Återkommer om 2 år när jag behöver byta.
Graf över batteriprocent för "Sovrum_Temperatur" från oktober 2023 till januari 2026. Batterinivån är 100 % i oktober 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.