S sjoelund skrev:
Batteritiden på Zigbee givare utan display är något bättre... Återkommer om 2 år när jag behöver byta.
[bild]
Detta är ofta med färre batterier dessutom.

Men den delen som är tänkt att styra (och mäta strömmen) elementet borde väl inte behöva ha batteri väl? Den sitter ju i väggen…

Termometersensorn däremot…

<noob> Finns det sensorer och uttag (wifi) som inte behöver någon hubb för att funka?

• Gilla
Gallianoman och 2 till
  • Laddar…
G Gallianoman skrev:
Men den delen som är tänkt att styra (och mäta strömmen) elementet borde väl inte behöva ha batteri väl? Den sitter ju i väggen…

<noob> Finns det sensorer och uttag (wifi) som inte behöver någon hubb för att funka?
Shelly går över wifi och behöver inte någon hubb, dels har varje enhet en egen kontrollpanel du når över nätverket och sedan kan du styra dem via script sinsemellan.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Detta är ofta med färre batterier dessutom.
Och mindre i formatet.
Men vill bara lyfta in att det finns WiFi sensorer som är batteridrivna, och mycket väl kan fylla en kravbild.

• Gilla
Fumble
  • Laddar…
G Gallianoman skrev:

Nej absolut, det finns smarta termostater både till wifi o zigbee. Och de är ju nätanslutna.

M Matox skrev:
[länk]

Något sånt?
Är det någon här som kopplat in mill-prylar in i HA?

R
G Gallianoman skrev:
Är det någon här som kopplat in mill-prylar in i HA?
Har personligen ingen erfarenhet av dem, men det finns en integration till HA och den är "local polling" vilket borde betyda att den är rätt ok att använda.

https://www.home-assistant.io/integrations/mill/

Jag brukar dock försöka använda shelly om det går för de är totalt öppna protokollmässigt, och integrationen i HA är bland de bästa som finns.

Men de har ingen kombinerad termostat+vägguttagsbrytare så det får bli en kombination av saker i.s.f.

Här är ett exempel med "allt-i-ett", men det kräver installation i en dosa till skillnad från den du länkar till:

https://www.styrahem.se/p/966/termostat-wifi-shelly

• Gilla
Fumble
  • Laddar…
…vågar jag ens nämna att jag faktiskt har plejd i stugan?

…eller måste jag lämna byggahus och avsluta mitt konto? 🥴

• Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
J
G Gallianoman skrev:

Gränsfall, endast om du har kopplat den som timer till värmepumpen...🤓

• Haha
redarn
  • Laddar…
R
G Gallianoman skrev:

Det där med att vissa (jag är garanterat inräknad i den utpekade gruppen) skulle hata plejd, eller ännu värre, hata de som äger plejd är en halmgubbe som "någon" på detta forumet hittat på för att ha något annat än fakta att argumentera mot.

Stanna kvar du, men skaffar du shelly kommer kanske "någon" se dig som svikare av den sanna tron :)

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
G Gallianoman skrev:
...eller måste jag lämna byggahus och avsluta mitt konto? 🥴
Bot och bättring.!
Införskaffa genast några Shelly Gen4 pluggar med stöd för
Wifi
Zigbee
Matter

En lyckad installation kan höja dig till ekumenisk forumgud.

Dock tveksamt om BT protokollet kan uppnå fred med Plejd.

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Shelly verkar ju intressant förstås… när jag läser om det så för det mig osökt in på elmätaren… jag har spanat på en P1mätare för han-porten… Shelly verkar ha en variant som mäter med magnetism…
Förstår det som att den inte är lika exakt - men bra nog…

Vad är forats allmänna tyckande om det valet när man har HA?

Jag kör en homewizard till HAN-porten.
Har man dock en Kamstrup Omnipower som elmätare behöver man lite mer för att koppla in den.

G Gallianoman skrev:
Shelly verkar ju intressant förstås… när jag läser om det så för det mig osökt in på elmätaren… jag har spanat på en P1mätare för han-porten… Shelly verkar ha en variant som mäter med magnetism…
Förstår det som att den inte är lika exakt - men bra nog…

Vad är forats allmänna tyckande om det valet när man har HA?
Om du menar interface till din elmätare via HAN/P1-porten så väljer du precis vad du vill. Alla är nämligen 100% exakta. De rapporterar bara det som elmätaren mäter och det är ju vad du i slutändan betalar för. Om du mäter själv på annat ställe och det avviker från elbolagets mätare kan du gissa vem som har rätt i slutändan.
Om du istället menar separata effektmätare för att få ett hyfsat värde vid en viss punkt, så är Shelly bra produkter. De med tillägg ”PM” är vad du tänker på. De mäter naturligtvis elektromagnetisk.

Edit: det skall väl också nämnas att Shelly är ett bulgariskt bolag. Stöd den europeiska marknaden! 🇧🇬 🇪🇺

Redigerat:
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.