378 222 läst · 4 669 svar
378k läst
4,7k svar
Home Assistant
Hade ett Sandisk 64gb Ultra och tyckte att det borde vara av tillräckligt god kvalitet. Höll i 2mån.
Men visst, det var inte nytt.... hade det i en gopro kamera innan.
Men det blir väl samma igen, fast räcker ju med 16gb bara för detta ändamålet.
Men fråga kvarstår om USB minnet...... funkar det bra till /srv?
Men visst, det var inte nytt.... hade det i en gopro kamera innan.
Men det blir väl samma igen, fast räcker ju med 16gb bara för detta ändamålet.
Men fråga kvarstår om USB minnet...... funkar det bra till /srv?
Jag är personligen tveksam till att ett USB minne håller högre kvalitet än ett SD. Det är ju samma teknologi i botten.
Förvisso gäller detta även SSD men där kan man kanske förvänta sig bättre logik för att sprida ut skrivningar över hela disken (sektorer med många skrivningar flyttas omkring till olika fysiska platser).
Förvisso gäller detta även SSD men där kan man kanske förvänta sig bättre logik för att sprida ut skrivningar över hela disken (sektorer med många skrivningar flyttas omkring till olika fysiska platser).
Jag har inte HA (än) men däremot två RPI system. Det ena är för automation och det andra en NAS.
Automationspajjen har kört felfritt i över 3 år med samma SD kort. Jag följde alla tips o tricks och minimerade skrivningar och såg till att ha mycket bra kvalitet på kraft. Men dessutom har jag batteribackup och försöker alltid komma ihåg att göra shutdown om jag i sällsynta fall måste bryta spänningen helt.
Samma paj försökte jag - innan den blev automationspaj - köra XBMC på med halvdassig väggvårta som kraft och det gick i princip inte att stänga av den mer än något tiotal gånger innan master boot record på SD kortet förstördes. Minns inte om jag sedan bytte SD kortet men det blev en ren Raspbian miljö i stället.
Till saken hör att även om jag har minimerat operativets skrivningar så har jag ganska länge haft rätt intensiv loggning (var 10'e sekund) av hårdvara. Dock riktas dessa skrivningar mot ett fåtal sektorer och det är gynnsamt för SD kortet (som kan möblera omkring dessa rätt länge innan man är tillbaks på ruta ett).
NAS'en är för ny för att bedöma. Men den har en extern hårddisk för datalagring - inmappad med fstab såsom beskrivits ovan. Operativet ligger på SD kort. Ingen backup på kraft ännu.
Automationspajjen har kört felfritt i över 3 år med samma SD kort. Jag följde alla tips o tricks och minimerade skrivningar och såg till att ha mycket bra kvalitet på kraft. Men dessutom har jag batteribackup och försöker alltid komma ihåg att göra shutdown om jag i sällsynta fall måste bryta spänningen helt.
Samma paj försökte jag - innan den blev automationspaj - köra XBMC på med halvdassig väggvårta som kraft och det gick i princip inte att stänga av den mer än något tiotal gånger innan master boot record på SD kortet förstördes. Minns inte om jag sedan bytte SD kortet men det blev en ren Raspbian miljö i stället.
Till saken hör att även om jag har minimerat operativets skrivningar så har jag ganska länge haft rätt intensiv loggning (var 10'e sekund) av hårdvara. Dock riktas dessa skrivningar mot ett fåtal sektorer och det är gynnsamt för SD kortet (som kan möblera omkring dessa rätt länge innan man är tillbaks på ruta ett).
NAS'en är för ny för att bedöma. Men den har en extern hårddisk för datalagring - inmappad med fstab såsom beskrivits ovan. Operativet ligger på SD kort. Ingen backup på kraft ännu.
Ok, känns som jag skippar usb spåret då. Till saken hör att jag faktiskt pluggat i och ur raspberryn rätt mycket av olika skäl.... kan mycket väl vara det som gjorde att kortet gick sönder också.
Jag gör nog så att jag kör på SD ett tag till trots allt, så får jag istället se till att lösa automatisk backup (för det måste väl gå att göra?). Så får jag köpa ett x850 expansionskort för mSATA framöver istället. Skall även se över optimering av läs och skrivningar till sd kortet...
Har du något tips om hur man löser bra automatiserad backup?
Jag gör nog så att jag kör på SD ett tag till trots allt, så får jag istället se till att lösa automatisk backup (för det måste väl gå att göra?). Så får jag köpa ett x850 expansionskort för mSATA framöver istället. Skall även se över optimering av läs och skrivningar till sd kortet...
Har du något tips om hur man löser bra automatiserad backup?
Jag passar på automatisk backup och hoppas att någon annan kan detta bättre.
Men att ta en konsistent BU på ett helt SD (en image) där operativet kör automatiskt tror jag inte går och det är rent av rätt svårt att göra utan att ta ur SD kortet också (kräver rätt bra Linux kunskaper att ta ner operativet på låg nivå och utföra kopiering). Man får helt enkelt ta ur kortet och göra det off-line. Å andra sidan behöver man inte göra det särskilt ofta om man tar en partiell backup på filer som kan tänkas ändras och databasen mm.
Jag tar en image ungefär en gång om året, resten är partiella manuella backuper.
Men att ta en konsistent BU på ett helt SD (en image) där operativet kör automatiskt tror jag inte går och det är rent av rätt svårt att göra utan att ta ur SD kortet också (kräver rätt bra Linux kunskaper att ta ner operativet på låg nivå och utföra kopiering). Man får helt enkelt ta ur kortet och göra det off-line. Å andra sidan behöver man inte göra det särskilt ofta om man tar en partiell backup på filer som kan tänkas ändras och databasen mm.
Jag tar en image ungefär en gång om året, resten är partiella manuella backuper.
Är som sagt väldigt ny på HA,
Finns de någon bra guide eller förklaring på mitt ”problem”
Jag lagt in tex min robotdammsugaren, den ligger under oanvända enheter, hur gör man för att få den under daschborden istället,
Med sånt där snygg bild, å massa info om den, tror det kallas card
Finns de någon bra guide eller förklaring på mitt ”problem”
Jag lagt in tex min robotdammsugaren, den ligger under oanvända enheter, hur gör man för att få den under daschborden istället,
Med sånt där snygg bild, å massa info om den, tror det kallas card
Idag har jag några ikea lampor, 2st högtalre å lite annat i HA, men skulle vilja göra något mer, men vet inte vad.. har inte gjort så mkt med automationer, det som står på önske listan är att bygga en rullgardin, men har problem att hitta både rör och tyg. Röret är väl det minsta problmet
Finns att köpa redan nu, släpptes för nån dag sedan. https://www.ikea.com/se/sv/p/fyrtur-moerklaeggande-rullgardin-tradloes-batteridriven-gra-90408170/C crazytok skrev:
Har iaf köpt:
Raspberry pi zero med wifi
Wide input shim (för strömförsörjning direkt från pumpen)
Rs485 hat (för att koppla in pi’n via modbus på pumpen)
Samt Nibepi mjukvara som är skapad just för ändamålet att avläsa alla parametrar, status och kunna skicka kommandon till pumpen antingen via ett webbgränssnitt alternativt koppla ihop det via MQTT till Home Assistant!
Inte fått hem grejerna ännu men ska bli spännande att prova!!
Läs mer om NIBEpi här:
https://github.com/bebben88/NibePi/blob/master/README.md
Raspberry pi zero med wifi
Wide input shim (för strömförsörjning direkt från pumpen)
Rs485 hat (för att koppla in pi’n via modbus på pumpen)
Samt Nibepi mjukvara som är skapad just för ändamålet att avläsa alla parametrar, status och kunna skicka kommandon till pumpen antingen via ett webbgränssnitt alternativt koppla ihop det via MQTT till Home Assistant!
Inte fått hem grejerna ännu men ska bli spännande att prova!!
Läs mer om NIBEpi här:
https://github.com/bebben88/NibePi/blob/master/README.md
Det är bara att googla rs485 så får du fram massor...
Jag har köpt ett färdigt kit så att säga, från snubben som utvecklat/utvecklar nibepi. Så allt kommer färdigt med mjukvara och hårdvara bara att koppla in. Jag kommer beta testa hans nya mjukvara som nu får stöd till HA.
Men det är ju en sånhär:
https://www.ebay.com/itm/RS485-CAN-...PWFtc1mVecnY2FEg-e0VBzgzMWV9VE2YaAgNHEALw_wcB
Jag har köpt ett färdigt kit så att säga, från snubben som utvecklat/utvecklar nibepi. Så allt kommer färdigt med mjukvara och hårdvara bara att koppla in. Jag kommer beta testa hans nya mjukvara som nu får stöd till HA.
Men det är ju en sånhär:
https://www.ebay.com/itm/RS485-CAN-...PWFtc1mVecnY2FEg-e0VBzgzMWV9VE2YaAgNHEALw_wcB
Hoppas det funkar väl.
Har börjat sätta upp en styrning med HA till det nya huset.
Kör nu mot docker men vet inte om det är rätt väg att gå.
Börjar fundera på en NUC eller motsvarande och köra en dedikerad burk för HA.
Rpi är inte ett alternativ, är inte 100% nöjd med tidigare installationer.
Hur har ni andra löst det?
Har börjat sätta upp en styrning med HA till det nya huset.
Kör nu mot docker men vet inte om det är rätt väg att gå.
Börjar fundera på en NUC eller motsvarande och köra en dedikerad burk för HA.
Rpi är inte ett alternativ, är inte 100% nöjd med tidigare installationer.
Hur har ni andra löst det?