Jag håller på att renovera badrummet och har kommit till momentet att flytspackla. Efter ha läst tillverkarnas manual, googlat och kollat massa youtubefilmer blir jag ändå inte klok på hur man ska tänka kring höjden på flytspacklet. Rummet ser ut enligt nedan:
Den gula delen är duschdelen, dvs den delen som ska ha ett brantare fall (7-20mm/m) och den blåa delen är den flakare som ska ha ett fall på 2-10mm/m.
Vi har Nivellreglar så den gula delen är nedsänkt 13 mm jämfört med den blåa delen, därför blir skarven mellan dem i samma höjd om man flytspacklar 19 mm i den gula delen och 6 mm i den blåa delen. De två strecken i nedre vänstra hörnet ska vara en dörr och om vi flytspacklar 15 mm där blir höjden samma som i rummet bredvid.
Med de höjder vi har ritat ut i bilden blir fallen bra och inom de angivna gränserna. Det jag inte förstår är vilken höjd det ska vara där jag har satt ut frågetecken. I den blåa zonen, ska det vara 15 mm längs alla väggar då? Eller ska det bli successivt mindre från 15 till 6mm? Ifall man tar 15 mm längs alla väggar blir ju fallet mycket brantare i tex högra nedre hörnet eftersom den sträckan är kortare. Samtidigt, vi ska ha klinker och kakel som ytskikt sedan och blir det inte konstigt i den övergången om det inte är lika högt längs alla väggar?
Tacksam för hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gula delen är duschdelen, dvs den delen som ska ha ett brantare fall (7-20mm/m) och den blåa delen är den flakare som ska ha ett fall på 2-10mm/m.
Vi har Nivellreglar så den gula delen är nedsänkt 13 mm jämfört med den blåa delen, därför blir skarven mellan dem i samma höjd om man flytspacklar 19 mm i den gula delen och 6 mm i den blåa delen. De två strecken i nedre vänstra hörnet ska vara en dörr och om vi flytspacklar 15 mm där blir höjden samma som i rummet bredvid.
Med de höjder vi har ritat ut i bilden blir fallen bra och inom de angivna gränserna. Det jag inte förstår är vilken höjd det ska vara där jag har satt ut frågetecken. I den blåa zonen, ska det vara 15 mm längs alla väggar då? Eller ska det bli successivt mindre från 15 till 6mm? Ifall man tar 15 mm längs alla väggar blir ju fallet mycket brantare i tex högra nedre hörnet eftersom den sträckan är kortare. Samtidigt, vi ska ha klinker och kakel som ytskikt sedan och blir det inte konstigt i den övergången om det inte är lika högt längs alla väggar?
Tacksam för hjälp!
Hej
Nu har jag inte jobbat mot nivellgolv på strax över 2år så jag ska inte säga att jag tvärsäkert säger att du gör fel, men jag är väldigt tveksam till det utförandet du nu gör.
Jag skulle rekommendera att du har ett helt plant undergolv, även i duschen.
Det ska även vara samma reglar genomgående i hela rummet då det är ett våtrum. Den nivåskillnad du nu har blir inte korrekt utförd med armering och spackeltjocklek, dvs monteringsanvisningar.
//Kramla
Nu har jag inte jobbat mot nivellgolv på strax över 2år så jag ska inte säga att jag tvärsäkert säger att du gör fel, men jag är väldigt tveksam till det utförandet du nu gör.
Det ska även vara samma reglar genomgående i hela rummet då det är ett våtrum. Den nivåskillnad du nu har blir inte korrekt utförd med armering och spackeltjocklek, dvs monteringsanvisningar.
//Kramla
Antar att frågan gäller huruvida kanten på spacklat golv skall vara strikt horisontell mot väggen eller om den följer med fallet(?)
Har insett att det finns två olika skolor där, vars respektive anhängare verkar lika övertygade om att det är det enda rätta och att de som gör på något annat vis är riktiga tokstollar.
Den ena skolan förväntar sig kunna börja med nedersta raden och sätta hela plattor där. Den andra börjar med andra raden och skär sedan till plattorna till nedersta raden individuellt.
Problemet är att om golvbrunnen sitter nära vägg, som i ditt fall, och rummet är relativt stort, så blir det ett väldigt krafigt fall från väggen ner till brunnen om kanten skall vara rak.
Men jag skall inte uttala mig om vad som är rätt och fel.
Har insett att det finns två olika skolor där, vars respektive anhängare verkar lika övertygade om att det är det enda rätta och att de som gör på något annat vis är riktiga tokstollar.
Den ena skolan förväntar sig kunna börja med nedersta raden och sätta hela plattor där. Den andra börjar med andra raden och skär sedan till plattorna till nedersta raden individuellt.
Problemet är att om golvbrunnen sitter nära vägg, som i ditt fall, och rummet är relativt stort, så blir det ett väldigt krafigt fall från väggen ner till brunnen om kanten skall vara rak.
Antag att du ska ha fallet 1cm/meteri den blå delen. Tänk då att vid kanten till dem gula duschdelen, har du höjden noll. Vid en vägg 1,5 meter därifrån ska du då spackla 15mm. Vid en vägg 60cm ifrån duschdelen, ska du spackla 6mm. Så, mät bara närmsta vägen till duschdelen och multiplicera med fallet.
Tack för att du säger till men man kan göra på detta viset. Det står klart och tydligt i deras monteringsanvisningar samt vi har pratat med dem flertalet gånger om hur man ska göra så att allt blir korrekt enligt konstens alla regler.Kramla skrev:
Hej
//Kramla
Tack för ett bra svar! Vi får göra så att det blir lite olika nivåer längs väggen och sen får kakelplattorna i raden längs ner kapas i olika längd efter det.C cpalm skrev:Antar att frågan gäller huruvida kanten på spacklat golv skall vara strikt horisontell mot väggen eller om den följer med fallet(?)
Ja du har säkert kollat med lev av nivellsystemet, men vad säger spackeltilverkaren om mini i tjocklek på spackel i din konstruktion?A a12345 skrev:
De mest förekommande spackel har en minsta tjocklek på 10-12 mm vid brunnen och de brukar avråda från brott runt duschdelen som i ditt fall. (Du får även ett brott i den konstruktion om du armerar)
Vissa leverantörer skriver även att 20mm är krav på formstabilitet på nivellkonstruktion.
Vill endast informera och du gör som du vill!
Klicka här för att svara