Hej!

Skriver mitt första inlägg här! 😊

Jag har tagit bort parkettgolvet och fått fram det här fina golvet under. Jag vill gärna slipa och behandla det, men först skulle jag vilja veta vilken träsort det är. Är det ek? Är det någon här som vet? Lägenheten är från 1949.

Tack!

Mvh,
M

• Närbild av trägolv under borttagen parkett, visar träets ådring och färg, med en öppning mot en vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust trägolv i fiskbensmönster i ett rum med beige väggar och stort fönster.
    Skapa konto
  • Trägolv med små parkettbitar i ljusbrun färg, i frågan om träslag är det oak.
    Skapa konto
BirgitS
Jag tycker det ser ut som ek, och det var nog det vanliga för parkettgolv på 40-talet med. Jättefint!

Bästa svaret

M MellisG skrev:
Hej!

Skriver mitt första inlägg här! 😊

Jag har tagit bort parkettgolvet och fått fram det här fina golvet under. Jag vill gärna slipa och behandla det, men först skulle jag vilja veta vilken träsort det är. Är det ek? Är det någon här som vet? Lägenheten är från 1949.

Tack!

Mvh,
M
Ser ut att vara ek, dock tycker jag det ser ut som s.k. lamellparkett, dvs det är inte ek rakt igenom utan det är några millimeter ek som är limmat på furu, det innebär att du behöver kolla så det finns tillräckligt med ek kvar för att kunna slipa det.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det ser ut som ek, och det var nog det vanliga för parkettgolv på 40-talet med. Jättefint!
Tack för ditt snabba svar!

P pjkw skrev:
Ser ut att vara ek, dock tycker jag det ser ut som s.k. lamellparkett, dvs det är inte ek rakt igenom utan det är några millimeter ek som är limmat på furu, det innebär att du behöver kolla så det finns tillräckligt med ek kvar för att kunna slipa det.
Tack för ditt svara! Ska ha det i åtanke! 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.