459 läst ·
2 svar
459 läst
2 svar
Spotlights till badrumstak lyser inte, bytt dimmer - Vad kan vara fel?
Köpt ett hus där spotlightsen i taket som är kopplade till en dimmer lyser inte, (Spottarna har spontanlyst en gång när jag tryckte av golvvärmen) Trodde det var fel på dimmern men har nu köpt ny och bytt dimmer och det lyser inte. Vad kan vara fel? (Denna dimmer från Clas som ska klara båda glöd och ledljus)
En svart och två vita kablar i dosan (golvvärme i dosan under, golvvärmen funkar fint).
På gamla dimmern satt svart kabel till symbol våg med en korsande pil och vit till L på dimmern och en vit ej inkopplad. Vet ej om det var rätt då det inte funkade. (Se bild).
Jag sätter i samma ordning i nya dimmern, det händer inget. (Se bild).
Jag kopplar svart till våg med en korsande pil och kopplar in vita kablarna i varsin L, det händer inget.
Jag kopplar svart till våg med en korsande pil och kopplar in båda vita kablarna i samma L, det händer inget.
Jag kopplar förbi dimmern och sätter ihop svart med en vit kabel och det lyser fint i spottarna.
Förslag på åtgärd?
Köpt en multimeter men är osäker på vad jag ska mäta om det spelar någon roll i detta fall.
Nya dimmern
Gamla dimmern
Dosan till golvvärmen
En svart och två vita kablar i dosan (golvvärme i dosan under, golvvärmen funkar fint).
På gamla dimmern satt svart kabel till symbol våg med en korsande pil och vit till L på dimmern och en vit ej inkopplad. Vet ej om det var rätt då det inte funkade. (Se bild).
Jag sätter i samma ordning i nya dimmern, det händer inget. (Se bild).
Jag kopplar svart till våg med en korsande pil och kopplar in vita kablarna i varsin L, det händer inget.
Jag kopplar svart till våg med en korsande pil och kopplar in båda vita kablarna i samma L, det händer inget.
Jag kopplar förbi dimmern och sätter ihop svart med en vit kabel och det lyser fint i spottarna.
Förslag på åtgärd?
Köpt en multimeter men är osäker på vad jag ska mäta om det spelar någon roll i detta fall.
Nya dimmern
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla dimmern
Logga in
Skapa konto
Dosan till golvvärmen
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ser ut som att dimmern på första bilden vill ha en nolledare också (N).
Det ser ut att finnas en nolledare vid golvvärmetermostaten men man ska inte lita på att det är den blåa utan mäta först. Sen kan du dra vidare nollan från den nedre brunnen till den övre.
Det ser ut att finnas en nolledare vid golvvärmetermostaten men man ska inte lita på att det är den blåa utan mäta först. Sen kan du dra vidare nollan från den nedre brunnen till den övre.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Utmärkt felsökning. Då vet vi att det handlar om dimmern.M Mister M skrev:
Det står på Clas hemsida att dimmern "kräver" en nolla, men det framgår inte av den bristfälliga bruksanvisningen. Lite ovanligt för en dimmer som stöder trappkoppling. Du har väl provat de olika inställningarna för framkant och bakkant etc?
Då är det bara en nolla som återstår.
Klicka här för att svara