Bo.Siltberg skrev:
Tycker inte att en tvätt på 2.7 kW ska lösa en 13 A-säkring.
Vad är skillnaden hos dig och hos din bekanta i form av nätets styrka?, t.ex tätort/landsbygd, långa skarvsladdar?
Med starkt nät blir startströmmen högre vilket kan lösa säkringen.
Vid svagt nät kan samma sak hända pga den längre starttiden, men en högtryckstvätt har väl ingen märkbar starttid?
Eller så är nånting annat på som lyse eller radio. Så är det hos mig.

En vanlig bärbar radio lär troligtvis inte märkas i sammanhanget. Däremot kan ett takt fullt med ett dussin lysrörsarmaturer eller liknande givetvis vara droppen som får bägaren att rinna över.

Det verkar som om just Kärcher är ganska jobbiga för säkringarna.
Jag har en 5.85 och den ska klara sig på 10AT, men dom går emellanåt vid start så nu kör jag på 16A om de är möjligt.

(Hyfsat starkt nät för att vara på landet, 0.25 Ohm)

Slugge skrev:
Inte trycka in sniglar i propphuven yxis, strömmen flyter så trögt då..
Säg inte det. Dom är bra slemmiga sniglarna. :) Jag har plockat litervis med möss och råttor ur styrskåp i mina dar som klarade av att lösa proppar och de var mycket torrare, även från början. ;)

Jo men man får passa sig för skalet då det är en bra isolator..?

S Setix skrev:
Tjena.

Var extra het idag och köpte en ny högtryckstvätt. Brukar köpa billig skit, men idag var jag på G och köpte en ny kärsher för 7 lök. Jag köpte den största tvätten innan man fick gå upp på 3-fas. Hur som helst blev min glädje kortvarig. Första försöket slutade med att det ryckte till i tvätten och satte tryck. När jag tryckte in handtaget gav den vatten i 2 sekunder innan den dog. Ok shit happens, bytte säkring provade igen, samma problem.

Tvätten är på 2,7 Kw. Började läsa runt lite, om jag fattar detta rätt så inneär detta att på en 10A säkring kan jag bara ta ut 2.3 Kw. Kan man säkra upp vanliga uttag till 16A hursom helst eller finns det nått jag har missat? Eller hur skulle en som vet lösa problemet. Lite svårt att lämna igen tvätten med motiveringen att jag är dum i huvudet och inte kollat upp detta innan.

Martin
Nej ,du får inte säkra upp ett vanligt vägguttag till 16 A ,dels så är inte uttaget avsett för högre strömstyrka än 10 A och dels så är ledningarna till ett sånt uttag bara 1,5 mm2 , för 16 A krävs 2,5 mm2.
Du kan istället använda en adapter till ett 3 fas uttag så du kan ta ut upp till 16 A på en fas ,finns på bla Jula ,Biltema mm.

Tror du inte att TS löst problemet nu, sisådär 10-11 år senare?

• Gilla
Incitament och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.