Bor i en lgh som jag och sambon köpte, vi blev sugna på att budget renovera befintliga badrummet! Så vi slipade golvet, primade och la igen fogarna med godkänt fix sedan la vi Microcement efter alla dess steg! Men nu har vi lite panik åt vad vi ska göra åt väggarna då det är epoxifärg, även i duschen, det vill säga våtzon 1. Vilket vi läst är typ förbjudet. Hjälp vad ska vi göra? Vill inte skada något våtrumsikt och allt vi läser är STORT nej med nytt kakel på kakel eller färg eller Microcement på epoxi.. jag får huvudvärk. Tips tas hjärtligt emot!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 310 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 310 inlägg
Är det rätt uppfattat att ni vill fräscha upp väggarna med epoxifärg?
Vanligen brukar nog folk använda kakelfärg för det.
Eller menar du att väggarna redan har epoxifärg på sig?
Tätskiktet är under kaklet och lär inte påverkas av färg ovanpå kaklet, men det är viktigt att målningen inte är helt vattentät, eftersom man inte får ha två tätskikt ovanpå varandra.
Vanligen brukar nog folk använda kakelfärg för det.
Eller menar du att väggarna redan har epoxifärg på sig?
Tätskiktet är under kaklet och lär inte påverkas av färg ovanpå kaklet, men det är viktigt att målningen inte är helt vattentät, eftersom man inte får ha två tätskikt ovanpå varandra.
Menar att det redan var den färgen på väggarna i badrummet.. jag vet inte om vi bara ska slipa men antar att det kommer vara svårt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 310 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 310 inlägg
På bilden ser det ju inte ut som att kaklet är målat, fogarna ser väl ut att ha en annan färg än plattorna, och det går nog inte att bara måla plattorna utan att få färg på fogarna.P Pernilla53 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Som sagt jag ser inte heller något målat på kaklen, men du kanske kan ta en tydligare bild.
Men OM det verkligen är epxifärg på kaklet så kan det säkert vara problem att få något att fästa på ytan.
Vi instasllerade en ny entretrappa för en del år sedan. Den är tillverkad i galvat stål med granitsteg. Då är problemet att fixet som granitplattorna skall sitta med fäster inte på galvaniserad yta. Däremot så fäster epoxi på galvad yta. Men fix fäster inte på epoxy.
Då fanns det en specialprimer som var epoxi med inblandat cementpulver. Expoxyn fäster på galvaniserade ytan, cementpulvret reagerar sedan kemiskrt med cementen i fixet som graniten sitter fast i. Samtidigt är pulvret fastgjutet i epoxy. Primern var svindyr, har för mig över 1000 kr för en dryg kvm.
Men OM det verkligen är epxifärg på kaklet så kan det säkert vara problem att få något att fästa på ytan.
Vi instasllerade en ny entretrappa för en del år sedan. Den är tillverkad i galvat stål med granitsteg. Då är problemet att fixet som granitplattorna skall sitta med fäster inte på galvaniserad yta. Däremot så fäster epoxi på galvad yta. Men fix fäster inte på epoxy.
Då fanns det en specialprimer som var epoxi med inblandat cementpulver. Expoxyn fäster på galvaniserade ytan, cementpulvret reagerar sedan kemiskrt med cementen i fixet som graniten sitter fast i. Samtidigt är pulvret fastgjutet i epoxy. Primern var svindyr, har för mig över 1000 kr för en dryg kvm.
Klicka här för att svara