Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Jag har en tillbyggnad med öppet till nock samt en luftspalt på 25 mm innanför råsponten. Jag var förutseende nog att sätta in en fuktighetsgivare i spalten (nära taknocken) och från den får jag nu lite oroväckande värden. Den visar nämligen 99,9% luftfuktighet.
Takisoleringen är 195+45 mm med ångbroms bakom 45-skiktet. Jag har försökt vara väldigt noga med tätningen så det inte skulle sippra ut någon fukt från rummet. Så var kan fukten komma ifrån och bör jag vara orolig?
Takisoleringen är 195+45 mm med ångbroms bakom 45-skiktet. Jag har försökt vara väldigt noga med tätningen så det inte skulle sippra ut någon fukt från rummet. Så var kan fukten komma ifrån och bör jag vara orolig?
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Inte helt nybyggt, takkonstruktionen har 4-5 år på nacken. Fick liknade mätvärden föregående vinter, men tänkte att det kanske var byggfukt. På sommarhalvåret såg allt bra ut dock.
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Testade igår att trycka in luft i ena takfoten. Satte en lövblås mot ventilationsspalten i samma fack som fuktighetsgivaren sitter och körde på max i 25 minuter (då batteriet gav upp). Fick en väldigt tydlig respons på mätningen.
Startade kl. 13.35 och avslutade kl 14.00. I diagrammet nedan ser man att luftfuktigheten dök nästan direkt vid start. Man ser också att den gick tillbaka väldigt snabbt efter avslut.
Sensorn är av typen DHT22 och jag har läst lite om att den kan låsa sig och bete sig underligt ibland. Men trots allt reagerar den. Frågan är bara om den visar rätt.
Luftfuktigheten utomhus gick inte över 81% under samma period:
Så om takgivaren visar rätt, varifrån kommer fukten??
Startade kl. 13.35 och avslutade kl 14.00. I diagrammet nedan ser man att luftfuktigheten dök nästan direkt vid start. Man ser också att den gick tillbaka väldigt snabbt efter avslut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sensorn är av typen DHT22 och jag har läst lite om att den kan låsa sig och bete sig underligt ibland. Men trots allt reagerar den. Frågan är bara om den visar rätt.
Luftfuktigheten utomhus gick inte över 81% under samma period:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så om takgivaren visar rätt, varifrån kommer fukten??
Du behöver mäta temperaturen också för att kunna veta vad som sker med fukten. Både på vinden och utanför.
Detta för att luft i olika temperaturer kan bära olika mängder av fukt. Det påverkar andel fukt i %.
Detta för att luft i olika temperaturer kan bära olika mängder av fukt. Det påverkar andel fukt i %.
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Jag mäter temperaturen också, och den går som väntat upp under dagen varvid RH går ner. Men oavsett det är det väl den relativa fuktigheten som är avgörande för mögelpåväxt? Jag kan förstå att om det är varm och fuktig inomhusluft som kommer upp i den kalla luftspalten, så stiger RH rejält. Men 100% vill man väl alltid undvika -- eller är det normalt?Matti_75 skrev:
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Jag är inte riktigt med på resonemanget här. Eftersom vindsbjälklaget i parallelltaket är välisolerat, har luftspalten ("vinden") i princip utomhustemperatur. Den varierade i detta fall från c:a 1 grad på natten till 10 på dagen. Men om fukten kommer från inomhusluften borde väl skillnaden mellan inom- och utomhustemperatur vara mer relevant?Matti_75 skrev:
Varm inomhusluft är alltid fuktigare än utomhusluften denna årstid det vet vi. Därför är temperaturskillnaden mellan vind och utomhusluften intressant att se.
Du skriver parallelltak utan plast förmodar jag men hur är det isolerat? Sedan 100% fuktighet då borde du ha kondens där
Du skriver parallelltak utan plast förmodar jag men hur är det isolerat? Sedan 100% fuktighet då borde du ha kondens där
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Bra poäng. Har inte exakta mätvärdena tillgängliga, men det kan nog ha skilt ett par grader mellan vinds- och utomhustemperaturen. Taket är isolerat med 220 mm från luftspalten. Sedan ångbroms och ytterligare 45 mm isolering utanpå denna. Men om det är svårt att få det helt tätt, borde det väl ofta bildas kondens i luftspalter den kalla årstiden?Matti_75 skrev:
Om du har ångbroms borde det ju inte vara inomhusluften som gör din fuktproblematik.
Nattutstrålningen kan vara en orsak till detta.
Har du provat täcka för luftspalten i nederändan för att se vad som händer?
Nattutstrålningen kan vara en orsak till detta.
Har du provat täcka för luftspalten i nederändan för att se vad som händer?
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Nej det har jag inte provat. Kan undersöka detta nästa gång jag är på plats.Matti_75 skrev:
Den relativa luftfuktigheten säger hur mycket fukt som luften kan binda vid en viss temperatur. Om man har utomhusluft med 81% RH och kyler ner den så stiger RH. Så därför är det viktigt att ha med temperaturen.Buildgates skrev:
Jag mäter temperaturen också, och den går som väntat upp under dagen varvid RH går ner. Men oavsett det är det väl den relativa fuktigheten som är avgörande för mögelpåväxt? Jag kan förstå att om det är varm och fuktig inomhusluft som kommer upp i den kalla luftspalten, så stiger RH rejält. Men 100% vill man väl alltid undvika -- eller är det normalt?
Tex om det är 10°C RH81% ute så är daggpunkten RH100% redan vid ca 7°C.
Nu gissar jag, men kan utrymmet med de höga värdena kylas ner under natten och inte värmas upp lika fort som luften utanför gör?
Sedan finns den absoluta fuktmängden i luft tex vikt per volym luft, den är densamma oavsett temperatur. Så luft innehåller lika mycket vattnen oavsett temperatur men ju kallare luften blir, ju högre blir den relativa fuktigheten.
En viktig sak att komma ihåg är att mögeltillväxt börjar redan vid 75% RH och möglet växer fortare ju högre RH är.
Först vid 100% RH så ser man kondens så kondens är inget krav för mögeltillväxt.
Fick lära mig i forntiden:
Att mäta är att veta. Men att mäta rätt kan vara svårt.