Hej,

jag är i färd med att påbörja ett bygge av en hemmabio. För att kunna dölja alla kablar vill jag höja det befintliga golvet. Det jag har tänkt göra är att lägga ett regelverk på golvet, golvspån ovanpå regelverket och en heltäckningsmatta på golvspånet.

För att inte få ett ihåligt ljud i golvet bör man ju lägga i någon isolering mellan reglarna, frågan är om detta på något sätt kan skada parketten som ligger under?

Skall den "monteras" på något speciellt sätt?
:confused:

apotekarnes
Lägg ut reglar hyggligt tätt, förslagsvis 60cc, så passar isoleringsskivor bra att lägga i emellan. Reglarna behöver inte vara mer än t.ex . 21x45 så bygger inte golvet så fasligt mycket. Om du lägger reglarna väldigt tätt kan du nog t.o.m. använda 12mm spån istället för 22 vilket "spar" 1 cm i bygghöjd. Isoleringen är bara att trycka ner. Det är ju trots allt bara ljudisolering det handlar om. Parketten kan knappast skadas av lite isolering.

Du har väl inte golvvärme?

Nej, ingen golvvärme finns. Tanken är att skruva regelverket i väggarna runt omkring, för att inte förstöra parketten ifall man ångrar sig någon gång.Det bör väl räcka då rummet inte är så fasligt stort?

Bör man lägga något ljuddämpande under reglarna, t ex sådan man lägger under parkettgolv?

apotekarnes
Om du inte tänker fästa reglarna i parketten finns nog risk för klapperljud om du inte använder nån slags dämpning under. Ett annat alternativ är att spika reglarna med tunn dyckert. T-dyckert som används med spikpistol är bara en millimeter tjock och kommer knappast att ge några märken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.