Har haft två haverier med läsfel på sd-kortet så nu går jag över till ssd-disk.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Är det jag är rädd för!

Har du kikat på hur du ska lösa det med ssd? Expansions kort till pi’n? Eller extern ssd hdd? Eller mSata?

Såvitt jag vet stödjer inte HA boot på SSD iaf inte om man kör Hassio, det finns ett par initiativ för att möjliggjöra det men tror inte man är i mål där ännu.
Alternativet är nog att helt överge RaspberryPi och gå på en virtuell miljö i en "vanlig" dator

C crazytok skrev:
Är det jag är rädd för!

Har du kikat på hur du ska lösa det med ssd? Expansions kort till pi’n? Eller extern ssd hdd? Eller mSata?
Inte direkt, ska just skrota ut en dator och sno den ssd-disken tänkte jag. Men nu kom ju @unigas med uppgifter jag inte visste om innan :(

Ajdå, det var ju inge vidare! Hur gör man då för att få en stabil HA server på raspberry? Vill ju helst använda just hassio... :/

Många verkar ju köra med SD kort och har så gjort i många många år utan strul. Förstår inte varför mitt kort pajade efter bara ett par månader, suttit i en gopro kamera innan. Vet inte hur slitet kortet var visserligen...

Ett alternativ är väl att boota från SD kort och ha databasen på ssd då vad jag förstått är det som tar död på SD korten då det är mycket läsa/skriva för just databasen hela tiden.

Men har ingen aning om hur man gör....

Man kan iaf installera Raspbian Lite som bootar från ssd sedan installera docker och hassio på det.

Frågan är om det verkligen är den vägen man vill gå? :thinking:

Tänker att man nog kommer relativt långt genom att dra ner på vad den loggar och hur för att minska antalet skrivningar till SDkortet.

MrJay
Ha operativet på SD-kortet och /srv innehållande applikationen på en SSD disk. Jag ser inte vad som är svårt med det. Bara att ange i /etc/fstab filen var du har din mount-point för /srv. Konfigurationsfilen, fstab och init.d skriptet rekommenderar jag du tar kopia på så du enkelt kan återställa ifall SD-Kortet dör.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Har du Hassio installerat på detta sättet? Du ser inte vad som är svårt.... nä, det är väl för att du vet hur man gör. Det vet inte jag! :)

Du menar att jag kan installera Hassio som vanligt på SD kort, sedan finns det en fil som heter fstab innehållandes en sökväg till "/srv" (som jag antar är databasen då eller?) där jag anger sökväg till tex en usb disk? Funkar det med ett USB minne också?

Öppna filen /etc/fstab så ser du hur det funkar.

Till vänster anges pathen till en hårdvarudisk och till höger vart i det totala filsystemet denna hårddisk är placerad. Lägger du in en SSD eller annat på t.ex. /srv så kommer allting under /srv att hamna på denna SSD.

Observera att om du lägger in ett nytt entry så kommer inte "gamla" /srv att nås längre så filerna som redan finns där måste (förstås) kopieras över till det nya fysiska stället.

Har ingen installation alls för tillfället då mitt sd kort gick sönder, annars hade jag kollat....

Det jag undrar nu är ju egentligen hur jag löser en mer stabil installation. Men då är det så enkelt som jag skrev ovan alltså. Jag installerar Hassio som vanligt på micro sd och sedan anger sökvägen till den externa disken.

Kan jag använda ett usb minne till detta? Det är ju betydligt smuttare än en hdd.

Och nästa fråga, hur stort/litet behöver det vara? 16gb är väl det minsta som går att köpa nuförtiden, men ett 16gb micro sd och ett 16gb usb minne så är saken biff?

Du kan använda kommandot "lsblk" så ser du hur mappning ser ut i just detta ögonblick. Det speglar i princip vad som anges i fstab plus eventuella manuella tillägg via kommandon.

Se till att köpa ett SD kort med bra kvalitet. Kanske från någon butik som säljer RPI prylar och är rädda om sitt rykte. Det finns även (brandade) SD kort som rekommenderas av raspberrypi.org men så långt behöver man kanske inte gå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.