16 770 läst ·
162 svar
17k läst
162 svar
Höja BR-avgift med olika procenttal?
Hur stor är den?
Förvaltningsberättelsen, de ekonomiska siffrorna och revisorns utlåtande vore särskilt intressant...
Finns det ingen förteckning över lägenheter som ingår i föreningen?
Förvaltningsberättelsen, de ekonomiska siffrorna och revisorns utlåtande vore särskilt intressant...
Finns det ingen förteckning över lägenheter som ingår i föreningen?
Man kan begära ett granskningsförfarande. Förut var det länsstyrelsen man begärde sånt hos tror jag. Numer är jag osäker.Mr rättstvist skrev:
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Hej,
Bostadsrättslagen är ingen kul läsning men precis som det nämndes i början av tråden så måste det finnas en ekonomisk plan och den ska vara registrerad hos Bolagsverket. Det måste också enligt lagen finnas stadgar och av dessa ska det framgå på vilka grunder som årsavgiften ska beräknas. Det vanligaste brukar ju vara andelstal. Kolla om du inte kan hitta stadgarna någonstans. Det vore ju märkligt om dessa två saker aldrig skulle ha funnits.
Bostadsrättslagen är ingen kul läsning men precis som det nämndes i början av tråden så måste det finnas en ekonomisk plan och den ska vara registrerad hos Bolagsverket. Det måste också enligt lagen finnas stadgar och av dessa ska det framgå på vilka grunder som årsavgiften ska beräknas. Det vanligaste brukar ju vara andelstal. Kolla om du inte kan hitta stadgarna någonstans. Det vore ju märkligt om dessa två saker aldrig skulle ha funnits.
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Stadgarna säger att årsavgiften ska fördelas enligt andelstalet. Men vi har inget andelstal och därför är det tydligen fritt för tolkningar enligt mina grannar och tillika styrelseledamöter.lindejo skrev:Hej,
Vilken röra!
Jag tror också att det någonstans finns ett andelstal. Det positiva med stadgarna du hittat är i alla fall att alla eventuella höjningar måste vara procentuellt lika för varje lägenhet. Nu gäller det att försöka hitta andelstalen.
Jag tror också att det någonstans finns ett andelstal. Det positiva med stadgarna du hittat är i alla fall att alla eventuella höjningar måste vara procentuellt lika för varje lägenhet. Nu gäller det att försöka hitta andelstalen.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Andelstalen står i den ekonomiska planen, som vem som helst kan ladda ner från verksamt.se om man har en e-legitimation och organisationsnummret. Kostar 75 kr, betala med kontokort.
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Jag hittar det verkligen inte. Om jag loggar in får jag upp: ändra adressupgifter, anmäla egen avgång + något mer (känns ju frestande). För BRF alltså.
Om jag inte loggar in så hittar jag det inte. Help please?
Om jag inte loggar in så hittar jag det inte. Help please?
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Hittade 
Det enda som finns är "köp registeringsbevis". *suck*
Det enda som finns är "köp registeringsbevis". *suck*
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Verkar konstigt. Verksamt är ju en underportal till boverket, alltså det som myndigheterna har ska finnas där. Har inte ens boverket denna (lag på att den ska registreras hos boverket för att få bilda Brf), finns då föreningen över huvud taget....?
Någon annan kanske har mer kunskap?
Någon annan kanske har mer kunskap?