531 185 läst ·
6 154 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Det verkar som att jag kan använda min AppleTV som Thread-router och sen köra Matter i HA, detta är lite nytt för mig..
Nåja, jag tänker att jag ska lägga vantarna på något av det nya från Ikea så snart jag kan och så får jag testa den vägen först.
Nåja, jag tänker att jag ska lägga vantarna på något av det nya från Ikea så snart jag kan och så får jag testa den vägen först.
Kör den sedan drygt ett år. Fungerar hur stabilt som helst och jag jag kan dessutom använda ZHA & Z2M samtidigt 👌Johan Gunverth skrev:
Kör strömförsörjning via USB, så poe är valbart.
Lite nyfiken på deras nya hub. Alla protokoll via LAN låter intressant...
https://smlight.tech/global/smhub
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Är det någon här med HA som har skapat en lösning att lyssna på larmsignalen från rökdetektorn/brandvarnaren och trigga en händelse?
Jag har också Zigbee brandvarnare där jag får en notis i mobilen vid larm.
Någon som tips om var man köper brandvarnare nu, jag beställde 3 när det var utförsäljning på Elgiganten? för just inga pengar... Dom verkar kosta 5-800:- nu
Någon som tips om var man köper brandvarnare nu, jag beställde 3 när det var utförsäljning på Elgiganten? för just inga pengar... Dom verkar kosta 5-800:- nu
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Japp. Jag såg att det fanns produkter som Ontechs fjärrströmbrytare med den funktionen. Det kändes som en enkel och smart lösning. Man behöver inte byta ut hyfsat nya brandvarnare.useless skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Apropå SD-kort, SSD och hur länge de håller.
Min ”data-disk” som är en USB-ansluten Kingston-SSD, kraschade precis med permanenta fel. Går ej att formatera om. Testat olika interface. 3 års garanti så det ekonomiska löser sig väl. SD-kortet jag precis bytte hade tuffat på i 5 år utan fel. SSD:n i 1 ½ år. 🤔
Min ”data-disk” som är en USB-ansluten Kingston-SSD, kraschade precis med permanenta fel. Går ej att formatera om. Testat olika interface. 3 års garanti så det ekonomiska löser sig väl. SD-kortet jag precis bytte hade tuffat på i 5 år utan fel. SSD:n i 1 ½ år. 🤔
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Kan nog stämma. Det är säkert lite lotteri, men Kingston är de enda jag aldrig haft problem med. Både i jobbet och privat. Baserat på ren statistik då.S sjoelund skrev:
Jag svarar mig själv, skaffade ett par Timmerflotte och anslöt de till Apples HomeKit, funkade direkt och de fick genast en firmwareuppdatering, så en väldigt positiv upplevelse.D djac skrev:
Nu måste jag byta hårdvara innan jag kan dra igång Matter i min HA men jag hoppas såklart att de då ska kunna dyka upp även där, vilket mina googlingar tyder på att de ska.
Medlem
· Västra götaland
· 562 inlägg
Är det stor skillnad på olika ”zigbee-donglar” till HA? (Green)
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Skillnaden är räckvidden, störkänslighet och vilken firmware som går att ladda på dem. ”Dongeln” behöver ju ha en firmware som passar Home Assistant. Sedan kan du välja att köra Zigbee Home Automation (ZHA) eller Zigbee2MQTT (Z2M), där den senare har bredare stöd än ZHA. Du kan också välja att sätta ”dongeln” på nätverket, t.ex. med den utmärkta ukrainska SMLight SLZB-06M. Det låter dig sätta sändare (kontrollern) på en optimal plats.G Gallianoman skrev:
Det finns lite att välja på. Kolla på Styrahem.se och m.nu. De brukar redovisa vilka som fungerar och till vad.
Redigerat:
Medlem
· Västra götaland
· 562 inlägg
Jag tror att ni behöver ett juniort inslag i den här tråden (jag tänker kompetensmässigt -inte åldersmässigt.)
Jag kan inte mycket om homeautomation - men hoppas på en brant inlärningskurva…och räds inte dumma frågor.
Hur kommer det sig att man inte kör med så mycket wifi sensorer? Jag tänker att ofta har man ju ett väl uppbyggt wifi över hela huset, och inte behöver bygga något nytt slags nät med förlängare… Jag har till exempel en frigga som ligger en bit från huset, men jag har sett till så att jag har samma wifi där….
Jag kan inte mycket om homeautomation - men hoppas på en brant inlärningskurva…och räds inte dumma frågor.
Hur kommer det sig att man inte kör med så mycket wifi sensorer? Jag tänker att ofta har man ju ett väl uppbyggt wifi över hela huset, och inte behöver bygga något nytt slags nät med förlängare… Jag har till exempel en frigga som ligger en bit från huset, men jag har sett till så att jag har samma wifi där….