9 275 läst ·
34 svar
9k läst
34 svar
Tips. Uppgradera Raspberry Pi 4 från SD-kort till SSD
Alla säger att SD-korten i Raspberry Pi oundvikligen lägger av förr eller senare. För att förekomma detta uppgraderade jag min till en extern SSD disk ansluten via USB.
Jag köpte disk och kabel från Amazon för totalt 307 kronor med leverans kvällen efter beställning, fraktfritt via Prime. Jag har inte gjort någon större marknadsundersökning så jag vet inte om det jag köp är "bäst" och/eller "billigast". Dock var det helt smärtfritt att installera och billigt nog! Om det fungerar bra på sikt vet jag naturligtvis inte än.
Min Pi bootar nu från SSD och kör helt utan SD-kort.
Jag köpte dessa prylar:
SSD: https://www.amazon.se/dp/B01D3ACIR6
Kabel: https://www.amazon.se/dp/B00HJZJI84
Den som är observant ser att 163:- + 143:- blir 306:- så tydligen har någon av prylarna blivit en krona billigare sedan jag beställde... 😀
Om någon har frågor ska jag naturligtvis försöka vara behjälplig!
Jag köpte disk och kabel från Amazon för totalt 307 kronor med leverans kvällen efter beställning, fraktfritt via Prime. Jag har inte gjort någon större marknadsundersökning så jag vet inte om det jag köp är "bäst" och/eller "billigast". Dock var det helt smärtfritt att installera och billigt nog! Om det fungerar bra på sikt vet jag naturligtvis inte än.
Min Pi bootar nu från SSD och kör helt utan SD-kort.
Jag köpte dessa prylar:
SSD: https://www.amazon.se/dp/B01D3ACIR6
Kabel: https://www.amazon.se/dp/B00HJZJI84
Den som är observant ser att 163:- + 143:- blir 306:- så tydligen har någon av prylarna blivit en krona billigare sedan jag beställde... 😀
Om någon har frågor ska jag naturligtvis försöka vara behjälplig!
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Tack, det där står på min lista! Jag undrar varje dag om min HomeAssistant kommer att hålla ytterligare en dag. Jag har tidigare tänkt att det blir alldeles för dyrt att byta till SSD, men nu börjar ju grejerna att bli riktigt billiga! 🙂
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Krångligt att göra själva migreringen? Har backuper på Google Drive.....Alfredo skrev:
Alla säger att SD-korten i Raspberry Pi oundvikligen lägger av förr eller senare. För att förekomma detta uppgraderade jag min till en extern SSD disk ansluten via USB.
Jag köpte disk och kabel från Amazon för totalt 307 kronor med leverans kvällen efter beställning, fraktfritt via Prime. Jag har inte gjort någon större marknadsundersökning så jag vet inte om det jag köp är "bäst" och/eller "billigast". Dock var det helt smärtfritt att installera och billigt nog! Om det fungerar bra på sikt vet jag naturligtvis inte än.
Min Pi bootar nu från SSD och kör helt utan SD-kort.
Jag köpte dessa prylar:
SSD: [länk]
[bild]
Kabel: [länk]
[bild]
Den som är observant ser att 163:- + 143:- blir 306:- så tydligen har någon av prylarna blivit en krona billigare sedan jag beställde... 😀
Om någon har frågor ska jag naturligtvis försöka vara behjälplig!
Jag valde att göra en nyinstallation då jag "kände för" att byta till 64-bit OS. Ansåg mig ha koll på konfiguration och backup och allt gick väldigt smidigt. Finns diverse "lathundar" på att flytta befintlig installation från SD till SSD men det testade jag aldrig.[SKPG]Zamora skrev:
Jag valde att installera denna:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Jag borde verkligen göra samma resa!
Har ju en SSD liggandes över sedan en uppgradering på stationära datorn, och det finns ju hela kabinett att sätta disken i om man vill: https://www.inet.se/produkt/4903168/hd-kabinett-2-5-sata-6gb-s-till-usb-3-0-silver
Har ju en SSD liggandes över sedan en uppgradering på stationära datorn, och det finns ju hela kabinett att sätta disken i om man vill: https://www.inet.se/produkt/4903168/hd-kabinett-2-5-sata-6gb-s-till-usb-3-0-silver
Jag tror det är lite överdrivet att säga så....Alfredo skrev:
Sedan 2012 har jag kört otaliga RPi-enheter med SD-kort. Många står på 24/7 på olika ställen runt världen och ingen enda har havererat pga att SD-kortet "lagt av".
De är väldigt tillförlitliga, men jag köper ju inte från Biltema och liknande. Bara kända kvalitetstillverkare.
Med det sagt så kan jag tycka att ifall man vill ha alternativ så funkar ju vanliga USB-.minnen som stoppas in i USB-3 kontakten bra eftersom PI-OS numera har det som första boot-enhet (alltså före SD-kortet) så det är väldigt enkelt att göra så.
Och då kan man enkelt byta också, SD-kortet är pilligare att hantera i mitt tycke.
Jag tror påståendet gäller när man kör Home Assistant. Jag har också kört utan problem från SD-kort (även simpla USB-minnen) med applikationer som i princip aldrig behöver skriva till filsystemet.B Bo Berglund skrev:
Men kör man något som regelbundet skriver ner loggar och statistik är det bara en tidsfråga innan minnet pajar.
Var vad jag råkade ut för nyligen på burken för hemautomationen och unifi controllern. Jag kunde göra en image av den skadade sd’n på en ny, skaffade nedan prylar och migrerade till M.2 SSD istället. För kloningen använde jag ”Copy SD-Card ” funktionen i debian.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag har flera gånger testat att köra DHCP och piHole på en Raspi med SD-kort. Samtliga gånger har den avlidit efter bara någon månad. 😃useless skrev:
Jag tror påståendet gäller när man kör Home Assistant. Jag har också kört utan problem från SD-kort (även simpla USB-minnen) med applikationer som i princip aldrig behöver skriva till filsystemet.
Men kör man något som regelbundet skriver ner loggar och statistik är det bara en tidsfråga innan minnet pajar.
Vad har det med denna tråd att göra?David Wallin skrev:
Du vill alltså köra en RPi som DNS-server så att du kan blockera reklam på ditt nät?
Känns inte som en applikation som kräver en stor SSD som systemdisk.
Och DHCP servicen körs väl på din router i nätet eller hur?