Skulle inte vilja integrera larm på det sättet, du lägger väl ut lösenord som då både kan larma av och låsa upp, långsökt men ändå. Däremot kan jag tipsa om ett Python script som läser en mailbox, låt larm och lås maila status som sen läses och kan styra hemautomation. Inte fått det som jag vill än men det är för jag inte kan Python. Fördel, envägs kommunikation där larm och lås inte kan manipuleras...

• Gilla
WernerGranbergsdal och 1 till
  • Laddar…
Håller helt med. Gillar det inte heller egentligen... för precis som du säger måste jag ange användarnamn och lösenord. Nu har jag ju inte pillat med det så mycket ännu, men man ska kunna använda sig av någon form av ”nyckelring” så man lägger in lösenord i krypterad form. Just nu är det ren text vilket såklart inte är bra!

Men, samtidigt så känns det som att jag inte vet om jag bryr mig. Om det kommer tjuvar som vill in här, så känns risken ofantligt mycket större att dom bara går rätt in och krossar en ruta och tar det dom vill har och struntar i larmet.
Än att dom faktiskt skulle hacka sig in i mitt nätverk, leta reda på min ha server, grotta ner sig i alla filer för att sedan hitta mitt lösenord.

Men är ändå nyfiken på vilket skript du använder dig av?

Gillar det nya Lovelace-gränssnittet som funnits i Home Assistant sedan version 0.72
Nu i senaste versionerna är den default och inkluderar editorn som gör att man kan ändra på gränssnittet direkt i gränssnittet. Grymt smidigt, särskilt jämfört med det gamla groups-systemet där man var tvungen att läsa in filerna eller starta om för varje ändring.

Ser en del som trycker in varenda sensor, mätvärde och switch på förstasidan.

Har själv försökt jobba med att få startsidan att innehålla de mest använda funktionerna och mest eftersökta värdena. Ingen belysning styrs med enskilda lampor från startsidan utan det är gjort med tre scener som täcker 95% av belysningsbehoven. Scenerna används också i automation genom att ex.vis. tända Dämpad på morgonen efter väckning när rörelse upptäcks, eller Vardag när vi kommer hem och det är mörkt ute.

Användargränssnitt för hemautomation som visar kameravyer, väder, enhetsskontroller och energiförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har man ändå behov av att detaljstyra olika belysningskällor eller funktioner så finns de på nästa flik.

Skärmdump av gränssnittet i Home Assistant med översikt över hushållsfunktioner och sensorvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framtida planer inbegriper mer automation.
Jag vill styra mer baserat på elpriset. Exempelvis att kunna schemalägga tvättmaskinen till att köra när elpriset sjunker under dygnsmedel. Eller att stänga av värmepumpen helt när elpriset är väldigt högt. Vet att den praktiska besparingen är ganska liten men mycket av detta handlar om att kunna göra saker och göra det för att det är roligt.

• Gilla
fridde och 1 till
  • Laddar…
Håller med om Lovelace!

Precis så som du har lagt upp det vill jag också ha det. Enkelt och informativt på en förstasida, och sedan mer utförligt på några undersidor... riktigt snyggt har du fått till det! (y)

Använder du en touchskärm sittandes på väggen någonstans för att styra detta? Isf vad?

Visa gärna hur dina övriga flikar ser ut för att ge oss (Mig) lite inspiration! ;)

Jag kommer tex ha en flik där jag använder mig av flera Mini-Media-Player för att se vad som spelas runtom i huset och på samma sida skall man kunna styra multiroom lösningen...

Kan du delge lite vad du använder för prylar? Vad använder du tex för att styra din belysning, temperatur och elförbrukning? Finns ju så mycket idag så man vet inte riktigt var man ska börja.... :)

C crazytok skrev:
Använder du en touchskärm sittandes på väggen någonstans för att styra detta? Isf vad?
Nej, har ingen väggmonterad styrning. Har några små fjärrkontroller för belysningen, det är Philips Hues fyrknappars-fjärr. De ligger löst i rummen där de brukar behövas, så att säga. Alla brytare som sitter pluggade in i uttag och styr enskilda apparater har också lokala knappar som man kan aktivera dem med. I kaffebryggarens fall har brytaren konfigurerats att ha en 30 minuters inbyggd timer så den stänger alltid av sig efter 30 minuter. Bra funktion.

C crazytok skrev:
Kan du delge lite vad du använder för prylar? Vad använder du tex för att styra din belysning, temperatur och elförbrukning? Finns ju så mycket idag så man vet inte riktigt var man ska börja.... :)
Belysning är nästan uteslutande Philips Hue och Ikea Trådfri-ljuskällor genom en Philips Hue hubb. Det är väldigt enkelt och i fallet med Trådfri ganska billigt också att komma igång med. Hues egna prylar är dyrare men man kan prisbevaka på Prisjakt och köpa när det är lite rea någon gång.

Uttagsbrytare och andra strömbrytare är nästan allting via Z-Wave. Det är lite dyrare grejer men de fungerar bra och rapporterar både sin aktuell status omedelbart och förbrukning/belastning, så man har järnkoll.

Sensorer för rörelse/miljö är blandat mellan olika Z-wave-sensorer och Philips Hue rörelsesensor (som också mäter temperatur). Elförbrukningen tar jag från en Z-wavesensor med en klämma runt varje inkommande fas så jag ser även fasbelastningen. Nordpools spotpris är det ett pythonscript som hämtar så det är ingen utrustning jag har på plats så att säga.

Har brandvarnare via Z-Wave, inte hunnit med automation kring dem än men tanken är att de ska larma direkt till mobilerna och berätta vilken av varnarna som har löst ut. Om ingen kvittens ges inom X minuter kan den skicka vidare larmet med SMS till grannar ex.vis

Har börjat kolla lite på pyttedatorer typ ESP8266 och bygga egna sensorer med dem. Man kommer lite billigare undan, det är lite mer pyssel dock. De går på Wifi så stabilt Wifi i hela huset är ett krav. Man kan med dessa bygga så billiga sensorer att det är möjligt att slänga in en i varje frysbox, tänkte också bygga en för mätning av vattennivån i brunnen så vi vet när det börjar sina.

Funderar lite på att stänga av vattenpumparna och sätta in en motorventil som stänger av vattnet från hydroforen också, så fort vi båda är hemifrån.

Ok, tack för info! (y):)

Ta gärna lite fler screenshots på dina övriga flikar för inspiration vid något tillfälle om du kan! :)

De andra tre är mer dumpningsplatser grovt indelat i kategorierna Väder, Elmätning, Labb och är inte alls polerade i gränssnittet.
Men kolla Home Assistants demo online, där är fyra läckra gränssnitt med några olika angreppssätt upplagda. Även editorn i Lovelace fungerar så du kan testa den lite om du inte redan gjort så. Isas är nog den största inspirationen till mitt.
https://demo.home-assistant.io/

Hej,
Har en Fibaro RGBW Controller som skall styra en Led list. Har två styckna återfjädrande lysknappar att styra Controllern med.
Min tanke är att en lysknapp skall styra på/av sant dimningen.
Om det går skall den andra lysknappen styra färgen på led listen. Men om det inte går att den andra lysknappen styr färgen så får jag göra det ifrån Home Assistant web ui.
  1. Hur skall jag koppla ni de återfjädrande lysknapparna?
    Knapp 1 till ingång 1
    Knapp 2 till ingång 2
    Resten av ingångarna oanslutna.

2. Hur skall parametrarna vara satta ?
    1 = ALL ON active/ ALL OFF active
    6 = Normal(RGBW) - COLOR_CONTROL_SET
    8 = MODE 2 - Constant Time (RGB/RGBW only…)
    11 = 67
    14 = 8738 (momentary, brightnessl mode)
    Rest of the parameters has the default values.

3. Hur kan på ett enkelt sätt styra färgen på RGBW led listen ifrån Home Assistant?
    Får mig ser det ut så här i web ui:et
    Dvs alla färger verkar styra individuellt men hur får man färgen att styra ifrån ett reglage?
    CliOtFEWn5w6-uYi6MDul9hTn9DVM6d_d5ltF_Q_O2qfdykOTdz2YD80ED2DndUJSPCnwmtjbnepi8D1lXWxjQe43fXDWOb8T8cTz7cSZz9rpELs3zm-JSMdiFqVjsEjBw4V6Ew_

tj57muxc5zU_wFFkBpNgI-YOiO9njGt7JF2Y-oSqQF44e0sGkVcfPV4OXWZjn7LXyYWYPXNufoKeoXFHjhVGpbdRsk8u7WGhRLdHO7x6aFbLVcojzC4DSvH1NWwYeFf5lRnG2e9i

4. Vidare hur får man dimningen att styras ifrån ett reglage för alla färger?
Nu styra dimningen av färgerna individuellt men hur får man dimningen att styra ifrån ett reglage?

Hej,
Har ett litet system byggt på en Raspberry Pi med wheezy och Domoticz som fungerar bra.
Jag provade installera Home assistant på en docker-container på en annan SDD för några dagar sedan men kommer inte riktigt igång.
Bl.a en z-wave telldus switch jag inte får in - även om den fungerar utmärkt i Domoticz (samma HW på raspberryn och alla andra Z-wave enheter hittas automatiskt).

Ett annat problem jag har är att det dyker upp massor med enheter som hittats automatiskt - kanske grannarnas :)
Kan jag rensa denna lista på något vis?
Jag har Z-wave på en Razberry v2 och 443 på en rfxtrx443 modul, jag har oxå problem att lägga till 443 switchar till HA, sensorerna hittar den själv.

Någon som har tips på hur lägga till RFXTRX443-brytare eller hur jag kan felsöka den inck funna Z-waveenheten?
I övrigt gillar jag HA för dess integration mot allt möjligt

Kul att se mer som använder HA. Ska tilläggas att jag är väldigt grön på det här fort,

Men jag skulle vilja kunna utläsa elförbrukningen hemma, det ska självklart in i HA:)
Någon som kan tipsa om produkter/guider

Mvh

Har Aeotecs Home Energy Meter Gen5 för Z-wave och det har fungerat bra. Mäter på hela anslutningen samt för varje fas, så man kan se om faserna behöver belastas om.

A
B berne88 skrev:
Men jag skulle vilja kunna utläsa elförbrukningen hemma, det ska självklart in i HA
Någon som kan tipsa om produkter/guider
Du kan även börja i andra änden och titta vilka "components" som finns i HA för liknande mätning.
https://www.home-assistant.io/components/#search/energy

mvh,

Pillat lite med HA nu.

tycker nog det är för svårt, finns för mkt att göra, så man blandar ihop allt, men massa olika appar, länkar, div olika hårdvaror... men man kommer kanske in i det. men känns som det kommer ta en väldigt lång tid. nu har jagh lyckats tex att få 10st lampor, via google appen, men har bara 2st inkopplad:S

Ni som kör HA på raspberry pi, använder ni SD kort eller SSD Disk? Mitt SD kort gick sönder efter ca2mån, vågar jag köpa ett nytt och tro att det håller bättre? :thinking:

C crazytok skrev:
Ni som kör HA på raspberry pi, använder ni SD kort eller SSD Disk?
Sd kort använder jag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.