BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Ingen aning om varför din granne gjorde så men syftet kanske var att varmluften från pumpen skulle ta bort risken att det blir kalldrag från ventilen?S simon3d skrev:
Har man en luft-luftvärmepump som rör om luften i rummet så blir det mindre viktigt var i rummet som tilluften är, men det gäller då ju bara under uppvärmningssäsongen.
Så kan det vara. Vad tror du om att göra så här? Min värmepump sitter idag till höger på bilden men har tänkt att flytta den till dit grannarna har den och sedan sätta en ventilationsventil där den satt istället för den fyller ingen funktion i hallen. Funderar på att sätta in tilluftsventiler likt gröna pilarna på bilden och avvakta med att sätta in PAX fläktar i badrummen tills jag vet om det behövs.BirgitS skrev:
Ingen aning om varför din granne gjorde så men syftet kanske var att varmluften från pumpen skulle ta bort risken att det blir kalldrag från ventilen?
Har man en luft-luftvärmepump som rör om luften i rummet så blir det mindre viktigt var i rummet som tilluften är, men det gäller då ju bara under uppvärmningssäsongen.
Tilluft behövs inte i hallen. Det behövs i v-rum och sovrum och fläktar/fläkt där du markerat.S simon3d skrev:Så kan det vara. Vad tror du om att göra så här? Min värmepump sitter idag till höger på bilden men har tänkt att flytta den till dit grannarna har den och sedan sätta en ventilationsventil där den satt istället för den fyller ingen funktion i hallen. Funderar på att sätta in tilluftsventiler likt gröna pilarna på bilden och avvakta med att sätta in PAX fläktar i badrummen tills jag vet om det behövs.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
I hallen ska man inte ha tilluft, ska man ha något ska man ha frånluftsfläkt eftersom det inte är ett rum där man vistas under lång tid utan det är snarare ett rum som "smutsar ner" luften med fukt och lukt från kläder och skor som kommer in, man vill inte sprida vare sig fukt eller lukt till vardagsrummet eller sovrummet.
Du får inte ett väl fungerande ventilationssystem med bara ventiler. Är det vindstilla kanske det inte blir någon ventilation alls och du har absolut ingen kontroll på flödesriktningen utan vid blåsigt väder så kan en del tilluftsventiler börja fungera som frånluftsventiler.
Är det frånluft hela tiden i kaminen?
Om det bara är vid eldning då och då ska den inte tas med i planeringen.
Normerna är så här för frånluft:
Minst 0,35 l/s och kvm
Minst 15 l/s i badrum
Minst 10 l/s i kök, tvättstuga, gästtoalett
Om det finns flera våningsplan bör det vara per våningsplan.
För tilluft minst 4 l/s och person i rummet, i hus är det normalt bara i sovrum man behöver tänka på det.
Du får inte ett väl fungerande ventilationssystem med bara ventiler. Är det vindstilla kanske det inte blir någon ventilation alls och du har absolut ingen kontroll på flödesriktningen utan vid blåsigt väder så kan en del tilluftsventiler börja fungera som frånluftsventiler.
Minst 0,35 l/s och kvm
Minst 15 l/s i badrum
För tilluft minst 4 l/s och person i rummet, i hus är det normalt bara i sovrum man behöver tänka på det.
Okej tack så mycket, då bör det räcka om jag tätar igen efter luftvärmepumpen och eventuellt sätter en frånluftsfläkt i badrummet intill isåfall. Jag pratade med en som har ett likadant hus, han hade bara installerat en frånluftsfläkt i badrummet utan några tilluftsventiler så den fläkten sög luft från ställen där det inte ska komma luft ifrån och orsakade fuktskador. Han trodde det är därför vi har idag fått häxsot/mögel i innertaket/badrummet. Att vi har alldeles för mycket frånluft kontra tilluft. Sen om det stämmer vet jag ej.BirgitS skrev:
I hallen ska man inte ha tilluft, ska man ha något ska man ha frånluftsfläkt eftersom det inte är ett rum där man vistas under lång tid utan det är snarare ett rum som "smutsar ner" luften med fukt och lukt från kläder och skor som kommer in, man vill inte sprida vare sig fukt eller lukt till vardagsrummet eller sovrummet.
Minst 0,35 l/s och kvm
Minst 15 l/s i badrum
Jag hoppades på att vi får ett okej levnadsutrymme om vi sätter i några tilluftsventiler eftersom det är helt stilla i huset idag. Sen vet jag faktiskt inte alls vad vi ska göra om det inte räcker. Tanken är att ett företag ska komma och borra hålen imorgon, dem kommer inte lägga någon personlig värdering vid håltagningen..
Kaminen agerar bara frånluft när den är igång. Dock märker vi så fort vi eldar att glaset till kaminen blir svart direkt och avger ingen värme trots att stenen blir väldigt varm. Ett företag som jobbar med eld sa att det beror på att ventilationen är kass.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden