26 005 läst ·
56 svar
26k läst
56 svar
Hög luftfuktighet sovrum
Fattar inte riktigt varför luftfuktigheten är så hög i just det sovrummet, även om någon inte är i rummet under dagen. Sovrummet är lite mindre än de andra sovrummen, men tilluft via FTX finns såklart även här.Bergendorff skrev:
De senaste 10 dagarna har det legat på 50-73%, så då får man helt enkelt bara hoppas på att luftfuktigheten ute går ner, alternativ köpa luftavfuktareBirgitS skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 113 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 113 inlägg
Hur mäter du RF? Om du har en mätare i varje rum så tycker jag att du ska börja med att mäta med en annan mätare i det utsatta sovrummet. För att utesluta mätarfel. Sen kan man börja fundera på var fukten kommer ifrån. Låter märkligt att just ett rum (bortsett från badrum, tvättstuga, källare och vind såklart) skulle avvika kraftigt från övriga rum.A Ace83 skrev:
Mäter via brandvarnare från verisure, har en gammal ”manuell” fuktmätare från gamla bastun. Ska sätta in den i rummet o se vad den visar.Bergendorff skrev:
Hur mäter du RF? Om du har en mätare i varje rum så tycker jag att du ska börja med att mäta med en annan mätare i det utsatta sovrummet. För att utesluta mätarfel. Sen kan man börja fundera på var fukten kommer ifrån. Låter märkligt att just ett rum (bortsett från badrum, källare och vind såklart) skulle avvika kraftigt från övriga rum.
Just nu ligger nivåerna på följande
Sovrum 1: (det minsta rummet): 23 grader, 74% luftfuktighet
Sovrum 2: 23.2 grader 69% luftfuktighet
Sovrum 3: 23.9 grader 66% luftfuktighet
Tvättstugan: 23.8 grader 66% luftfuktighet
Vardagsrummet: 23.8 grader 66% luftfuktighet
utetemperatur: 20grader, luftfuktighet 76% (via iOS väder app)
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 113 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 113 inlägg
Ok, det är hög RF över hela spektrat, högre än det borde vara inomhus. Börja med att testa med en annan mätare och inte vid tak. Mät på ca 1,5 meters höjd om möjligt.A Ace83 skrev:Mäter via brandvarnare från verisure, har en gammal ”manuell” fuktmätare från gamla bastun. Ska sätta in den i rummet o se vad den visar.
Just nu ligger nivåerna på följande
Sovrum 1: (det minsta rummet): 23 grader, 74% luftfuktighet
Sovrum 2: 23.2 grader 69% luftfuktighet
Sovrum 3: 23.9 grader 66% luftfuktighet
Tvättstugan: 23.8 grader 66% luftfuktighet
Vardagsrummet: 23.8 grader 66% luftfuktighet
utetemperatur: 20grader, luftfuktighet 76% (via iOS väder app)
Är det både kylningsfunktion och avfuktning samtidigt när du kör den? Eller är det 2 olika lägen?D rob_t_j72 skrev:
Frikylan fungerar som den ska. Eller vad tänkte du på? När frikylan aktiveras så går både från och tilluft upp på 100% fläkthastighet.Jonatan79 skrev:
När vi inte kör frikyla går fläktarna på 70% tilluft och 80% frånluft
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi bytte panel tillägsisolerade, och satte in nya 3glas fönster förra sommaren. Så huset är ganska varmt jämfört med förut. Men som sagt med frikyla kan jag få ner graderna ganska mycket om jag kör frikyla på kvällen. Dock som jag nämnde så vill resten av familjen ha det varmt som det är nu.Jonatan79 skrev: