Hej!

Jag har ett hus från tidigt 70-tal där föregående ägare reglade upp både golv och väggar i garaget för att göra om detta till en gillestuga. Nu har jag rivit ut alla reglar och ser att det är ett ganska rejält fall mot den gamla igenmurade golvbrunnen (se röd cirkel i skiss), med en differens på 7 cm från ena väggen till den andra (högsta vs lägsta punkt). På motsatt sida från golvbrunnen har även betongen tidigare förstärkts/fyllts på enligt gamla bygglovshandlingar, då en braskamin tidigare stod där innan allt reglades upp. . Detta gör att den sidan är relativt plan en bit ut för att sedan falla ganska rejält när man kommer mot brunnen. Utöver detta var det tidigare ett förråd i garagets inre del (se streckad linje i skiss) och där är golvet jämnt.

Golvet lutar alltså relativt lokalt runt golvbrunnen och då ut ca 1,5-2 meter från denna.

Jag vill bygga ett hemmagym här och då vill jag gärna ha golvet relativt jämnt. Innan jag började riva var min förhoppning att det inte skulle vara så pass ojämnt underlag och då var planen att lägga platonmatta mot betongen, plywood på denna och sedan rulla ut gymgolv (ca 1 cm tjockt) på toppen. För tyngre lyft bygger jag ett uppreglat podium ovanpå allt detta som då kommer att bestå av reglar, plywood och tjocka gummimattor (3 cm) som sedan toppas av samma sorts gymgolv som resten av gymmet. Helst vill jag spara så mycket pengar som möjligt för att lägga mer pengar på själva utrustningen.

Utifrån ovan har jag nu funderat fram följande lösningar på mitt problem:

1. Golvavjämning med grovbetong, ev. finjustering med flytspackel. Sedan lägga platonmatta + plywood + golv. Kan bli bra, men kan behöva anlita hjälp.

2. Golvavjämning med flytspackel. Sedan lägga platonmatta + plywood + golv. Blir förmodligen dyrast (och bäst) av alla alternativ. Även här skulle jag behöva anlita hjälp.

3. Golvavjämning med golvsand. Sanden hälls på efter platonmattan för att jämna ut fallet och packas hårt innan åldersbeständig plast + plywood + golv läggs ovanpå. Troligtvis billigast och enklast, samt att det går att återställa garagets ursprungliga funktion i framtiden.

Vad tror ni? Har någon här stött på liknande problem, och hur löste ni i så fall det? 😊

• Skiss över garage med måtten 3,5x7,5 m. Visar lutning med 7 cm diff och igenmurad golvbrunn markerad med röd cirkel. Streckad linje markerar förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativet med grovetong går inge bra, ska inte läggas i tunnare skikt än 5cm och torkar sakta. Sand alternativet går också bort därför att sanden kommer att packas undan där man går eller hoppar mycket. Jag skulle välja ett golvbruk typ Finja 460, kan läggas i skikt 2-10cm torkar fort. Sedan flytspackla det sista.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.