Om det är rätt uppfattat att övervåningens radiatorer sitter på fördelarna i bild, tror jag att rätt melodi bara är att strypa dessa rejält.

Needas Needas skrev:
Jag har ett system med vattenburen golvvärme på bottenplan och radiatorer på ovanvåningen!
Hus byggt -67 0ch betongbjälklag över krypgrund.
Värmekällan är en 9 kw luft/vatten från Bosch.
Hade svårt att få upp värmen på ovanvåningen så i helgen monterade jag en injusteringsventil på ovanvåningens returledning. Tar lite tid att justera in men känner redan stor skillnad i huset. Och med en lägre framledning.
Ett tips är att justera in flödena och sedan starta om värmepumpen, så att systemet får känna av vad som skett.
Betyder det också att du inte har någon justering på tilloppet för radiatorerna, eller har du båda?

Jag har relativt lätt att montera strykning på returen men tänker att jag redan har justeringsmöjligheten ut (dom två röda hattarna längst till vänster i bild).

D D_K skrev:
Betyder det också att du inte har någon justering på tilloppet för radiatorerna, eller har du båda?

Jag har relativt lätt att montera strykning på returen men tänker att jag redan har justeringsmöjligheten ut (dom två röda hattarna längst till vänster i bild).
De två är avstängningen!
Flödeshastigheten justeras främst med cirkulationspumpen.
Såhär har jag kopplat!
STAD ventilen till vänster sitter på returen. (Stammarna som går nedåt går vidare under huset sen upp på ovanvåningen)

Värmepanna i utrymme med rörledningar och STAD ventil, cirkulationspump och fördelare synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsdetaljer för VVS med STAD ventil och rörledningar i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MathiasS MathiasS skrev:
Om det är rätt uppfattat att övervåningens radiatorer sitter på fördelarna i bild, tror jag att rätt melodi bara är att strypa dessa rejält.
Rätt uppfattat. Och det är ungefär så jag har gjort men behövt backa lite där för att övervåningen blev kall istället. Ni hittade jag menyn på c.pumpen. Något tips på vad den borde vara inställd på? Nu verkar den stå enl fabriksinställningen dvs autoläge och 30% vid vila och maxhastighet 100%.

Needas Needas skrev:
De två är avstängningen!
Såhär har jag kopplat!
STAD ventilen till vänster sitter på returen. (Stammarna som går nedåt går vidare under huset sen upp på ovanvåningen)

[bild] [bild]
Jag hade inte riktigt rätt minnesbild av mina bilder inser jag. Menar givetvis inte att jag ska strypa på (kul?)ventilerna längst till vänster. Jag avsåg dom röda ventilerna på fördelarens två tillopp/retur längst till vänster.

Snygg installation! Möjligen är jag kvällstrött men hjälp mig gärna förstå hur du kan få bättre värme på övervåningen med strypt retur? Tänker att det ger lägre flöde (med lägre framledning) --》mindre värme?

Bra tips med att starta om värmepumpen förresten (y)

D D_K skrev:
Jag hade inte riktigt rätt minnesbild av mina bilder inser jag. Menar givetvis inte att jag ska strypa på (kul?)ventilerna längst till vänster. Jag avsåg dom röda ventilerna på fördelarens två tillopp/retur längst till vänster.

Snygg installation! Möjligen är jag kvällstrött men hjälp mig gärna förstå hur du kan få bättre värme på övervåningen med strypt retur? Tänker att det ger lägre flöde (med lägre framledning) --》mindre värme?

Bra tips med att starta om värmepumpen förresten (y)
Jag drabbades av överflöden som i sin tur tog den lättaste vägen ( genom radiatorkopplets bypass = 1- rörsystem) så en strypning på returen ser till att värmen tar vägen genom radiatorn istället. Dvs om ventilen justeras rätt.

O
Needas Needas skrev:
De två är avstängningen!
Såhär har jag kopplat!

[bild] [bild]
Returventilen på bilden som kommer från radiatorerna är helt stängd.

O Ovation skrev:
Returventilen på bilden som kommer från radiatorerna är helt stängd.
Bilden är tagen under monteringsarbetet och ej i drift!

Har varit lite frånvarande ett par dagar och labbar med tipsen jag fick. Tyvärr får jag ingen som helst ordning på anläggningen och börjar bli lätt förtvivlad.

Nu är vi nere på 18,5C innertemperatur och anläggningen verkar inte hetsa upp sig nämnvärt över det. Det jag testat:

- Höja lägsta hastigheten på c.pumpen till 80% för att säkerställa cirkulation. Det har inte gett någon synbar effekt på returen eller deltat.

- Öppnat upp flera av slingorna rejält för att se om det ger någon effekt men ingen större skillnad där heller. Ställde sen in allt igen enl uponors instruktion för att jag tänkte att jag gjort bort mig. Ingen skillnad då heller. Returen är som limmad på 25C oavsett flöde eller framledning. Och ja, jag har kollat så termostaten fungerar.

- Markant höjt värmekurvan från 9(-2) till 9(+2) för att tvinga fram en höjning. Ingen effekt här heller.

- Luftat alla element, golvvärmefördelare samt VPn. Lite luft i ett element men annars inget att anmärka på.

- Labbat med gradminutrarna för att få igång tillsatsen tidigare. Dock verkar den knappt starta alls ändå. Det kan vara rimligt givet vädret men just nu känns den behövd.

- Ökat ventilationen för att få närmare 180 över BS1(?) Som jag läst ska ge högre effektivitet.

- Strypt ned några element på övervåningen för att åtminstone få värme i sovrummen. Tveksam effekt.

- Rensat filtret på returstammen. Ingen större fara där och ingen skillnad efteråt.

Kasta alla tips ni har på mig, jag är villig att testa allt

Börjar misstänka att något är paj på riktigt och blir det ingen förändring tills imorrn får jag nog inse att jag behöver leja in någon även om det tar emot....:rolleyes:

Stäng matningen till övervåningen helt.
Få ordning på bottenvåningen med normala framledningstemperaturer.

När det är klart kan du ge dig på övervåningen och elementen.
Blir det verkligen så kallt där uppe om du har dörrar öppna osv?

Om det sedan inte går att sakta öka flödet till elementen så måste du skaffa en shunt och skilja dessa två värmekretsar åt.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Stäng matningen till övervåningen helt.
Få ordning på bottenvåningen med normala framledningstemperaturer.

När det är klart kan du ge dig på övervåningen och elementen.
Blir det verkligen så kallt där uppe om du har dörrar öppna osv?

Om det sedan inte går att sakta öka flödet till elementen så måste du skaffa en shunt och skilja dessa två värmekretsar åt.
Även om jag inte ströp ovanvåningen helt så var det väldigt lågt flöde, och bottenvåningen utom badrum och KK (små rum) helt öppna nästan. Ingen som helst antydan till värme trots att framledningen gick mot 50C :thinking:

Ska testa som du säger imorrn så får vi se. Kring värme ovanvåning. Normalt sett har vi inga problem att det blir kallt på det här sättet så då skulle den nog räcka långt med endast undervåningen. Nu är hela huset utkylt däremot.

Jag har kikat på att komplettera med en ESC41 från nibe för att sära systemen. Så jäkla märkligt bara att det fungerat helt ok i 1,5-2 år bara för att bli fullständigt pannkaka nu.

Funderar på om c.pumpen kan ha gått sönder men känns som om den borde varna då...

Redigerat:
Att det har fungerat är ett gott tecken. Vad har ändrats sedan dess?

jag tror det är rätt att fortsätta felsökningen med fokus på bottenvåningen. Det måste gå att köra detta med normala framledningstemperaturer och delta-t.

har värmepumpen någon växelventil som kan ha fastnat i något mittimellanläge?

jag skulle ta bort alla termostater, avlufta och sedan köra cpumpen på högre fart och se vad som händer.

MathiasS MathiasS skrev:
Att det har fungerat är ett gott tecken. Vad har ändrats sedan dess?

jag tror det är rätt att fortsätta felsökningen med fokus på bottenvåningen. Det måste gå att köra detta med normala framledningstemperaturer och delta-t.

har värmepumpen någon växelventil som kan ha fastnat i något mittimellanläge?

jag skulle ta bort alla termostater, avlufta och sedan köra cpumpen på högre fart och se vad som händer.
Ingen ändring å det större vad jag kan minnas. I slutet av 2-3 veckors perioden av kallare väder blev det gradvis sämre värme. Då försökte jag i små steg justera in flödena utan gensvar och vi hamnade någon vecka senare i den här spiralen.

Idag vaknade vi till 17,5C inne trots att VPn har 50-55C fram och 25 på returen. Nu har jag stängt elementstammarna helt och öppnat alla strypventiler på golvvärmen fullt. Rumstermostaterna är bortmonterade sen länge och alla "piggar" under dom rör sig fint och står helt öppna.

Hur långtid borde det ta innan vi märker effekt av detta? Har träbjälklag där golvvärmen sitter under spånskivan tillsammans med plåtar. Ovanpå spånskivan ett laminatgolv.

Ikväll borde det märkas skillnad gissar jag.

Frågan är om du borde göra något med cirkulationspumpen också. Du verkar ju inte kunna påverka delta-t.

om du stängt värmen till övervåningen så måste nästa steg, ikväll, vara att se över cpumpen. Finns det något filter i den som behöver rensas?

kan du gå över till manuell styrning och en fast hastighet? Delta-t måste ner genom ökat flöde.

Kolla i meny 5.1.14 där det går att ändra mellan radiator, golvvärme, radiator/golvvärme system. Väljer man golvvärme går cirkpump fortare då den vill ha ett delta på ungefär 5 grader. Se om det blir någon skillnad. Man kan ju se i menyn vad det är för skillnad i framledning och retur i infomenyn på vp som går ut på värmesystemet eöler är det där du läser av att det är 50/ 55 och 25 grader

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.