Düsseldorff Bergendorff skrev:
Du behöver inte vara orolig för mögel om det inte är så att RF ligger över 75 % under en längre period. Däremot håller jag helt med dig om att luftfuktigheten är hög i ditt sovrum, för att vara inomhus. Testa med en luftavfuktare.
Fattar inte riktigt varför luftfuktigheten är så hög i just det sovrummet, även om någon inte är i rummet under dagen. Sovrummet är lite mindre än de andra sovrummen, men tilluft via FTX finns såklart även här.

• Gilla
Stenis99
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I hemmiljö behöver man inte bekymra sig om influensavirus och bakterier i luften för sånt sprids så bra mellan familjemedlemmarna ändå. Om luftfuktigheten var konstant över 70 % då skulle det kunna bli mögel men sett över dygnet så är ju luftfuktigheten även nere på 40 %.
De senaste 10 dagarna har det legat på 50-73%, så då får man helt enkelt bara hoppas på att luftfuktigheten ute går ner, alternativ köpa luftavfuktare

• Gilla
sapipil
  • Laddar…
Düsseldorff
A Ace83 skrev:
Fattar inte riktigt varför luftfuktigheten är så hög i just det sovrummet, även om någon inte är i rummet under dagen. Sovrummet är lite mindre än de andra sovrummen, men tilluft via FTX finns såklart även här.
Hur mäter du RF? Om du har en mätare i varje rum så tycker jag att du ska börja med att mäta med en annan mätare i det utsatta sovrummet. För att utesluta mätarfel. Sen kan man börja fundera på var fukten kommer ifrån. Låter märkligt att just ett rum (bortsett från badrum, tvättstuga, källare och vind såklart) skulle avvika kraftigt från övriga rum.

• Gilla
Gert57
  • Laddar…
Hur mäter du RF? Om du har en mätare i varje rum så tycker jag att du ska börja med att mäta med en annan mätare i det utsatta sovrummet. För att utesluta mätarfel. Sen kan man börja fundera på var fukten kommer ifrån. Låter märkligt att just ett rum (bortsett från badrum, källare och vind såklart) skulle avvika kraftigt från övriga rum.
Mäter via brandvarnare från verisure, har en gammal ”manuell” fuktmätare från gamla bastun. Ska sätta in den i rummet o se vad den visar.

Just nu ligger nivåerna på följande
Sovrum 1: (det minsta rummet): 23 grader, 74% luftfuktighet
Sovrum 2: 23.2 grader 69% luftfuktighet
Sovrum 3: 23.9 grader 66% luftfuktighet
Tvättstugan: 23.8 grader 66% luftfuktighet
Vardagsrummet: 23.8 grader 66% luftfuktighet

utetemperatur: 20grader, luftfuktighet 76% (via iOS väder app)

Düsseldorff
A Ace83 skrev:
Mäter via brandvarnare från verisure, har en gammal ”manuell” fuktmätare från gamla bastun. Ska sätta in den i rummet o se vad den visar.

Just nu ligger nivåerna på följande
Sovrum 1: (det minsta rummet): 23 grader, 74% luftfuktighet
Sovrum 2: 23.2 grader 69% luftfuktighet
Sovrum 3: 23.9 grader 66% luftfuktighet
Tvättstugan: 23.8 grader 66% luftfuktighet
Vardagsrummet: 23.8 grader 66% luftfuktighet

utetemperatur: 20grader, luftfuktighet 76% (via iOS väder app)
Ok, det är hög RF över hela spektrat, högre än det borde vara inomhus. Börja med att testa med en annan mätare och inte vid tak. Mät på ca 1,5 meters höjd om möjligt.

Ok, det är hög RF över hela spektrat, högre än det borde vara inomhus. Börja med att testa med en annan mätare och inte vid tak. Mät på ca 1,5 meters höjd om möjligt.
Ska testa det och se vilka värden jag får. Ska också sägas att detta problem ”bara” uppstår på sommaren

D rob_t_j72 skrev:
Skulle aldrig kunna sova med de temperaturerna ni har i ert sovrum, har ni inte funderat på en ac att kyla ner och som avfuktar samtidigt?

Är väldigt nöjd med denna förutom utblåsslangen som måste förstärkas: [länk]
Är det både kylningsfunktion och avfuktning samtidigt när du kör den? Eller är det 2 olika lägen?

• Gilla
Emil Malmsjö
  • Laddar…
Om det är med slang för utblåset som läggs ut genom ett fönster så både kyler och avfuktar den samtidigt. Samlas också kondensvatten i en liten inbyggd tank som man måste tömma emellanåt.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om det är med slang för utblåset som läggs ut genom ett fönster så både kyler och avfuktar den samtidigt. Samlas också kondensvatten i en liten inbyggd tank som man måste tömma emellanåt.
Ja då känns det mindre lockande då vi inte vill ett rör ut genom fönstret

• Gilla
Maria L1
  • Laddar…
Då kan man välja en luftluftvärmepump eller dito A/C-aggregat så blir det bara ett 65 mm hål genom väggen som behövs för rörpaketet.

Hur är inställningarna på FTX egentligen? Har ni kollat allt? Nattkyla, temp mm?

J Josth skrev:
Då kan man välja en luftluftvärmepump eller dito A/C-aggregat så blir det bara ett 65 mm hål genom väggen som behövs för rörpaketet.
Nu hade jag bara tänkt ha något tillfälligt i det sovrum som har högst luftfuktighet, ska inte göra någon fast installation

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur är inställningarna på FTX egentligen? Har ni kollat allt? Nattkyla, temp mm?
Frikylan fungerar som den ska. Eller vad tänkte du på? När frikylan aktiveras så går både från och tilluft upp på 100% fläkthastighet.

När vi inte kör frikyla går fläktarna på 70% tilluft och 80% frånluft

Bra. Tänkte även på den höga temperaturen

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bra. Tänkte även på den höga temperaturen
Vi bytte panel tillägsisolerade, och satte in nya 3glas fönster förra sommaren. Så huset är ganska varmt jämfört med förut. Men som sagt med frikyla kan jag få ner graderna ganska mycket om jag kör frikyla på kvällen. Dock som jag nämnde så vill resten av familjen ha det varmt som det är nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.