Hej
Jag råkade stänga av värmen till ovanvåningen… skruvade på flödet och sen tempen för att se så de va på max, skruvade fram och tillbaka och nu vet jag inte vilket som är öppet och stängt.
Har alltid gått efter righty tighty, lefty loosey men den principen verkar inte funka eller?
Jag förstår ärligt inte symbolerna på flödet och tempen. Jag vill öppna dom FULLT som de varit innan.
Röret ovanför shunten är iskallt, de va varmt innan jag börja strula.
Någon som VET vilket håll som är vilket?
Jag råkade stänga av värmen till ovanvåningen… skruvade på flödet och sen tempen för att se så de va på max, skruvade fram och tillbaka och nu vet jag inte vilket som är öppet och stängt.
Har alltid gått efter righty tighty, lefty loosey men den principen verkar inte funka eller?
Jag förstår ärligt inte symbolerna på flödet och tempen. Jag vill öppna dom FULLT som de varit innan.
Röret ovanför shunten är iskallt, de va varmt innan jag börja strula.
Någon som VET vilket håll som är vilket?
Alla don kallar på värme, men inget flöde finns. Indikeringarna visar noll, dom ska gå nedåt om flöde är. Dom svarta ringarna som är runt flödesmätarna är för att ställa hur mycket vatten som ska flöda för varje slinga. dom går att vrida på vrid max åt ena hållet och se vad som indikeras, blir det inget så vrider du åt andra hållet, mörja att ställa dom på hälften. Sen på sista fotot är ett vred med siffror, har du varit på det med, vrider på den åt vänster om jag inte har helt fel så kommer mer vatten till fördelarna.
De funkade innan men jag min idiot skulle förstås pilla på de ändå…
Hattarna är injusterade och donen är ställda så dom alltid ska vara öppna.
Så den med flödet skruvas åt vänster ?
Den där de står temp på, vilket är max ? Den skruvas ju upp eller neråt men har svårt att avgöra vilket det är som ger värme. Hittar inget i manualen
Hattarna är injusterade och donen är ställda så dom alltid ska vara öppna.
Så den med flödet skruvas åt vänster ?
Den där de står temp på, vilket är max ? Den skruvas ju upp eller neråt men har svårt att avgöra vilket det är som ger värme. Hittar inget i manualen
De jag behöver hjälp med är vilket håll på flödet jag behöver skruva på. Verkar vara vänster ?
Sen bilden där de står temp. Ska den skruvas neråt för att ge värme eller ska den va uppskruvad ?
Bara dessa 2 ändringar jag gjort ikväll som stängt värmen
Sen bilden där de står temp. Ska den skruvas neråt för att ge värme eller ska den va uppskruvad ?
Bara dessa 2 ändringar jag gjort ikväll som stängt värmen
Har den.J jonaserik skrev:
Mina problem är 13 och 15. Står ju ingenstans medsols/motsols och markeringarna på hattarna förstår jag tyvärr inte. Ett streck som börjar tunnt och blir tjockare med siffror men fattar inte vilket håll.
Testade höger/stänga, vänster/öppna men de funka inte
Redigerat:
Det är en öka/minska markering. smalt streck, inget flöde, tjockt streck fullt flöde.13 är en maxermostat som ska stå på ca 45 C för att inte GV ska få för hög värme. 15 är en manuell temperaturinställning och bör stå på ca 40 C, tempen kan du se på termometrarna.
15 ska enligt instruktionerna skruvas in för mer flöde (stängs av om man skruvar ut den).L Lechuza skrev:
Okej så om man tolkar denna bilden som jag skruvat åt vänster då så är den fullt öppen ?J jonaserik skrev:
Tack Jonas och keski nu vet jag vilka håll som är öppet/stängt.
En sista fråga som gör mig snurrig?
I manualen står de constant pressure till golvvärme och en orange symbol me de vågräta strecken.
Min inställning i pumpen ser ut så här, är de rätt? Jag tror väl att de e rätt men blir ändå så osäker.
En sista fråga som gör mig snurrig?
I manualen står de constant pressure till golvvärme och en orange symbol me de vågräta strecken.
Min inställning i pumpen ser ut så här, är de rätt? Jag tror väl att de e rätt men blir ändå så osäker.
Tryck på pilen så ändrar sig det gula, kan bli ett par stycken tryck, du ska ha minst så den gula tänds under två streck. Nu går pumpen på min fart och kan vara för lite. I morgon kan du prova med ett. Du kan även ändra 15 mindre i morgon, kanske ställa den på 3 och se vad det blir, onödigt att köra ut för hög värme