nino skrev:
Hej

jag har lämnat ett ca pris på ett jobb, Pris 20000-25000
nu är det så att det högre priset är för lågt jag skulle behöva ytterligare ca 10% för att täcka upp mina kostnader pga att en tredje part som också gjort jobb varit ivägen därför har vi fått gjort om vissa moment

Har påpekat detta för kunden men han är (såklart) ointresserad av att betala mer...

Är det ok att höja mitt pris? vet att det pratas mycket om att muntliga bud får höjas med ca 10-15% men gäller det även mitt mailade pris?
Tja,
Om vi tittar på den entreprenadsida som jag jobbar med, jag är bara en vanlig knegare och får instruktionerna från mina chefer. Jag brukar jobba med projekt som inte går att uppskatta, varken från vår sida eller kundens sida. Däremot, så är vi mycket rädda om våra kunder, till skillnad mot byggbranschen i allmänhet. Skanska är väl det bolag som processar mest i tingsrätten. Men jag vill absolut inte att någon enskild entreprenör ska ta illa upp, om du känner dig träffad, så omfattas du inte av min generalisering.

Nåväl, åter till ämnet, "Det finns inga fasta priser", dvs man ger ett pris på de förutsättningar som finns, sedan ändras förutsättningarna. Här gäller det att vara mycket tydlig, så fort man som leverantör ser att förutsättningarna ändras, måste man förhandla detta med kunden. Att ta hem den första tilläggsbeställningen är ganska arbetsamt även om det gäller mindre summor. När man väl arbetat upp kundrelationen är det inte så svårt att få igenom större tillägg.

Det är ett väldigt bra sätt att bli osams med kunden att lägga på en stor extrakostnad på fakturan. I min bransch hade vi nog svalt extrakostnaden och fakturerat maxbeloppet om vi missat att få en extrabeställning från kunden.

Om jag jobbar i fastprisprojekt, ska vi ha en ganska tydlig bild av vad kunden förväntas leverera, om kunden inte klarar av att leverera, måste vi rapportera en avvikelse och förhandla med kunden omedelbart om de ökade kostnaderna. Sedan gör jag inte ett dugg mer än det vi har offererat, det andra får vi inte betalt för.

Kunden brukar i regel få ett bättre arbete utfört när de beställer efter löpande räkning.

1500 om jag förstod det hela rätt, är väl billiga marknadsföringskostnader i detta fall. Bättre en nöjd kund än en missnöjd...

Thomas Lundquist
Det här är ett fall då det gäller att ha känsla och få en snabb uppgörelse mellan parter. Att börja stapla lagar och paragrafer leder bara till mer osämja och ytterligare kostnader.

Försök, Nino på ett smidigt och snyggt sätt få in dom extra kronor du kan. När du känner att det är stopp, så släpp skiten. Det är mitt tips.

tredje part kan verkligen ställa till det. om det är så att du fått stilleståend pga att något skulle varit färdigt när ni skulle göra ert jobb så tycker jag inte att det är något att snacka om. och när du har gett han ett ungefärligt pris, vad stod det då om vad som skulle ingå, var det något nytt som dök upp på vägen osv... bara för att man fått ett pris så innefattar ju inte det vad som ingår...

Precis som sagts tidigare så behövs lite mer detaljer från TS för att slippa gissa och istället resonera utifrån vad som sagts och vad som hänt.

bränski skrev:
tredje part kan verkligen ställa till det. om det är så att du fått stilleståend pga att något skulle varit färdigt när ni skulle göra ert jobb så tycker jag inte att det är något att snacka om. och när du har gett han ett ungefärligt pris, vad stod det då om vad som skulle ingå, var det något nytt som dök upp på vägen osv... bara för att man fått ett pris så innefattar ju inte det vad som ingår...
Det spelar väl ingen roll om man själv tycker att man har rätt, kunden måste också tycka det.

Därför gäller det att man är väldigt tydlig i sitt offertarbete och under det löpandearbetet. Sedan förstår jag också att man inte kan lägga ner hur mycket tid som helst på en offert i 20-25ksek-klassen.

bränski skrev:
Om något nytt tillkommit så ska TS få ett godkännande av kunden innan han går vidare med det, så då borde kunden vara väl medveten om den extrakostnaden eftersom han i något skede godkännt den. Så det verkar inte vara problemet i det här fallet om nu inte TS utfört tilläggsarbeten utan att informera kunden och då kan det bli svårt att få ersättning för det i efterhand.

Varför tror ni att kunderna som har besökts returavdelningen på IKEA i snitt är nöjdare kunder än de som aldrig har varit där... dom hanterar ALLA sina kunder på ett bra sätt...

en anekdot gällande returmottagningen på IKEA går så här; kunden - "hej, jag är inte nöjd med mina vinterhjul till bilen", personalen på IKEA "inga problem, här får ni fyra tusen"(IKEA säljer inga vinterhjul, men dom vill fortfarande ha njöjda kunder)

mr_bygg skrev:
Om något nytt tillkommit så ska TS få ett godkännande av kunden innan han går vidare med det, så då borde kunden vara väl medveten om den extrakostnaden eftersom han i något skede godkännt den. Så det verkar inte vara problemet i det här fallet om nu inte TS utfört tilläggsarbeten utan att informera kunden och då kan det bli svårt att få ersättning för det i efterhand.
som sagt mer info från TS, men kan vara att det dykt upp något oväntat som måste göras för att arbetet ska kunna fortsätta eller utföras över huvudtaget. om kunden inte är hemma, eller går att få tag på, ska man då lägga ner sina verktyg och gå hem?
finns kunder som är väl medvetna att det blivit extra kostnader men tycker ändå att det ska ingå i det man "avtalat". som sagt, i detta pris som TS har lämnat så måste det vara någon spec om vad som ingått i priset. det är det som bestämmer om han kan ta mer betalt. för räkna fel på jobb det har vi alla nog gjort och det svider och det är en hård väg att lära sig...

Jag har skrivit 40-45000. Slutsumman beror på hur länge vi behövde hyra en maskin. Vi påbörjade lite jobb sen kom en annan firma och skulle göra andra jobb så vi fick flytta oss... När vi kom tillbaka vart vi göra om samma jobb. Det andra jobbet var beställt av ägaren. Summan blir totalt 8-10000 då det är jobb på 2ställen

Men det lilla jag vet om entreprenadjuridik, så ska man omedelbart när man ser att förustättningarna för ens lämnade offert har ändrats, kontakta kunden och komma överens om en tilläggsbeställning.

Det jag direkt avråder från, det är att direkt skicka en faktura med extrakostnaden pålagd.

Min rekommendation är att du kontaktar din kund, talar om att du var tvungen att göra om jobbet. Dvs kundens mindre lyckade planering kostade dig x kr. Det är ju kunden som har projektansvaret, eller hur. Här talar du om att du tyvärr måste lägga på det på fakturan. Nu kan du skicka din faktura. Det man som kund avskyr är överraskningar.

nino skrev:
Vi påbörjade lite jobb sen kom en annan firma och skulle göra andra jobb så vi fick flytta oss... När vi kom tillbaka vart vi göra om samma jobb.
Jag tycker det låter som att den andra firman borde stå för dessa extra kostnader, eftersom dom förstört (?) det ni gjort.

nino, när du upptäckte att det jobb du gjort behövde göras om kunde du faktiskt ha kontaktat kunden och frågat om kunden vill beställa jobbet på nytt.

jag ha varit borta några dagar med taskigt internet...

Jobbet bestod i målning av 2 hus, när hus 1 var intäckt så kom firma nr 2 för markjobb och började naturligvis där vi var, så vi flyttade till nästa och när vi skulle tillbaka så var istortsett all täckning bortblåst och bortriven...

det är endel av strulet, sen har markarbetarna stött sig mot väggar med handavtryck som följd, sågat sten så det dammat ner fasaden bla.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra... surt att förlora på ett jobb när det inte är mitt fel men lika surt att bråka med kunder

Men visade du för kunden det markfirman ställt till med innan du gjorde om?
Och frågade du kunden hur ni skulle göra när markfirman ville komma till när ni börjat?

Om du gjort det, hade nog jag som kund förbannat min dåliga planering men tvingats svälja extrakostnader.
Men om du inte sagt något om konsekvenserna innan kan det bli jobbigt. Du har kanske rätt, men får bråka om det är en överraskning för kunden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.