11 073 läst ·
53 svar
11k läst
53 svar
Home Assistant - Hur håller ni koll på elpriset?
Nej, du ska inte definiera något min eller max värde. Det är då den begränsar vad som visas.S styren skrev:
För färger används color_threshold, läs på om det
Här är exemplet (minuspris syns ej) (bra om minuspris har avvikande färg i den del som är under noll)K knightjocke skrev:
https://gist.github.com/nord-/3d340962d67eff79fa5cdeefdde3f4e9
Utan att ha testat så tänker jag spontant att ta bort raden med min: 0 under yaxis.S styren skrev:
Och under color threshold lägger du ett minusvärde eller nollvärde med en färg tänker jag att det borde ge utslag
Ååhneej..S styren skrev:
La in kvartspriser i nordpool, vilket fungerade!! Men..... type: custom:apexcharts-card slutade visa elpriset. På grund av kvartarna troligen eller get.time
Hoppas det är enkelt åtgärdat!
Försökte med 192h men det fixade inte felet
kod enl. ovan #33
så här ser min ut, högra halvan av grafen fylls på när det finns data från nordpool
cards:
- square: false
columns: 1
type: grid
cards:
- type: gauge
entity: sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_10_025
min: 0
needle: true
severity:
green: 0
yellow: 50
red: 250
name: ' '
max: 500
- type: custom:apexcharts-card
graph_span: 2d
span:
start: day
now:
show: true
color: red
label: NU
series:
- entity: sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_10_025
name: Idag
data_generator: |
return entity.attributes.raw_today.map((entry) => {
return [new Date(entry.start), entry.value];
});
type: column
name: Imorgon
return entity.attributes.raw_tomorrow.map((entry) => {
});
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
cards:
cards:
severity:
span:
now:
series:
});
});
Resten kanske fylls på kl 13, eller runt där..T toolman77 skrev:så här ser min ut, högra halvan av grafen fylls på när det finns data från nordpool
[bild]
cards:
cards:
severity:
span:
now:
series:
});
});
Koden i GitHub har ändrats för 5dagar sedan? Kolla och jämför med din kod.S styren skrev:
Hos mig fungerar koden direkt från github. Dock har mitt system inte morgondagens priser just nu, av någon konstig anledning.S styren skrev:
Vi jobbar fortfarande med "nu och arton timmar framåt". Eftersom det är mycket ovanligt att vi behöver ha snabb tillgång till historiska priser har jag valt att inte visa dem på den här skärmen.
type: custom:config-template-cardentities: - sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_10_025 - sensor.define_price_level_0_4variables: VERY_LOW: states['sensor.define_price_level_0_4'].attributes.VERY_LOW LOW: states['sensor.define_price_level_0_4'].attributes.LOW NORMAL: states['sensor.define_price_level_0_4'].attributes.NORMAL HIGH: states['sensor.define_price_level_0_4'].attributes.HIGH MIN: states['sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_10_025'].attributes.min MAX: states['sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_10_025'].attributes.maxcard: type: custom:apexcharts-card experimental: color_threshold: true apex_config: dataLabels: enabled: false background: enabled: true foreColor: white padding: 1 borderWidth: 0 opacity: 0 dropShadow: enabled: true top: 1 left: 1 blur: 1 color: black opacity: 0.45 plotOptions: bar: columnWidth: 96% tooltip: enabled: false xaxis: labels: hideOverlappingLabels: false format: HH offsetX: 0 style: colors: yellow fontSize: 12 fontFamily: Helvetica, Arial, sans-serif fontWeight: 400 yaxis: decimalsInFloat: 2 forceNiceScale: true labels: style: colors: yellow fontSize: 20 fontFamily: Helvetica, Arial, sans-serif fontWeight: 400 legend: show: false chart: height: 150% width: 100% offsetY: -15 header: show: true title: Nordpool show_states: true graph_span: 18h span: start: hour now: show: false all_series_config: float_precision: 2 extend_to: false stroke_width: 0 series: - entity: sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_10_025 name: Pris type: column color: black opacity: 0.7 offset: "-7.5m" show: datalabels: true extremas: false in_header: false color_threshold: - value: -999 color: lightgray - value: ${VERY_LOW} color: teal - value: ${LOW} color: limegreen - value: ${NORMAL} color: yellow - value: ${HIGH} color: darkred data_generator: > var res = entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; }); entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => { res.push([new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]]); }); const now = new Date(); const quarterIndex = Math.floor((now.getHours() * 60 + now.getMinutes()) / 15); res = res.slice(quarterIndex, quarterIndex + 72); return res; - entity: sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_10_025 name: " " show: in_chart: false in_header: trueHey!
Jag har gått från amatör till att producera 3 integrationer i HACS. En av dessa är denna:
https://github.com/enoch85/ge-spot
Kolla README. Den heter Global Energy Spotprices, och är enligt mig den bästa spotpris-integrationen i Home Assistant!
Jag har gått från amatör till att producera 3 integrationer i HACS. En av dessa är denna:
https://github.com/enoch85/ge-spot
Kolla README. Den heter Global Energy Spotprices, och är enligt mig den bästa spotpris-integrationen i Home Assistant!
Bra! Har fått fram graf på priser fram till kl 13. Får jag fler priser då så funkar det.E enoch85 skrev:
Lite oklart i nuläget bara om man (skall) använda nordpool / Entso eller båda..
Grejen med GE-Spot är att den använder samtliga APIer. Du väljer alla du kan välja, och går en ner så agerar de andra fallback (backup). Aldrig mer förlorade priser! Tänk på att när du väljer måste du göra det i ordning, så väljer du Nordpool först, sen EnergyCharts, så kommer Nordpool att ha prioritet. 👍🏼S styren skrev: