David Wallin David Wallin skrev:
...för övrigt sitter jag just nu och läser tillbaka en dygnsgammal HA-backup. Jag "skulle bara" igår kväll och vips så hade jag en ESP32 som var HELT omöjlig att få tillbaka in i systemet igen. Bajskorv.
Jag kör ZFS av en bra anledning. Snapshots var 15e minut och möjligt att återställa endast HA. Backup till externt system som drar väldigt lite bandbredd med zfs send...

Men sist jag höll på med Raspberry Pi (typ RPi2-tiden) var det omöjligt att boota från ZFS :(
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nån som vet om det finns en Ontech integration till Home Assistant?
 
Jag behöver en ny badrumsfläkt, jag fundera på om HA gör om den så den blir smart.

Jag har temp/fuktmätare utomhus, i badrummet och utanför badrummet. Jag lekte med olika tankar i huvudet hur det skulle styras men kom på att någon säkert har en färdig lösning? Eller bättre att bara köpa en vanlig pax-fläkt?
 
I Igelknorr skrev:
Jag behöver en ny badrumsfläkt, jag fundera på om HA gör om den så den blir smart.

Jag har temp/fuktmätare utomhus, i badrummet och utanför badrummet. Jag lekte med olika tankar i huvudet hur det skulle styras men kom på att någon säkert har en färdig lösning? Eller bättre att bara köpa en vanlig pax-fläkt?
bara att införskaffa en billig temp-fuktgivare på batteri med Zigbee och en dito Zigbee puck i dosan som fläkten är kopplad till. Sedan en styrning i HA på önskad fuktnivå.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
HAOS = Home Assistant OS, d.v.s. det nuvarande namnet på Nabu Casas egen distribution.

Varför skriver man då i den officiella FAQ:en:


Det är ju uppenbart att man vill slippa supportproblem med experimenterande användare och föreslår en annan lösning som man dessutom redovisar under installationsalternativen. Där finns inget om att boota direkt från SSD på en RPi. Om den är bättre eller sämre än någon annan blir ju bara en åsikt.
Det står faktiskt ingenstans hurvida någon av dom nämnda metoderna är supportade eller ej. Det nämns att inte alla enheter fungerar (vilket jag tror dom flesta har rätt bra koll på).

Det stod tidigare att man rekommenderade användning av data-disk istället för direkt boot, men den informationen försvann under 2021
 
Och det var väl typ under 2021 som RPi fick en ny bootloader som kunde boota från USB om man inte hade något bootbart SD-kort?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Och det var väl typ under 2021 som RPi fick en ny bootloader som kunde boota från USB om man inte hade något bootbart SD-kort?
Nja, boota från USB har (jag för mig) gått sedan 3B+ släpptes 2018. Det krävde dock att man manuellt ställde in USB som bootdevice i bootrom-konfigurationen.

Det du tänker på är nog när de ändrade i den konfigurationen till att försöka boota från USB om inte SD-boot går. D.v.s. det jag skrev tidigare, att det idag inte ens krävs någon konfiguration för att starta från USB.

EDIT: Eller det kanske är exakt detta du menade.
 
K karlmb skrev:
bara att införskaffa en billig temp-fuktgivare på batteri med Zigbee och en dito Zigbee puck i dosan som fläkten är kopplad till. Sedan en styrning i HA på önskad fuktnivå.
Jag kanske var otydlig, temp och fuktsensorer har jag i överflöd 😅

Men hur styr jag fläkten teoretiskt? Om luftfuktigheten är över ett visst värde? Fukttillskottet ligger över ett värde mellan badrummet och hallen? Eller badrummet och utomhus? Ska den gå tills gränsen är passerad eller ett bestämt tidsspan?

Finns det någon färdig ”blueprint” för detta?
 
I Igelknorr skrev:
Jag kanske var otydlig, temp och fuktsensorer har jag i överflöd 😅

Men hur styr jag fläkten teoretiskt? Om luftfuktigheten är över ett visst värde? Fukttillskottet ligger över ett värde mellan badrummet och hallen? Eller badrummet och utomhus? Ska den gå tills gränsen är passerad eller ett bestämt tidsspan?

Finns det någon färdig ”blueprint” för detta?
Styra på bara relativ luftfuktighet RH blir ju svårt, då kommer fläkten gå hela sommarhalvåret och stå still hela vintern. Du behöver kanske ta hänsyn till antingen temperatur eller hur fort RH stiger och vad värdet var innan det steg.
 
Strip Strip skrev:
Styra på bara relativ luftfuktighet RH blir ju svårt, då kommer fläkten gå hela sommarhalvåret och stå still hela vintern. Du behöver kanske ta hänsyn till antingen temperatur eller hur fort RH stiger och vad värdet var innan det steg.
Eller genomsnittet senaste dygnet? Tror det är enklare att titta på hur mätvärdena ser ut. Det klassiska är väl att fläkten går på när man slår på lyset.

Men man borde kunna mäta flödet av vatten istället... (Vet inte om denna skulle fungera då den är för sprinkler, men typ den principen)

E-handelssida för vattentimer, rabatt erbjuden, kompatibel med smarta hemsystem, användarrecensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
David Wallin David Wallin skrev:
Slutsats: Det är fanimej tillräckligt jobbigt att ens försöka hitta en bra och billig alternativ lösning, så jag kommer ändå aldrig att orka fixa till det! 😂

När jag får råd (framåt 2038) så tar jag tag i det här projektet igen och ringer en elektriker! 👍
Jag råkade se den här mojängen, borde inte den kunna användas?
https://www.styrahem.se/p/862/extern-temperaturstyrning-ohmigowifi
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag råkade se den här mojängen, borde inte den kunna användas?
[länk]
Dessvärre inte... Jag styr redan mina element på liknande sätt mha ESP32, men just i fallet varmvattenberedaren så kommer jag inte åt att fulkoppla på tempgivaren. 😕
 
I Igelknorr skrev:
Jag kanske var otydlig, temp och fuktsensorer har jag i överflöd 😅

Men hur styr jag fläkten teoretiskt? Om luftfuktigheten är över ett visst värde? Fukttillskottet ligger över ett värde mellan badrummet och hallen? Eller badrummet och utomhus? Ska den gå tills gränsen är passerad eller ett bestämt tidsspan?

Finns det någon färdig ”blueprint” för detta?
Bara att sätta önskad automation.
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Det står faktiskt ingenstans hurvida någon av dom nämnda metoderna är supportade eller ej. Det nämns att inte alla enheter fungerar (vilket jag tror dom flesta har rätt bra koll på).

Det stod tidigare att man rekommenderade användning av data-disk istället för direkt boot, men den informationen försvann under 2021
Det står här (aktuell information):
https://www.home-assistant.io/common-tasks/os/#using-external-data-disk
och som tidigare nämnts rekommenderas det fortfarande här:
https://www.home-assistant.io/faq#is-usb-boot-for-the-raspberry-pi-4-supported

Edit: Jag ser att jag har skrivit "RPi går inte att bota från USB" femtielva inlägg bakåt som @RoAd har citerat. Det skall vara "HAOS går inte att bota från USB". Jag körde ju själv Ubuntu bootad från USB när firmware-fixen dök upp.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.