Alla säger att SD-korten i Raspberry Pi oundvikligen lägger av förr eller senare. För att förekomma detta uppgraderade jag min till en extern SSD disk ansluten via USB.

Jag köpte disk och kabel från Amazon för totalt 307 kronor med leverans kvällen efter beställning, fraktfritt via Prime. Jag har inte gjort någon större marknadsundersökning så jag vet inte om det jag köp är "bäst" och/eller "billigast". Dock var det helt smärtfritt att installera och billigt nog! Om det fungerar bra på sikt vet jag naturligtvis inte än.

Min Pi bootar nu från SSD och kör helt utan SD-kort.

Jag köpte dessa prylar:


SSD: https://www.amazon.se/dp/B01D3ACIR6
Intenso SSD, 240 GB, 2,5 tum, SATA III, e-handelssida, produktinformation, kundbetyg, pris.


Kabel: https://www.amazon.se/dp/B00HJZJI84
Svart USB till SATA-adapter för hårddiskar, produktinformation och pris visas.


Den som är observant ser att 163:- + 143:- blir 306:- så tydligen har någon av prylarna blivit en krona billigare sedan jag beställde... 😀

Om någon har frågor ska jag naturligtvis försöka vara behjälplig!
 
  • Gilla
  • Älska
paralun och 5 till
  • Laddar…
Tack, det där står på min lista! Jag undrar varje dag om min HomeAssistant kommer att hålla ytterligare en dag. Jag har tidigare tänkt att det blir alldeles för dyrt att byta till SSD, men nu börjar ju grejerna att bli riktigt billiga! 🙂
 
  • Gilla
styren och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Alla säger att SD-korten i Raspberry Pi oundvikligen lägger av förr eller senare. För att förekomma detta uppgraderade jag min till en extern SSD disk ansluten via USB.

Jag köpte disk och kabel från Amazon för totalt 307 kronor med leverans kvällen efter beställning, fraktfritt via Prime. Jag har inte gjort någon större marknadsundersökning så jag vet inte om det jag köp är "bäst" och/eller "billigast". Dock var det helt smärtfritt att installera och billigt nog! Om det fungerar bra på sikt vet jag naturligtvis inte än.

Min Pi bootar nu från SSD och kör helt utan SD-kort.

Jag köpte dessa prylar:


SSD: [länk]
[bild]


Kabel: [länk]
[bild]


Den som är observant ser att 163:- + 143:- blir 306:- så tydligen har någon av prylarna blivit en krona billigare sedan jag beställde... 😀

Om någon har frågor ska jag naturligtvis försöka vara behjälplig!
Krångligt att göra själva migreringen? Har backuper på Google Drive.....
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Krångligt att göra själva migreringen? Har backuper på Google Drive.....
Jag valde att göra en nyinstallation då jag "kände för" att byta till 64-bit OS. Ansåg mig ha koll på konfiguration och backup och allt gick väldigt smidigt. Finns diverse "lathundar" på att flytta befintlig installation från SD till SSD men det testade jag aldrig.

Jag valde att installera denna:

Raspberry Pi Imager-program, version 1.7.5, visar Raspberry Pi OS Lite (64-bit) information.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Måste ta tag i min rpi 3, eller om man ska sluta krångla och köpa en 4a 😄
 
nino nino skrev:
Måste ta tag i min rpi 3, eller om man ska sluta krångla och köpa en 4a
Lycka till! Det finns inte många ställen som säljer RPi4-or eftersom det varit en total chips-brist i världen några år nu...
 
B Bo Berglund skrev:
Lycka till! Det finns inte många ställen som säljer RPi4-or eftersom det varit en total chips-brist i världen några år nu...
Var in å kolla för nån dag sen och då såg det ut att finnas i lager
 
Men jösses vad billiga SSD-diskar har blivit 😮 Det är nog dags att köpa större systemdisk till PC:n och byta snurrdisken mot SSD. Det är bara så träligt jobb att migrera datat.
 
B Bo Berglund skrev:
Lycka till! Det finns inte många ställen som säljer RPi4-or eftersom det varit en total chips-brist i världen några år nu...
Både Kjell, komplett och m har i lager för under 1000 lappen iaf
 
Alfredo Alfredo skrev:
Alla säger att SD-korten i Raspberry Pi oundvikligen lägger av förr eller senare. För att förekomma detta uppgraderade jag min till en extern SSD disk ansluten via USB.
Jag tror det är lite överdrivet att säga så....

Sedan 2012 har jag kört otaliga RPi-enheter med SD-kort. Många står på 24/7 på olika ställen runt världen och ingen enda har havererat pga att SD-kortet "lagt av".
De är väldigt tillförlitliga, men jag köper ju inte från Biltema och liknande. Bara kända kvalitetstillverkare.
Med det sagt så kan jag tycka att ifall man vill ha alternativ så funkar ju vanliga USB-.minnen som stoppas in i USB-3 kontakten bra eftersom PI-OS numera har det som första boot-enhet (alltså före SD-kortet) så det är väldigt enkelt att göra så.
Och då kan man enkelt byta också, SD-kortet är pilligare att hantera i mitt tycke.
 
B Bo Berglund skrev:
Jag tror det är lite överdrivet att säga så....
Jag tror påståendet gäller när man kör Home Assistant. Jag har också kört utan problem från SD-kort (även simpla USB-minnen) med applikationer som i princip aldrig behöver skriva till filsystemet.
Men kör man något som regelbundet skriver ner loggar och statistik är det bara en tidsfråga innan minnet pajar.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Var vad jag råkade ut för nyligen på burken för hemautomationen och unifi controllern. Jag kunde göra en image av den skadade sd’n på en ny, skaffade nedan prylar och migrerade till M.2 SSD istället. För kloningen använde jag ”Copy SD-Card ” funktionen i debian.

Online shopping-sida med datortillbehör: expansionskort, Raspberry Pi fodral, SSD.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror påståendet gäller när man kör Home Assistant. Jag har också kört utan problem från SD-kort (även simpla USB-minnen) med applikationer som i princip aldrig behöver skriva till filsystemet.
Men kör man något som regelbundet skriver ner loggar och statistik är det bara en tidsfråga innan minnet pajar.
Jag har flera gånger testat att köra DHCP och piHole på en Raspi med SD-kort. Samtliga gånger har den avlidit efter bara någon månad. 😃
 
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har flera gånger testat att köra DHCP och piHole på en Raspi med SD-kort. Samtliga gånger har den avlidit efter bara någon månad.
Vad har det med denna tråd att göra?
Du vill alltså köra en RPi som DNS-server så att du kan blockera reklam på ditt nät?
Känns inte som en applikation som kräver en stor SSD som systemdisk.
Och DHCP servicen körs väl på din router i nätet eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.