Vi har sett att luftfuktigheten i våra sovrum ligger på ca 60-72% nu på sommaren när det är som högst luftfuktighet i huset på kvällen/natten. Kan det vara lönt att köpa en luftavfuktare för att få ner luftfuktigheten i just sovrummen?
Tänker att det inte är så bra att luftfuktigheten är så hög om det nu blir en lång och fuktig sommar.
Har FTX ventilation i huset.
Bilden är på graf (1Juni -24Juni) för det sovrum som har högst luftfuktighet.
Tänker att det inte är så bra att luftfuktigheten är så hög om det nu blir en lång och fuktig sommar.
Har FTX ventilation i huset.
Bilden är på graf (1Juni -24Juni) för det sovrum som har högst luftfuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
Skulle aldrig kunna sova med de temperaturerna ni har i ert sovrum, har ni inte funderat på en ac att kyla ner och som avfuktar samtidigt?
Är väldigt nöjd med denna förutom utblåsslangen som måste förstärkas: https://www.hornbach.se/shop/Luftko...MHQgpSlHDH-8O7xvEf7JaBb2uAgICVShoCVa8QAvD_BwE
Är väldigt nöjd med denna förutom utblåsslangen som måste förstärkas: https://www.hornbach.se/shop/Luftko...MHQgpSlHDH-8O7xvEf7JaBb2uAgICVShoCVa8QAvD_BwE
Produkter som diskuteras: "avfuktar"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Värmen kan jag få ner med hjälp av frikyla funktionen på FTX systemet, men då klagar resten av familjen att det blir för kallt. Känns inte supervärme direkt pga FTX fläktar på ganska bra. Det är luftfuktigheten som vi stör oss på. Tack för tipset med ac som även avfuktar. Jag antar att de flesta avfuktare alstrar ganska mkt värme vilket jag inte vill nu på sommarenD rob_t_j72 skrev:
Nja öppna fönstret ökar inte värmen i sovrummen på natten.Krokben skrev:
som inatt var det tex 16 grader ute, tilluften med frikyla blev ca 18 grader.
Jag antar att luftfuktigheten inte minskar om jag tex kör frikyla/tilluft 18grader och det är en medeltemp i huset på 25grader?
Den kommer att minska för att tilluften blir ju delvis avfuktad om den kyls ner. Hur mycket vågar jag inte svara på men när det är ca 26 grader hemma och jag ställer värmepumpen på 22 så forsar det friskt med kondensvatten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 077 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 077 inlägg
Är det verkligen så? Är inte meningen med just frikyla att få in kall luft snabbt i systemet, dvs som att man skulle öppnat alla fönster och fått korsdrag med den kalla uteluften.Krokben skrev:
Jo vi har också luftvärmepump, men den sitter i vardagsrummet långt ifrån sovrummen. Har också sett att det blir mkt kondensvatten när jag sätter den på kyla
Frikyla har exakt samma funktion som vilken AC som helst; att kyla luften. När varm och fuktig luft kyls ner så fälls stora delar av fukten ut i form av kondens. Ja ta en kall öl och ställ på bordet en sommar, samma sak!A Ace83 skrev:Är det verkligen så? Är inte meningen med just frikyla att få in kall luft snabbt i systemet, dvs som att man skulle öppnat alla fönster och fått korsdrag med den kalla uteluften.
Jo vi har också luftvärmepump, men den sitter i vardagsrummet långt ifrån sovrummen. Har också sett att det blir mkt kondensvatten när jag sätter den på kyla
Edit: En luftavfuktare gör samma sak, kyler först ner luften och värmer sedan upp den.
Man ska inte blanda ihop frikyla från bergvärmehål med sommarläge i FTX-aggregatet då man låter luften passera utan värmeväxling.A Ace83 skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 112 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 112 inlägg
Du behöver inte vara orolig för mögel om det inte är så att RF ligger över 75 % under en längre period. Däremot håller jag helt med dig om att luftfuktigheten är hög i ditt sovrum, för att vara inomhus. Testa med en luftavfuktare.A Ace83 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 077 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 077 inlägg
I hemmiljö behöver man inte bekymra sig om influensavirus och bakterier i luften för sånt sprids så bra mellan familjemedlemmarna ändå. Om luftfuktigheten var konstant över 70 % då skulle det kunna bli mögel men sett över dygnet så är ju luftfuktigheten även nere på 40 %.A Ace83 skrev: