Har för ett tag sen köpt ett fritidshus som står i backe ned mot sjö. Huset är byggt 1962 och står på plintar som någon gång konverterats till någon slags halv krypgrund/plintgrund genom att sätta upp bräder och lägga in sten. Höjden är från 60cm till 10-15 högre upp på backen.
IMG20260809083421.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG20260809083520.jpg
Skapa konto
IMG20260808184436.jpg
Skapa konto
IMG20260808135143.jpg
Skapa konto

Under helgen har jag krupit in och satt upp en trådlös hygrometer för att kunna hålla koll och har förfärats över den höga luftfuktigheten som den registrerat. I förrgår visade den 75%, igår och idag på morgonen som mest 99% och på eftermiddagen idag 82%. Temperaturen i grunden har legat på ca 13 grader. Uppmätte fuktkvot (med billig fuktkvotmätare från clas o) i trä till 14% i förrgår och 17% idag. Tidigare ägare har för fyra år sedan tilläggsisolerat delar av trossbotten med jackopor 80, vissa med distans för att ha luftgenomströmning.

När jag varit in i krypgrunden så luktar det varken jord eller fukt och inte heller märkt av någon kondens eller liknande och för mitt otränade öga så ser det bra ut. Jag har upplevt det som torrt och jag får inte ihop det med den höga luftfuktigheten som hygrometern rapporterat. Möjligen tycker jag trät längst in på sista bilden ser orimligt mörkt ut men det kan ha att göra med belysningen och kameran.

IMG20260809112624.jpg
Skapa konto
IMG20260809113921.jpg
Skapa konto
IMG20260809122036.jpg
Skapa konto
IMG20260809121433.jpg
Skapa konto
IMG20260809122003.jpg
Skapa konto
IMG20260809121825.jpg
Skapa konto
IMG20260809113943.jpg
Skapa konto

Mina frågor gäller hur jag går vidare. Å ena sidan tänker jag att kåken stått där sen -62 och sannolikt med med många dagar med hög luftfuktighet utan att den rasat, å andra sidan så vet jag inte när i tid man satte igen med sten och bräder och möjligen förändrade förutsättningarna. Bör jag ta bort bräderna vid altan osv och plocka bort stenar som lagts dit för att öppna upp plintgrunden?

Är också fundersam på om jag ska låta tilläggsisoleringen sitta kvar eller ta bort den? Tanken är att den ska minska dragiga och kalla golv men jag känner en oro att den riskerar att stänga in fukt som ändå letar sig upp till trossbotten.

Eller tror ni att jag kan avvakta och följa luftfuktigheten över en tid och inspektera på nytt vid ett senare tillfälle?

• IMG20260809121849.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Luftfuktigheten beror nog på årstiden, det är inget du behöver oroa dej för.

Kan du inte bara plocka bort stenarna i uppkant där det är som lägst så att luften kan röra sej lättare under kåken?

F fribygg skrev:
Luftfuktigheten beror nog på årstiden, det är inget du behöver oroa dej för.

Kan du inte bara plocka bort stenarna i uppkant där det är som lägst så att luften kan röra sej lättare under kåken?
Tack för svar, jag inser nu att jag nog tänkt fel. Kollade upp luftfuktigheten i området och den har legat mellan 80 och 98% senaste dagarna, inte så konstigt då att det är samma under kåken när grunden är delvis öppen! :D

Då slappnar jag av och bevakar att det sjunker när luftfuktigheten blir lägre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.