Har precis köpt/fått hem och installerat en beröringsfri blandare från Kina. Den ser bra ut, fungerar helt ok förutom en sak - att vattentrycket är alldeles för högt. Det spolar och stänker åt alla håll.

Kan inte hitta något in instruktioner om justering och ser inga direkt justermöjligheter på den. Vad finns det att göra för att komma tillrätta?

Ja att köpa en ny svensksåld är ett självklart svar, men övriga åtgärder? Vi köpte denna till vår "lilla" toalett då vi för någon månad sedan köpte en beröringsfri från Oras till den stora som vi är nöjda med och till 1/5 av priset ansåg jag det värt chansa lite med en Kina-direkt.

RoTe
Sänka vattentrycket måste ju gå?

Inga föravstängningsventiler som man kan ställa på halvstängt?

Nej, det finns inga ventiler. Du tänker på rören? Vad är det för typ man sätter där?

Har fått svar av säljaren nu och han meddelar att blandaren i sig inte har möjlighet att justera vattentrycket. Snålspolande munstycken läste jag någonstans kunde vara något också att stoppa dit.

Vad är skillnaderna - Föravstängningsventil/Halvkoppling/Minikulventil.

Samma sak med olika namn eller? Ser ungefär lika ut.

Jag har en blandare typ vattenfall på ett tvättställ hemma. Då följde det med små plastpluggar som man stoppade in i kopplingen efter flexslangen för att strypa flödet. Kanske något du kan använda? Säkert finns det någon specialventil för detta du kan använda också.

Tack för svaren som kommit.

Jag har nu delvis löst problemet med vattentrycket:
- Jag bytte munstucket (strålsamlare) och tog den från Westerbers engreppsblandare vi bytte ut. Det blev bättre så den var möjligen mer snålspolande.
- Jag bytte plats på blandarna och satte "kina blandaren" i stora toan och Oras blandaren där vi hade problem med trycket. Nu fungerar båda helt ok, så möjligen var trycket högre på lilla toan och Oras klarar detta bättre.

Men nu har jag fått ett annat problem på halsen, då Kinablandaren stänger smäller det i vattenledningarna något det inte gjorde med Oras. Vad gör man för att komma undan detta?

OpiMaza
Du skulle nog behöva sänka trycket innan blandaren så kanske "smällen" blir mildare eller mindre.
Kanske ett par ballofixer kan lösa det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.