J jonaserik skrev:
Tryck på pilen så ändrar sig det gula, kan bli ett par stycken tryck, du ska ha minst så den gula tänds under två streck. Nu går pumpen på min fart och kan vara för lite. I morgon kan du prova med ett. Du kan även ändra 15 mindre i morgon, kanske ställa den på 3 och se vad det blir, onödigt att köra ut för hög värme
Problemet e bara att de e alldeles för lite värme upp till golvvärme skåpet… pumpen ger 44 grader vid 2+ och ändå kommer de bara 28grader till shunten för att sen gå ner till 27 ut till slingorna

28 C vid den varmaste fördelaren. har du GV nere med eller element

J jonaserik skrev:
28 C vid den varmaste fördelaren. har du GV nere med eller element
I skrivande stund ger pumpen 46grader ut vid 2+, gjort avfrostning för en stund sen. Brukar ligga 43.8 - 44 vid 2+.

Och detta ger till shunten 27.5 grader, som i sin tur ger 27 grader till slingorna på tilloppet och 26 grader på returen och de e alldeles för lite värme.

Radiatorer källare och entreplan, golvvärme ovanvåningen.

Har mailat med LK om mina bekymmer, det är bara 16mm plaströr på både tillopp och retur till skåpet från källaren. Och alla tecken tyder på för klen matning.

Så blir till att byta under sommaren.

För att få lite fart på GV, kan det gå att sätta ner tempen med termostaterna på elementen, då får GV lite mer flöde.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
För att få lite fart på GV, kan det gå att sätta ner tempen med termostaterna på elementen, då får GV lite mer flöde.
Tack!

Konstigt nog får jag ca 5grader mer när jag stryper VF ventilen, haft de strypt sen kanske förra vintern. Dock ska de inte strypas helt enligt LK då shunten slutar funka. Ingenting jag märkt för tilloppet på slingorna ökar samt returen. Kunde hålla 21 grader även vid 10 minus även om de säkert inte är optimalt. Får ha de så tills de bytas helt enkelt!

har du flöde igenom eller har dom vita termostostaterna (bilden) vet ej vad dom heter! vridit ner till max?
koppla bort dom o kolla mina krånglade tog bort dessa o fick temp
styrde pannan istället

J jannebmw skrev:
har du flöde igenom eller har dom vita termostostaterna (bilden) vet ej vad dom heter! vridit ner till max?
koppla bort dom o kolla mina krånglade tog bort dessa o fick temp
styrde pannan istället
Menar du dom blå vita ställdonen?

Tar man bort dom ser man flödet på den injusteringen med den röda mätaren. Tar man på donen så går de injusteringens flöde till 0. Ja ska testa detta!

Hur får man bort dom? Slutar de trådlösa systemet funka om man tar bort dom eller rumstermostaten visar fortfarande temperatur ?

Donen står ju iförsig alltid på max läge, alltså helt öppet för rumstermostaten är satta till 30grader för ja vill ha de fullt öppet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.