23 678 läst ·
65 svar
24k läst
65 svar
Hjälpmedel för att bära skivor
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Nu äger jag ingen skivsåg själv, tyvärr, men de jag har sett så vilar skivan i underkant på "konsoler" vinkelrätt från väggen på kanske var 15 cm eller nåt sånt. Där fungerar det så klart bättre att ställa ner skivan så länge handen / plastlyften från Jula är placerad mellan två "konsoler".Daniel_N skrev:Det är två saker som gör att jag vill undvika att lyfta för hand. Dels för att det även på de lättare skivorna lätt blir väldigt dåliga arbetsställningar, och sånt sliter i längden, bättre att vara lite försiktig innan man får något skit. Dels för att jag i princip alltid ställer skivorna ner i en skivsåg och då är det otroligt störigt att ha en hand under skivan, antingen klämmer man sig eller så får skivan sig en törn - och till slut blev jag trött på att klämma mig![]()
Om det nu är en hel solid botten (vilket borde ge mindre märken i skivan som ska sågas) så kanske du ändå kan såga ut ett jack på mitten så att den underliggande skivlyften ändå får plats. Ja du förstår säkert vad jag menar.
Lyfta uppifrån verkar farligt, jobbigt att behöva ha skyddsskor på sig varje gång du ska flytta en skiva...
Jag har hel botten på min. Det finns små (100mm breda typ) urtag där klingan går ner, men dels är de svåra att sikta in sig på när skivan är tung, dels klämmer man ändå fingrarna mot ramen på sågen, så den lösningen funkar tyvärr inte så bra för mig.martinradbo skrev:Nu äger jag ingen skivsåg själv, tyvärr, men de jag har sett så vilar skivan i underkant på "konsoler" vinkelrätt från väggen på kanske var 15 cm eller nåt sånt. Där fungerar det så klart bättre att ställa ner skivan så länge handen / plastlyften från Jula är placerad mellan två "konsoler".
Om det nu är en hel solid botten (vilket borde ge mindre märken i skivan som ska sågas) så kanske du ändå kan såga ut ett jack på mitten så att den underliggande skivlyften ändå får plats. Ja du förstår säkert vad jag menar.
Lyfta uppifrån verkar farligt, jobbigt att behöva ha skyddsskor på sig varje gång du ska flytta en skiva...
Skyddskor är inga problem, det använder jag hela tiden ändå.
Angående vacuum för att lyfta en plywoodskiva räcker det med minsta pumpen. Men till mdf behövs en betydligt kraftigare pump å det är minst 30000 kr så det kanske inte är så kul. Fast här man en sådan pump så kan man göra massor kul saker.
Pär
Pär
Jag tänkte mig inte en pump utan vanliga sugkoppar, normalt för att lyfta glas: http://byggkatalogen.byggtjanst.se/...vrigt/glaslyft_2_sugkoppar_alu_100kg/i239459/ men de kanske inte alls funkar för något annat än möjligtvis forumplyfa?pär h skrev:
Ja MDF är ju inte ens lufttätt ... 
Jag blev lite paff när Festool-killen demade dammsugaren med att suga fast ett papper på undersidan av MDF-skivan medan dammsugaren sög på översidan.
Men han förklarade sen att det var inget magiskt med den dammsugaren, det funkar med vilken som helst.
Jag blev lite paff när Festool-killen demade dammsugaren med att suga fast ett papper på undersidan av MDF-skivan medan dammsugaren sög på översidan.
Men han förklarade sen att det var inget magiskt med den dammsugaren, det funkar med vilken som helst.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Lustigt att något som verkar så enkelt faktiskt är så svårt. Två lösningar som inte riktigt verkar funka hos dig, men som ändå ger goda möjligheter:
1.) Armförlängaren som sitter under skivan kombinerad med något mysko arrangemang på skivsågen. Låter ju svårt, men kanske värt att fundera på, fast det har du väl redan gjort.
2.) Traversvagn för järnvägsräls eller I-balk. Men då är det ju saker i vägen så det inte går heller.
1.) Armförlängaren som sitter under skivan kombinerad med något mysko arrangemang på skivsågen. Låter ju svårt, men kanske värt att fundera på, fast det har du väl redan gjort.
2.) Traversvagn för järnvägsräls eller I-balk. Men då är det ju saker i vägen så det inte går heller.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Efter att ha testat gorilla grippern rätt mycket har jag kommit fram till att det inte är rätt verktyg för mig, jakten går vidare.Daniel_N skrev:
Gorilla Grippern är robust och rejält konstruerad, den får ett bra grepp om skivorna och lämnade inga märken.
Dock var den känslig för att man placerade den mitt på skivan, placerade man den för långt bak var det bara lite störigt, men placerade man den för långt fram så var det bara att ta ett omtag. Detta var dock inget större problem.
Vid lite lättare skivor (såg från 20-25 kg och nedåt) funkade grippern perfekt. Dock är det sällan de skivorna som är värst att lyfta....
När det gällde tyngre skivor så funkade grippern bra även upp till och kring 40-45kg, om det gällde korta sträckor i ett rum, pga gynnsam vinkel så räcker kraften i din arm rätt långt. Däremot var det inget vidare när man ska längre...jag har ca 50 m från förrådet till skivsågen och på en så lång sträcka om med skivor över ca 30kg var grippern inget kul, man lyckas trycka sin egen armbåge i revbenen på sig själv på ett mycket störigt sätt. Så tunga skivor hanteras mkt bättre med en lyft som lyfter under skivan.
Alltså - funkade bra på sådant som jag redan klarar av rätt bra utan lyft idag och kändes därför inte riktigt rätt.