531 725 läst ·
6 166 svar
532k läst
6,2k svar
Home Assistant
Skulle det funka att göra en egen usb-disk av denna sticka https://www.amazon.se/Transcend-MTS820S-120GB-Internal-TS120GMTS820S/dp/B076YLXF62/ och detta fodal: https://www.amazon.se/ORICO-M-2-NVMe-SSD-hölje-verktygsfri/dp/B0B4S7P9X6/
Jag kör ZFS av en bra anledning. Snapshots var 15e minut och möjligt att återställa endast HA. Backup till externt system som drar väldigt lite bandbredd med zfs send...David Wallin skrev:
Men sist jag höll på med Raspberry Pi (typ RPi2-tiden) var det omöjligt att boota från ZFS
Jag behöver en ny badrumsfläkt, jag fundera på om HA gör om den så den blir smart.
Jag har temp/fuktmätare utomhus, i badrummet och utanför badrummet. Jag lekte med olika tankar i huvudet hur det skulle styras men kom på att någon säkert har en färdig lösning? Eller bättre att bara köpa en vanlig pax-fläkt?
Jag har temp/fuktmätare utomhus, i badrummet och utanför badrummet. Jag lekte med olika tankar i huvudet hur det skulle styras men kom på att någon säkert har en färdig lösning? Eller bättre att bara köpa en vanlig pax-fläkt?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
bara att införskaffa en billig temp-fuktgivare på batteri med Zigbee och en dito Zigbee puck i dosan som fläkten är kopplad till. Sedan en styrning i HA på önskad fuktnivå.I Igelknorr skrev:Jag behöver en ny badrumsfläkt, jag fundera på om HA gör om den så den blir smart.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Det står faktiskt ingenstans hurvida någon av dom nämnda metoderna är supportade eller ej. Det nämns att inte alla enheter fungerar (vilket jag tror dom flesta har rätt bra koll på).Johan Gunverth skrev:
HAOS = Home Assistant OS, d.v.s. det nuvarande namnet på Nabu Casas egen distribution.
Varför skriver man då i den officiella FAQ:en:
Det är ju uppenbart att man vill slippa supportproblem med experimenterande användare och föreslår en annan lösning som man dessutom redovisar under installationsalternativen. Där finns inget om att boota direkt från SSD på en RPi. Om den är bättre eller sämre än någon annan blir ju bara en åsikt.
Det stod tidigare att man rekommenderade användning av data-disk istället för direkt boot, men den informationen försvann under 2021
Nja, boota från USB har (jag för mig) gått sedan 3B+ släpptes 2018. Det krävde dock att man manuellt ställde in USB som bootdevice i bootrom-konfigurationen.useless skrev:
Det du tänker på är nog när de ändrade i den konfigurationen till att försöka boota från USB om inte SD-boot går. D.v.s. det jag skrev tidigare, att det idag inte ens krävs någon konfiguration för att starta från USB.
EDIT: Eller det kanske är exakt detta du menade.
Jag kanske var otydlig, temp och fuktsensorer har jag i överflöd 😅K karlmb skrev:
Men hur styr jag fläkten teoretiskt? Om luftfuktigheten är över ett visst värde? Fukttillskottet ligger över ett värde mellan badrummet och hallen? Eller badrummet och utomhus? Ska den gå tills gränsen är passerad eller ett bestämt tidsspan?
Finns det någon färdig ”blueprint” för detta?
Styra på bara relativ luftfuktighet RH blir ju svårt, då kommer fläkten gå hela sommarhalvåret och stå still hela vintern. Du behöver kanske ta hänsyn till antingen temperatur eller hur fort RH stiger och vad värdet var innan det steg.I Igelknorr skrev:Jag kanske var otydlig, temp och fuktsensorer har jag i överflöd 😅
Men hur styr jag fläkten teoretiskt? Om luftfuktigheten är över ett visst värde? Fukttillskottet ligger över ett värde mellan badrummet och hallen? Eller badrummet och utomhus? Ska den gå tills gränsen är passerad eller ett bestämt tidsspan?
Eller genomsnittet senaste dygnet? Tror det är enklare att titta på hur mätvärdena ser ut. Det klassiska är väl att fläkten går på när man slår på lyset.Strip skrev:
Men man borde kunna mäta flödet av vatten istället... (Vet inte om denna skulle fungera då den är för sprinkler, men typ den principen)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag råkade se den här mojängen, borde inte den kunna användas?David Wallin skrev:
https://www.styrahem.se/p/862/extern-temperaturstyrning-ohmigowifi
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Bara att sätta önskad automation.I Igelknorr skrev:Jag kanske var otydlig, temp och fuktsensorer har jag i överflöd 😅
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Det står här (aktuell information):n_sandstrom skrev:
Det står faktiskt ingenstans hurvida någon av dom nämnda metoderna är supportade eller ej. Det nämns att inte alla enheter fungerar (vilket jag tror dom flesta har rätt bra koll på).
Det stod tidigare att man rekommenderade användning av data-disk istället för direkt boot, men den informationen försvann under 2021
https://www.home-assistant.io/common-tasks/os/#using-external-data-disk
och som tidigare nämnts rekommenderas det fortfarande här:
https://www.home-assistant.io/faq#is-usb-boot-for-the-raspberry-pi-4-supported
Edit: Jag ser att jag har skrivit "RPi går inte att bota från USB" femtielva inlägg bakåt som @RoAd har citerat. Det skall vara "HAOS går inte att bota från USB". Jag körde ju själv Ubuntu bootad från USB när firmware-fixen dök upp.