6 814 läst ·
29 svar
7k läst
29 svar
Hög fukt i badrumsväggar – behöver råd
När jag först misstänkte att något var fel mätte jag relativt hög fukt på utsidan av väggen där dörren sitter. Jag minns tyvärr inte de exakta värdena, men jag reagerade på att de var ovanligt höga. När jag mäter nu är fuktnivåerna där nere på samma nivå som övriga väggar, cirka 9%. Jag kan dock inte mäta på "baksidan" av den vänstra väggen (den med 99,9% fukt), eftersom det står ett stort skåp i vägen.Krikkan skrev:
Jag vet inte om det här är ett problem eller vad som kan anses vara normalt, och därför vänder jag mig till forumet för att få guidning innan jag kontaktar försäkringsbolaget (som endast täcker ifall det är läckage från rör) eller tar in en expert för att utreda om det kan vara ett garantiärende? Som jämförelse kan jag nämna att i vårt andra badrum på nedervåningen är fuktvärdena betydligt lägre, även precis efter att vi har duschat.
Jag hade inte litat ett dugg på din mätare. Hur ska den kunna mäta igenom en glaserad kakelplatta?
Sedan att fog är fuktig är helt ok. Du ska däremot inte ha fukt bakom tätskiktet sim är din fuktspärr.
Att färgen på fodret flagar är inget ovanligt eftersom luften när du duschar innehåller mycket fukt som trä kan suga åt sig.
Sedan att fog är fuktig är helt ok. Du ska däremot inte ha fukt bakom tätskiktet sim är din fuktspärr.
Att färgen på fodret flagar är inget ovanligt eftersom luften när du duschar innehåller mycket fukt som trä kan suga åt sig.
Är inte det där en kapacitiv mätare som mäter materia, inte bara fukt? Då är % siffran ett referensvärde, inte en fukthalt.
Prova på en garanterat torr möbel så ser du högre värden i alla hörn, högre värden i grövre möbeldelar, högre värden nära skruvar mm. Eller?
Prova på en garanterat torr möbel så ser du högre värden i alla hörn, högre värden i grövre möbeldelar, högre värden nära skruvar mm. Eller?
Jag vet inte hur exakt en sådan mätare är, men att den visar så stora skillnader mellan duschutrymmet och övriga väggar borde ändå indikera att något inte står rätt till.Matti_75 skrev:
Jag hade inte litat ett dugg på din mätare. Hur ska den kunna mäta igenom en glaserad kakelplatta?
Att det kan finnas fukt bakom tätskiktet är i sig inte konstigt, men de stora skillnaderna mellan våra två badrum fick mig att reagera. Det nedre badrummet, som är ungefär lika stort och används dagligen, visar 8-12% fukt i väggarna. Det på övervåningen, som vi inte har använt sedan i somras, visar däremot 89-99%.
Jag är inte särskilt orolig över att färgen på fodret flagnade, men det faktum att det kändes fuktigt långt efter duschning, tillsammans med förhöjd fukthalt i väggen bakom, gjorde att jag började undersöka saken mer noggrant.
Det behöver inte nödvändigtvis vara något allvarligt fel på badrummet, men jag tycker fortfarande att det är märkligt att mätaren visar så hög fukt när badrummet inte har varit i bruk på flera månader.
Den visar ca 5% högre vid reglar etc, På en möbel visar den ungefär samma resultat över hela möbeln. Enda anledningen att den skulle visa så olika i duschutrymmet och i övriga rummet på grund av att mätaren mäter materia, inte fukt, är ifall det är ett helt annat material runt duschutrymmet.B Bjober skrev:
Badrum och duschutrymmen är inte min expertis, så en kraftigare fuktspärr i "duschhörnan" skulle kunna visa ett annat resultat där.
Är det likadant kakel i båda utrymmena?
Jag har varit med om skadetekniker som mätt med sina instrument och påtalat att det skall rivas pga fukt. När vi sedan öppnat väggarna finns inga spår av fukt.
Det är därför jag säger att lita inte för mycket på instrumentet
Jag har varit med om skadetekniker som mätt med sina instrument och påtalat att det skall rivas pga fukt. När vi sedan öppnat väggarna finns inga spår av fukt.
Det är därför jag säger att lita inte för mycket på instrumentet
Det är likadant kakel i hela badrummet.Matti_75 skrev:
Jag är alltid skeptisk med instrument, men tycket att det skumt med så stora avvikelser. Dock så märkte jag att det är väldigt stor avvikelse med några centimeter, vilket kan tyda på att det är ett annat material i duschutrymmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte ta upp en bit av väggen från utsidan så att du kommer åt att mäta och inspektera ordentligt från utsidan?jorsig skrev:
Som jag nämnt i tidigare svar så har jag borrat up ett lite hål på väggen där dörren sitter och använt en inspektionskamera, där ser jag inga problem förutom lite svartmögel precis vid dörren, säkert när vatten har runnit in vid dörrkarmen någon gång. Tyvärr så kommer jag inte åt den sida som har högst fukt då ett stort skåp står i vägen.P PS74 skrev:
Den enda förklaringen jag kan hitta är att konstruktionen för duschutrymmet och övriga badrummet skiljer sig åt på något sätt, då det är en ganska distinkt gräns för de höga mätvärdena. Det skall vara installerat med LIP Foliesystem av en certifierad firma, men jag har inga övriga detaljer hur det är installerat.
Den flagnade dörrkarmen och hög fukt på utsidan av väggen när jag först upptäckte problemet kan ha berott på att fukt hade smugit sig in vid dörren.
Vi får börja använda duschen igen och hoppas på det bästa.
Den flagnade dörrkarmen och hög fukt på utsidan av väggen när jag först upptäckte problemet kan ha berott på att fukt hade smugit sig in vid dörren.
"vattenburen golvvärme"? Har du jämt tryck i systemet? Kan ju vara en slang som ligger och "svettas".jorsig skrev:
Hej,
Jag har upptäckt problem med fukt i vårt badrum och skulle behöva tips om hur jag ska gå vidare.
För ett tag sedan märkte jag att färgen på dörrfodret närmast duschutrymmet hade börjat flagna längst ner. När vi flyttade in för några år sedan var duschdörrarna lite lösa (fastsatta med lim dvs inga borrhål), vilket gjorde att lite vatten kunde läcka utanför. Jag tänkte att det kunde vara orsaken till problemet, men vi åtgärdade detta för länge sedan genom att fästa duschdörrarna med nytt "limkit" och täta med silikon mot kaklet.
När jag skulle måla om dörrfodret för några månader sedan märkte jag att fodret var fuktigt, trots att inget vatten borde ha nått fodret på länge. Jag använde en enkel Kjell & Co fuktmätare som visade maximal fukt, 22%. Jag tog bort dörrfodret och mätte på kanten av nedersta kakelplattan, där jag fick samma resultat. Den nedersta kakelplattan var mörkare på sidan jämfört med de andra, medan plattorna ovanför visade betydligt mindre fukt. På grund av detta så har vi använt vårt andra badrum de senaste månaderna.
[bild][bild]
Nu har jag skaffat en förhoppningsvis bättre, kontaktfri fuktmätare och låtit bli att använda den duschen i över tre månader, men det är fortfarande väldigt hög fukt i väggarna.
Vi har vattenburen golvvärme som skulle kunna störa värdena på golvet, men den borde ge samma värden över hela golvet och hjälpa till att torka eventuell kvarvarande fukt.
- Väggar mot duschutrymmet: Den nedersta kakelplattan visar nära 99,9% fukt, både innanför och utanför duschdörrarna. En platta upp och på övriga väggar sjunker fukten till cirka 15%.
- Golvet: Närmast duschen visar mätaren 65%, och i övriga badrummet cirka 30%.
[bild][bild][bild][bild][bild]
Jag har också mätt med stiften:
Som referens har vi ett annat duschutrymme där den nedersta kakelplattan visar 11% och golvet under 50%, en timme efter duschning.
- Kakel-/klinkerfogarna samt golvbrunnens manschett: 0% fukt.
- Kanten på nedersta kakelplattan vid dörrfodret: 5-8%.
Jag har borrat ett litet hål på baksidan av väggen nära dörren och använt en inspektionskamera. Jag ser inga uppenbara skador inne i väggen, förutom en tunn strimma svartmögel mellan vägg och regeln vid golvet nära dörrkarmen. Jag har också inspekterat under duschgolvet och runt golvbrunnen via ett spotlight-hål på våningen under, utan att hitta några tecken på fuktskada där.
Eftersom fuktmätaren visar extrema värden i en dusch som inte har använts på flera månader, undrar jag vad som kan vara orsaken. Ifall det vore ett läckande rör i väggen tycker jag att det borde visa sig som synbar fukt i mellanväggen eller i taket på våningen under?
Har någon erfarenhet av liknande problem och förslag på vad vi bör göra härnäst innan vi tar till drastiska åtgärder?
Om det är folie kanske det går att lappa med mer folie ut över karmen om du tar bort en kolumn plattor. Hur är det med tröskeln, är det tätskikt uppvikt där?jorsig skrev:
Den enda förklaringen jag kan hitta är att konstruktionen för duschutrymmet och övriga badrummet skiljer sig åt på något sätt, då det är en ganska distinkt gräns för de höga mätvärdena. Det skall vara installerat med LIP Foliesystem av en certifierad firma, men jag har inga övriga detaljer hur det är installerat.
Fått någon klarhet i detta?
Frågar bara för att jag är nyfiken.
Frågar bara för att jag är nyfiken.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför så hög luftfuktighet?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Höga fukt värde i källaren, bättre när värme satts igång.
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
70-tals hus, platta på mark, syllar bytt -00 men nu hög fuktkvot igen?
Övrigt husrelaterat -
Källare med hög relativ fuktighet - köpa ändå?
Byggnadsvård -
Krypgrund Corroventa - fuktighet för hög
Grund & Markarbeten