fast nu söker jag på min andra bostadsrättsförening i sthlm, lägenheten vi precis har sålt och där står det oxå bara köp registeringsbevis och dom har definitivt en ekonomisk plan, det är en alldeles ny förening (ombildning från hyresrätt). Jag kanske är på fel ställe?
https://foretagsfakta.bolagsverket.se/fpl-dft-ext-web/home.seam?cid=22233
 
Tråkigt att din förening sköts som den gör. Hoppas att du lyckas hitta den ekonomisk apölanen. Enligt lagen så skall styrelsen hålla den ekonomiska planen tillgänglig för den som vill läsa den. Hos dig verkar ju ingen veta var den finns. Hur avgifterna utvecklats över tiden måste ju också gå att få fram. Det måste ju finnas en ekonomisk redovisning och den kan man ju inte bara slänga i soporna när verksamhetsåret är slut.
 
Niclas Jonsson skrev:
Verkar konstigt. Verksamt är ju en underportal till boverket, alltså det som myndigheterna har ska finnas där. Har inte ens boverket denna (lag på att den ska registreras hos boverket för att få bilda Brf), finns då föreningen över huvud taget....?

Någon annan kanske har mer kunskap?
Jag har pratat med bolagsverket. De säger att bostadsrättsföreningen finns, och det är en riktig bostadsrättsförening. Jag har oxå kollat om det finns ett annat org.nr bakom, som t.ex. äger fastigheten, men det gör det inte. Och ja just ja, de säger också att de inte har någon ekonomisk plan.

Jag har oxå pratat med banken som finansierade hela rasket från början. De har inte heller några papper kvar.
 
lindejo skrev:
Tråkigt att din förening sköts som den gör. Hoppas att du lyckas hitta den ekonomisk apölanen. Enligt lagen så skall styrelsen hålla den ekonomiska planen tillgänglig för den som vill läsa den. Hos dig verkar ju ingen veta var den finns. Hur avgifterna utvecklats över tiden måste ju också gå att få fram. Det måste ju finnas en ekonomisk redovisning och den kan man ju inte bara slänga i soporna när verksamhetsåret är slut.
Årsredovisningar de sista åren finns ju och man kan ju se vilka avgifter vi har betalat in månad för månad.
 
Vi får helt enkelt ringa juristen på scb igen och fråga om han tycker att det är okej att jag har betalat x antal kronor i insats och att min avgift sen höjs med flera procent en de andras? Får bli morgondagens plan. Återkommer i det ärendet. Tack för all input - ni är bäst :)
 
Niclas Jonsson skrev:
[länk]

Kolla sidan 22. Någon har gjort bort sig rejält. Jag tolkar bolagsverkets skrivning som att alla upplåtelser är ogiltiga, utan att den ekonomiska planen är registrerad hos myndigheten.
Coolt! Det där är ju jävligt intressant. MEN bolagsverket säger bara hmm ja ja, när man säger att det inte finns någon registerade. Men jag kanske har pratat med fel person bara.
 
Du kanske inser varför vi är flera som varnar rejält för ditt läge?
 
whistleblower skrev:
Coolt! Det där är ju jävligt intressant. MEN bolagsverket säger bara hmm ja ja, när man säger att det inte finns någon registerade. Men jag kanske har pratat med fel person bara.
Jag hade gått upp i limningen om jag hade fått ett sånt svar. Du måste vara mer påstridig. Om inte en myndighetsperson kan svara på en så enkel fråga så be att få prata med någon vuxen.
 
tio_Pepe skrev:
Jag hade gått upp i limningen om jag hade fått ett sånt svar. Du måste vara mer påstridig. Om inte en myndighetsperson kan svara på en så enkel fråga så be att få prata med någon vuxen.
Ja absolut, men det är ju inte ER jag ska bråka med eller hur :)

Och när jag pratade med dom så trodde jag faktiskt att de hade rätt. Det kan man ju lioxm förvänta sig av en som är satt att svara på sådana frågor.
 
hempularen skrev:
Du kanske inser varför vi är flera som varnar rejält för ditt läge?
För att jag sitter i styrelsen?
 
Nej, det också, men värre är att om det verkligen inte finns några andelstal, så har du betalat för ingenting när du köpte din lägenhet. Om det ex. skulle visa sig att det saknas andelstal för just din lägenhet så kan föreningen helt enkelt säga upp ditt "hyresavtal". Utan andelstal så har du (nästan) ingen rätt till lägenheten.
 
hempularen skrev:
Nej, det också, men värre är att om det verkligen inte finns några andelstal, så har du betalat för ingenting när du köpte din lägenhet. Om det ex. skulle visa sig att det saknas andelstal för just din lägenhet så kan föreningen helt enkelt säga upp ditt "hyresavtal". Utan andelstal så har du (nästan) ingen rätt till lägenheten.
Ja. Och jag har oxå sagt (med tanke på föreningens ekonomi) att OM vi går i konkurs och ska köpa ut våra lägenheter, hur i helvete ska vi veta vad vi ska betala för om det inte finns några andelstal...

Rent ekonomiskt överlever jag det. Jag har som sagt löst alla lån och får väl ta det i bagaget "erfarenhet" om det skulle vara så. Men det stör mig så in i helvete att de får bete sig hur som helst och att SCB verkar tycka att det är bra idé. Men grejen är att det SCB tycker inte att man ska ändra andelstalen, här finns det inga. Det är en viss skillnad.

Men vad händer om jag inte kan sälja min lägenhet (pga för hög avgift)? Då lämnar jag tillbaka den. Det kan jag ju göra eftersom det inte finns någon kredit på den. Och sen stämmer jag föreningen på summan? Kan man göra det? Och om föreningen konkar pga av det? Vad händer då?
 
hempularen skrev:
Nej, det också, men värre är att om det verkligen inte finns några andelstal, så har du betalat för ingenting när du köpte din lägenhet. Om det ex. skulle visa sig att det saknas andelstal för just din lägenhet så kan föreningen helt enkelt säga upp ditt "hyresavtal". Utan andelstal så har du (nästan) ingen rätt till lägenheten.
Mao att likställa med köpt hyreskontrakt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.