17 054 läst ·
162 svar
17k läst
162 svar
Höja BR-avgift med olika procenttal?
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
som för övrigt är lite lätt olagligt va? Men det är lite konstigt för jag har oxå påtalat det för banken (ja jag har pratat med alla jag kan komma på) och påtalat att jag har köpt något utan en andel och de tyckte bara att ja ja...
Vilket är anmärkningsvärt. Har du lån så har ju banken pantsättning. Om du då inte har en andel, vad har då pantsättningen för säkerhet. Eftersom banken tar ju din lägenhet som säkerhet. De banken har gett är ju såfall ett Blancolån
Redigerat:
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Jag tycker ni spårar ur en hel del nu. Det är svårt att åka tillbaka i tiden och ändra det som varit, men det är fullt görligt att ställa allt till rätta nu.
Upprätta en ny ekonomisk plan, kör den i stämma, regga klabbet hos myndigheterna. Klart.
Grundtipset du fått, att inte gå in och ändra befintliga andelstal, är oftast rätt. Men nu finns det ju inga kvar, så då är det väl rätt att stämman med de spelregler som finns får värka fram nya.
Det går ju faktiskt att räkna baklänges på alla avgifter, och få fram vilka andelstal ni har idag, och där kan ju diskussionen få börja....
Upprätta en ny ekonomisk plan, kör den i stämma, regga klabbet hos myndigheterna. Klart.
Grundtipset du fått, att inte gå in och ändra befintliga andelstal, är oftast rätt. Men nu finns det ju inga kvar, så då är det väl rätt att stämman med de spelregler som finns får värka fram nya.
Det går ju faktiskt att räkna baklänges på alla avgifter, och få fram vilka andelstal ni har idag, och där kan ju diskussionen få börja....
Alltså... TS får ursäkta men det är något här som inte stämmer, de "svar" som ges både från banken, ABC och Bolagsverket är inte rimliga, någon borde reagera. Jag kan inte låta bli att undra vad som egentligen sägs i dessa telefonsamtal egentligen...
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Nej det är väl kanske så, men när vi ringde runt, det var runt midsommar tror jag, så tänkte jag att det var jag som hade fel. Jag var inte alls insatt då. Det är jag väl kanske inte nu heller, men jämfört med då.timmelstad skrev:
Vad vill du veta?
Jag pratade med banken, hon reagerade precis som jag skrev. Samma bank som precis har höjt lånegränsen med 500.000 kr för renoveringar, så det kan ju ha med det att göra, vad vet jag?
Bolagsverket pratade min sambo med. De sa att det inte fanns någonting registererat och när han ifrågasatte varför det inte fanns någon ekonomisk plan, sa de bara att den inte fanns registrerad, det är inte samma sak som att det inte finns någon. Och att han skulle ringa PRV som har ett register över gamla dokument. Men det sa PRV att dom inte hade, när min sambo ringde.
SCB sa till oss när vi ringde att man fördelar årsavgiften enligt andelstal. Andelstalet i sin tur fördelas i sin tur antingen enligt kvm-boyta eller ursprungliga insatsen. När en annan i styrelsen ringde SCBs chefsjurist så sa dom att vi absolut inte skulle grotta i andelsalen utan att det var bättre att det var som det var nu. (då är ju frågan hur man ställer frågan, men det här skedde runt midsommar när vi var på semester och när vi kom hem hade de redan beslutat avgiftshöjningar, utan att kalla mig, som sitter i styrelsen. jag krävde naturligtvis nytt möte, men det spelar ingen roll, eftersom vi alltid är 4 mot 1)
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
De är inte intresserade överhuvudtaget. Jag har föreslagit att vi ska ta fram andelstal men de vill inte. De kontrade med att om jag promt ville ha andelstal så kan vi ju köra 1/5 var och höja din avgift ännu mera. (Jo det är sant, det var ett av förslagen)Niclas Jonsson skrev:Jag tycker ni spårar ur en hel del nu. Det är svårt att åka tillbaka i tiden och ändra det som varit, men det är fullt görligt att ställa allt till rätta nu.
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Jo? Eller det heter väl inte så på bostadsrätter, men det är en inteckning i föreningen på något vänster? För det gjorde banken när jag tog ursprungliga lånet och när jag året efter ville låna 20.000 kr för köksrenovering så sa banken att jag fick välja på att lägga det på bostadslånet men att man då måste kontakta föreningen och göra en höjning av den inteckningen (kommer inte ihåg vilket ord man använde) eller så kunde jag ta det på blancolån.Mr rättstvist skrev:
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Jo, det finns pant, men det är inte samma system som med fastigheter. På en fastighet så tar man ut pantbrev när man lånar, för dessa betalar man en avgift. Sedan så följer pantbreven med fastigheten, nästa ägare kan alltså belåna fastigheten upp till pantbrevens belopp "gratis". Räcker inte dessa, får den nya ägaren ta ut nya pantbrev.
På ditt lägenhetslån har banken en pant, det är en panträtt i bostadsrätten, alltså egentligen på din andel, och alltså inte på den fysiska lägenheten eller fastigheten. Du kan ju inte pantsätta detta, eftersom du inte äger varken lgh eller hus, utan endas äger en andel i bolaget (föreningen). Banken har ingen pant i fastigheten via ditt lägenhetslån, alltså.
När du betalar av lånet, upphör panten att existera.
På ditt lägenhetslån har banken en pant, det är en panträtt i bostadsrätten, alltså egentligen på din andel, och alltså inte på den fysiska lägenheten eller fastigheten. Du kan ju inte pantsätta detta, eftersom du inte äger varken lgh eller hus, utan endas äger en andel i bolaget (föreningen). Banken har ingen pant i fastigheten via ditt lägenhetslån, alltså.
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Tack, bra förklarat. Men är det inte konstigt att man kan göra en pantsättning på en andel som man inte har, som inte finns angiven någonstans?Niclas Jonsson skrev:Jo, det finns pant, men det är inte samma system som med fastigheter. På en fastighet så tar man ut pantbrev när man lånar, för dessa betalar man en avgift. Sedan så följer pantbreven med fastigheten, nästa ägare kan alltså belåna fastigheten upp till pantbrevens belopp "gratis". Räcker inte dessa, får den nya ägaren ta ut nya pantbrev.
Jag antar att det är SBC du menar och att det då är SBC som hanterar den ekonomiska förvaltningen av föreningen. Jag har svårt att tro att deras jurist skulle tycka att man inte skulle klarlägga andelstalen. Det är ju andelstalen som ska ligga till grund för årsavgiften enligt stadgarna. Vi använder också SBC i vår förening och jag loggade in på styrelsens yta och där fanns all upptänklig information tillgänglig. Även en lägenhetsförteckning som tydligt uppgifter om varje bostadsrätt inklusive andelstal och grundinsats. Någonstans måste du ju kunna hitta detta.whistleblower skrev:SCB sa till oss när vi ringde att man fördelar årsavgiften enligt andelstal. Andelstalet i sin tur fördelas i sin tur antingen enligt kvm-boyta eller ursprungliga insatsen. När en annan i styrelsen ringde SCBs chefsjurist så sa dom att vi absolut inte skulle grotta i andelsalen utan att det var bättre att det var som det var nu. (då är ju frågan hur man ställer frågan, men det här skedde runt midsommar när vi var på semester och när vi kom hem hade de redan beslutat avgiftshöjningar, utan att kalla mig, som sitter i styrelsen. jag krävde naturligtvis nytt möte, men det spelar ingen roll, eftersom vi alltid är 4 mot 1)
När en annan i styrelsen ringde!!?!?? En av de andra som tycker att 1/5 av föreningen är ett lämpligt andelstal om ni bråkar? Börjar mer lukta som en hund ligger begraven. Tror du omgående själv skall ringa till denna jurist. Så du får höra med egna ord.
Nu hade inte vi SBC i min förra förening utan HSB.. Men de samtal vi hade med deras jurist så informerade han alltid om vad som var inom lagens ramar, och konsekvenserna av att inte handla inom dessa
Nu hade inte vi SBC i min förra förening utan HSB.. Men de samtal vi hade med deras jurist så informerade han alltid om vad som var inom lagens ramar, och konsekvenserna av att inte handla inom dessa
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Ja naturligtvis menar jag SBC (trött bara). Vi har ingen ekonomisk förvaltning. Om du menar som vi hade i min andra, stora förening: ett utomstående företag som administerar avgifter, p-platser o.s.v. Jag har ingen inlogg till SBC, men jag kanske kan få det om jag ringer, testar det oxå.lindejo skrev:Jag antar att det är SBC du menar och att det då är SBC som hanterar den ekonomiska förvaltningen av föreningen. Jag har svårt att tro att deras jurist skulle tycka att man inte skulle klarlägga andelstalen. Det är ju andelstalen som ska ligga till grund för årsavgiften enligt stadgarna. Vi använder också SBC i vår förening och jag loggade in på styrelsens yta och där fanns all upptänklig information tillgänglig. Även en lägenhetsförteckning som tydligt uppgifter om varje bostadsrätt inklusive andelstal och grundinsats. Någonstans måste du ju kunna hitta detta.